Gå til innhold

Lakkering og polering; en gang for alle


KristianLomeland

Recommended Posts

KristianLomeland

Hei. 

 

Jeg skal lakkere litt til helgen, hvor det blir tatt i bruk skikkelige produkter fra RM. Jeg har lokale med en viss varme, vil tro rundt 25 grader men kan sikkert få gnudd opp til 30. 

Om siste lakkstrøk legges på lørdag ettermiddag, er det på noen form greit å våtslipe/polere på dette på søndagen? -om ikke, når kan den røres? 

Jeg har hørt så vanvittig mye forskjellig nå, alt fra "ja, gun på neste dag" til "vent til vannet slutter å prelle på de nylakkerte panelene". Så jeg ville satt enorm pris på om dem her inne med erfaring rundt automotiv lakk, og vet dette 100% sikkert, kan dele sin kunnskap. 

 

Takker hjertelig for svar!

 

Mvh. KristianLomeland

Endret av KristianLomeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander du ikke litt å våtslipe/polere med lsp?

Når du sier "vent til vannet slutter å prelle på de nylakkerte flatene" er dette med tanke på herding, lakk herder i 6-8 uker typisk og må på vente med og stenges inne med voks/sealer/coating.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sidespørsmål; jeg skal fikse noe småtteri på en touran i morgen. Så en video hvor en billakkerer brukte varmepistol mellom hvert strøk. Eks etter zink-grunningen for å kunne jobbe videre umiddelbart. Noe i veien for å gjøre dette?

Skjønner at man ikke skal varme opp til flere hundre grader :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sidespørsmål; jeg skal fikse noe småtteri på en touran i morgen. Så en video hvor en billakkerer brukte varmepistol mellom hvert strøk. Eks etter zink-grunningen for å kunne jobbe videre umiddelbart. Noe i veien for å gjøre dette?

Skjønner at man ikke skal varme opp til flere hundre grader :)

Personlig liker ikkje eg å gjøre dette pågrunn av at man kan resikere å tørke produkter på toppen og låse inne løsemidlene , noe som kan resultere i problemer i etterkant (flassing etc).det ser tørt ut men er fortsatt "mykt" inni. Hvis du skal bruke varmluftpistol så kan du la produktet få stå og "luftørke" først til det ser tørt ut og så gir du ann en ommgang med varmepistol. Da er du hvertfall sikker på at det er skikkelig gjennomherdet:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Lakk kan slipes og poleres så snart den er tørr og noe herdet, så "dagen etter" burde det være trygt å både slipe og polere.

 

"Vent 4-6 uker/til det slutter å beade av seg selv" gjelder å forsegle lakken med lakkforsegling eller voks, siden lakken slipper ut gasser fra løsemidlene i ganske lang tid etter lakkeringen, mens den gjennomherder fullstendig.

 

TL;DR: Sliping/polering etter ca 24 timer = Yay. Voks/forsegling før etter 4-6 uker = Nay.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakk kan slipes og poleres så snart den er tørr og noe herdet, så "dagen etter" burde det være trygt å både slipe og polere.

"Vent 4-6 uker/til det slutter å beade av seg selv" gjelder å forsegle lakken med lakkforsegling eller voks, siden lakken slipper ut gasser fra løsemidlene i ganske lang tid etter lakkeringen, mens den gjennomherder fullstendig.

TL;DR: Sliping/polering etter ca 24 timer = Yay. Voks/forsegling før etter 4-6 uker = Nay.

Igjen kommer ann på hvilken lakk man bruker. Siste nye er 60 min i rom temp(20 grader ) , cromax/standox/spieshecker sin. Enkelte klarlakker kan ikkje slipes på dagevis. Og hvis man bruker ir eller laang tørk i boks, så kan man få ferdigherdet lakken på et par timer og ikke ukesvis . enkelt og greit ingen fasitsvar :) og er vel helst forsegling man bør passe seg for på fersk lakk.voks har gått fint for min del :D

Men ingen dum tommelfinger regel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianLomeland

Kanon! Godt å få litt viten om dette. Jeg skal sjekke nærmere på datablad på klarlakken jeg skal bruke. Men dette var gode nyheter, så langt hvertfall. Takk igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker ikkje eg å gjøre dette pågrunn av at man kan resikere å tørke produkter på toppen og låse inne løsemidlene , noe som kan resultere i problemer i etterkant (flassing etc).det ser tørt ut men er fortsatt "mykt" inni. Hvis du skal bruke varmluftpistol så kan du la produktet få stå og "luftørke" først til det ser tørt ut og så gir du ann en ommgang med varmepistol. Da er du hvertfall sikker på at det er skikkelig gjennomherdet:)

Takker :)

Jeg har tidligere ventet over natta etter påføring av zink.. Men dette må da være overkill..? Har og forsøkt å la det herde en times tid i solen og det er fortsatt like fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

Jeg har tidligere ventet over natta etter påføring av zink.. Men dette må da være overkill..? Har og forsøkt å la det herde en times tid i solen og det er fortsatt like fint. :)

Over natten så er man hvertfall sikker;) men ja overkill:) Når det gjelder 1k produkter generelt. Flere tynne strøk i stedet for få tykke :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...