Gå til innhold

Nok en nybegynner


nylon

Recommended Posts

Hei alle,

 

Her kommer første post fra meg. Etter å ha lest og lest og lest her inne på forumet, sett alle filmer jeg har kommet over, kjøpt meg en startpakke med DA-maskin og diverse produkter, begynner jeg å føle meg klar for å kaste meg over bilen til samboeren. Om alt går etter planen skal jeg gå løs på min egen innen rimelig kort tid.

Har alltid trodd jeg har vært litt for opptatt av å ha ren og blank bil, noe jeg har fått høre av kompiser fra tid til annen. Men etter at jeg oppdaget dette forumet har jeg fått et helt annet syn på måten jeg behandler bilene mine. Folk her inne tar det til nye dimensjoner!

 

Selv om jeg har brukt alle kvelder de siste ukene på å lese her inne, lurer jeg fortsatt på noen ting.

 

1. Ser at veldig mange sverger til Prickbort, Surfex HD og Korrosol. Har de to sistenevnte, men ikke Prickbort. Jeg har i stede tenkt å bruke en ganske kraftig avfetting (av min oppfatning) som jeg har stående, er det noe spesielt som skiller Prickbort fra andre avfettinger?

 

2. Har i det siste brukte Meguiar’s Ultimate wash and wax. Vil det være dumt å bruke denne til vask før man setter i gang med maskinen med tanke på at det er voks i denne såpen?

 

3. Kjøpte en Selaclean høytrykkshampo der det står at den skal holde til 35 vasker. Etter tre vasker er den halvtom. Er det ikke meningen at den skal brukes til skumkanon eller skal såper som skal brukes i kanon blandes ut?

 

4. Ser at det er flere fra distriktet her som er ganske aktive på forumet. Bruker det å arrangeres noen kurs her i området?

 

5. Mangler jeg noe for å få til et ok resultat? Her er liste over hva jeg har:

 

- Aveffting

- Surfex HD

- Korrosol

- Clay

- Skumkanon

- Bøtte med grit guard

- Vaskehansker

- Felgbørste

- X antall microfiberkluter

- Tørkehåndkle

- DA-maskin med fin, medium og hard pute

- Menzerna 300 Super heavy cut compound, Final finish FF3000 og SW Protect sealer

 

6. Har aldri testet ut sealer tidligere så lurer på å heller legge på en voks. Hva er egentlig forskjellen og hva vil dere anbefale en noob?

 

Det gikk ikke så veldig bra den andre gangen jeg prøvde maskin, men den gangen hoppet jeg bare i det med en billig roterende maskin uten noen forberedelser.

 

 

Ellers vil jeg benytte sjansen til å skryte uhemmet av all kompetanse som befinner seg her inne!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Prickbort er ein avfetting beregna på asfalt som har festa seg på lakken. Surfex tar generell dritt og Korrosol tar metallpartikler.

2: Ikkje nøye om det er voks på lakken før polering. Den forsvinner fort ved bruk av maskin.

3: Kva slags skumkanon har du? Kva er bruker du den til? Er vel blandeskrue på den. Er mange variabler som må svares på før ein veit om såpa skal blandes med vann. Eg legger skum oppå avfettingen for at den skal godgjere seg lenger. Blander i vann i den type skumkanon eg har

4: Er ein tråd om kurs. Du får følge med der.

5: Man finner alltid fleire ting på må ha lista ;-)

6: Er vel ikkje so stor forskjell på voks og lakkforsegling. Lakkforsegling har generelt lengre herdetid enn voks. Finnes unntak. Voks er vel naturligt og lakkforsegling er vel syntetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort er gull verdt mot asfalt, olje og tjære. Koster ikke allverden heller. Must-have spør du meg. Eneste man bør merke seg er at hvis man påfører PB så bør/må man gå over med håndvask etterpå. Det danner seg gjerne en matt hvit hinne som må fjernes enkelt med håndvask.

 

Voks er i reneste forstand et naturlig produkt som inneholder carnauba. "Sealer" er syntetisk. Finnes også hybrider. Carnaubavoks danner vel gjerne en dypere glød i lakken, såkalt "wetlook", mens sealer kanskje har en mer glassaktig finish og har gjerne også litt lengre holdbarhet. Men for begge typer avhenger dette helt av produsent og produkt. I noen tilfeller kan det være omvendt.

 

Husk VIP-medlemskap her på DCN dersom du tenker å utvide sortimentet ditt i fremtiden. Mange samarbeidspartnere og faste rabatter, så den summen er fort spart inn igjen :)

Endret av Michael'

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

1. Ser at veldig mange sverger til Prickbort, Surfex HD og Korrosol. Har de to sistenevnte, men ikke Prickbort. Jeg har i stede tenkt å bruke en ganske kraftig avfetting (av min oppfatning) som jeg har stående, er det noe spesielt som skiller Prickbort fra andre avfettinger?

 

Prickbort er som nevnt et must, det finnes andre produkter som også er gode (Tartech feks) men Prickbort er ofte det en finner lettest.

 

2. Har i det siste brukte Meguiar’s Ultimate wash and wax. Vil det være dumt å bruke denne til vask før man setter i gang med maskinen med tanke på at det er voks i denne såpen?

 

Null problem å bruke den

 

3. Kjøpte en Selaclean høytrykkshampo der det står at den skal holde til 35 vasker. Etter tre vasker er den halvtom. Er det ikke meningen at den skal brukes til skumkanon eller skal såper som skal brukes i kanon blandes ut?

 

Det kan variere, det som ofte er viktig er å ikke ha dseringsskruen på fullt, skru den helt igjen, og så skrur du den 1 til 1 1/2 cm opp og ser hvor mye såpe som kommer ut. Kommer også ann på type såpepistol/kanon du har. Jeg bruker alt rent i beholder her, så justerer jeg bare dosering. At de skriver til 35 vask kan nok være pga at blandingsforhold er lavt mht såpa, dvs at den er veldig konsentrert, og da trenger du ofte ikke å bruke så mye (samt hvor kjapt du jobber deg rundt bilen)

 

4. Ser at det er flere fra distriktet her som er ganske aktive på forumet. Bruker det å arrangeres noen kurs her i området?

 

Her kan ikke jeg hjelpe deg, men ofte så har noen hatt litt lokale treff og vaskekurs el vaskehjelp. Har titt og ofte med meg folk i vaskehallen her for "voksenopplæring" :D

 

5. Mangler jeg noe for å få til et ok resultat? Her er liste over hva jeg har:

 

- Aveffting

- Surfex HD

- Korrosol

- Clay

- Skumkanon

- Bøtte med grit guard

- Vaskehansker

- Felgbørste

- X antall microfiberkluter

- Tørkehåndkle

DA-maskin med fin, medium og hard pute

- Menzerna 300 Super heavy cut compound, Final finish FF3000 og SW Protect sealer

 

Eneste jeg savner er en felgrens, Rim7 fra scholl el p21s power gel er de som jeg personlig er glad i. Har du bilsåpe?

 

6. Har aldri testet ut sealer tidligere så lurer på å heller legge på en voks. Hva er egentlig forskjellen og hva vil dere anbefale en noob?

 

En god sealer eller en god voks er så og si like lette å legge, det som ofte er største skilnad er at en sealer ofte/bør herde en stund etter at den er buffet av, da gjerne tørt (innendørs) En voks har kortere7ingen herdetid, men kan svette noe som krever en etterbuffing etter noen timer. Som sealer har jeg alltid likt Duragloss sin 111, som voks har Swissvax sine vært gode av de jeg har prøvd her, men det er et enormt utvalg av begge typer på markedet etterhvert, så det er litt smakssak hva en liker best føler jeg. 

 

og velkommen til DCN, og den galskapen det medfører :D

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er godt i gang med forberedelser til jomfruturen med maskinen nå. Har fått vasket godt og grundig og clayet. Nå står bilen i garasjen, glatt som ei barnerumpe og gjør seg klar til fortsettelsen i morgen.

 

Eneste jeg savner er en felgrens, Rim7 fra scholl el p21s power gel er de som jeg personlig er glad i. Har du bilsåpe?

 

Har felgrens og bilsåpe :)

 

3: Kva slags skumkanon har du? Kva er bruker du den til? Er vel blandeskrue på den. Er mange variabler som må svares på før ein veit om såpa skal blandes med vann. Eg legger skum oppå avfettingen for at den skal godgjere seg lenger. Blander i vann i den type skumkanon eg har

5: Man finner alltid fleire ting på må ha lista ;-)

 

3. Har Kärcher Foam jet eller noe. Har brukt den til å legge skum over avfettingen.

 

5. Frykter det. Har en lei tendens til å velge dyre hobbyer, for så å blåse altfor mye penger på de.

 

 

Lurer selvsagt på noen småting til.

 

Av det jeg har tilgjenglig, hva kan brukes som motorvask?

 

Ser at denne bilen har grove skiller på frontruten av "vindusviskerbanen" og der viskerene ikke har tatt, kan disse fjernes/svekkes ved hjelp av clay, evt andre metoder?

 

Hvor lenge skal de forskjellige Menzerna-produktene som jeg nevnte i første innlegg ligge på lakken før de fjernes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Generell avfetting kan brukes som motorvask, les også på flaske om den kan benyttes, husk å dekke til det som bør dekkes til i motorrommet før vask, vær også forsiktig mht avstand om du bruker høytrykksvasker.

 

Glasspolering har ofte vært mer vrient å få til, finnes glasspolisher fra 3M mener jeg, men har ikke hørt om så mange som har testet det. Clay vil nok ikke gjøre noe forskjell om det er slitasje i glasset det dreier seg om.

 

Så fremt det er korrigering du bedriver mht lakken, kan disse fjernes så fort du har kjørt de ferdig og avsluttet maskinen, en kan vente et minutt bare så lakken har kjølt seg ned om du bedriver hard korrigering med roterende maskin..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Her er mye fin info om glasspolering:

 

https://www.youtube.com/watch?v=TjJSSqORjKA

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Det kittet der tror jeg ligger i garasjen her faktisk.. Det skal jeg teste igjen en dag på merker etter viskere på A4`n her..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...