Pec

Swirls, hologrammer på en BMW E93 svart

Sliter med endel swirls(?) på en svart bmw e93. 
Har produkter som menzerna 300 Super Heavy Cut Compound, power finish 2500, intensive polish 2100, og final finish 3000.
Burde jeg i disse 3 stegene klare å fjerne så&si ALT av siwlrs etc? Bilen er kjempe blank i skyggen men når solen står rett på er den langt ifra pen. 
Har også en car wise maskin hvis det er av interesse å vite noe om.

 og sliter veldig med at det støver helt sinnsykt av turtel wax putene. Usikker på om det er polish eller selve puten som gjør det sånn? Med mindre jeg faktisk legger endel press på maskinen så flyr alt veggimellom og puta blir deformert..Lærte dog på kurs at jeg ikke skulle bruke press bare føre maskin. Dette var da rupes maskiner og guuud for en forskjell.. må bare bygge meg opp til en sånn. 

Så hvis noen har noen erfaringer med disse produktene så gjerne rop ut. sliter litt med å få ting til å stemme. 
Legger også ved bilde av bilen.

post-9937-0-42187200-1429741220_thumb.jp

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fargekoden på bilen din?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

burde få bukt med de fleste problemer med disse polishene.

Spørsmålet er om puter brukt er egnet, og om maskinen har nok kapasitet til å grovkorrigere vekk alt.

Det er veldig vanskelig å si uten å ha sett akkurat hva som er problemet.

Det kan også være at pads lager microswirls når du polerer og da vil det ikke se veldig fint ut i solen.

 

Første du burde prøve er å kjøpe deg noen flere pads, f.eks Über pads og/eller menzerna pads i grov,medium, fin.

Über da f.eks gul,grønn og blå eventuelt orange.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fargekoden på bilen din?

Har dessverre ikke det.. Men er svart

burde få bukt med de fleste problemer med disse polishene.

Spørsmålet er om puter brukt er egnet, og om maskinen har nok kapasitet til å grovkorrigere vekk alt.

Det er veldig vanskelig å si uten å ha sett akkurat hva som er problemet.

Det kan også være at pads lager microswirls når du polerer og da vil det ikke se veldig fint ut i solen.

 

Første du burde prøve er å kjøpe deg noen flere pads, f.eks Über pads og/eller menzerna pads i grov,medium, fin.

Über da f.eks gul,grønn og blå eventuelt orange.

Ja skjønner. Jeg skulle få tilhørende pads til alle stegene da dette var en pakke jeg kjøpte. Disse kommer i posten idag. Legger ved link til pakken. Tror du disse putene burde fungere greit?

https://bilpleiekongen.no/produkt/menzerna-maximum-shine-kit/

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er fullt mulig å korrigere og polere med denne maskinen, puter og polisher, men som med alt annet håndverk kommer det an på teknikken. Det følger med for få puter i dettet settet, men kvaliteten skal være god nok. Jeg foreslår at du prøver deg fram når du mottar putene og gjør deg noen erfaringer med akkurat den lakken du jobber på. Teknikk og tidsforbruk varierer stort fra lakk til lakk som du sikkert vet, så det gjelder å ha god tid og kose seg mens du holder på.

Husk å rengjøre putene ofte med en neglbørste eller lignende for at de skal fungere optimalt. Siden du har for få puter bør disse få hvile seg litt når du merker at de blir lunkne/småvarme. Da unngår du at de går i stykker. Du bør ha minimum 3 av hver pute hvis du skal kunne jobbe non stop, så det bør du ta med på neste innkjøp. Menzerna 300 Super heavy cut compound kan støve litt, men det kan dempes ved å blande inn en liten dæsj FF 3000 som er mer oljete og lavtstøvende.

Rupes har utviklet et system av maskin, puter og polisher som fungerer litt annerledes og trenger lite eller ingen press. Med denne maskinen trenger du nok å legge på litt press for å fjerne riper.

Lykke til i jakten på blank og ripefri bil!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er fullt mulig å korrigere og polere med denne maskinen, puter og polisher, men som med alt annet håndverk kommer det an på teknikken. Det følger med for få puter i dettet settet, men kvaliteten skal være god nok. Jeg foreslår at du prøver deg fram når du mottar putene og gjør deg noen erfaringer med akkurat den lakken du jobber på. Teknikk og tidsforbruk varierer stort fra lakk til lakk som du sikkert vet, så det gjelder å ha god tid og kose seg mens du holder på.

Husk å rengjøre putene ofte med en neglbørste eller lignende for at de skal fungere optimalt. Siden du har for få puter bør disse få hvile seg litt når du merker at de blir lunkne/småvarme. Da unngår du at de går i stykker. Du bør ha minimum 3 av hver pute hvis du skal kunne jobbe non stop, så det bør du ta med på neste innkjøp. Menzerna 300 Super heavy cut compound kan støve litt, men det kan dempes ved å blande inn en liten dæsj FF 3000 som er mer oljete og lavtstøvende.

Rupes har utviklet et system av maskin, puter og polisher som fungerer litt annerledes og trenger lite eller ingen press. Med denne maskinen trenger du nok å legge på litt press for å fjerne riper.

Lykke til i jakten på blank og ripefri bil!

Burde jeg kjøre 300, PF2500 og FF3000? Burde dette klare å gi et godt resultat?

Opplevde maskinen som veldig ustabil. Med mindre jeg tar fast grep og holder hardt så deformerer puta seg og maskinen flyr i alle veier.

Anbefaler du/dere få pass med rolig bevegelser eller litt fler pass med litt kjappere bevegelser?

Takk for utrolig kjappe svar dere ☺️

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har til dags dato ikke hatt behov for å kjøre 3 steg, men man skal aldri si aldri. Hvis det er hard lakk, som det ofte er på BMW, tror jeg at 300 etterfulgt av 2500 vil gjøre jobben. Virker som den puta du nevner ikke er helt god og bør kanskje kastes. Puter kan bli slappe og deformere seg når de blir varme, så det må du unngå. Menzernaputene er helt sikkert bedre, men de må også få hvile litt i mellom slagene for ikke å bli ødelagte. Maskinen din er mer ustabil enn Rupes sine, så du må bruke litt press og passe på at den ikke "stikker av" om du forstår. Skal du polere mye bør du skaffe deg en bedre og mer stabil maskin så snart du har mulighet og bruk evt. Car Wise-maskinen med liten bakplate og pad til trange/smale områder.

Det er viktig å ikke bruke raske bevegelser. Hold et fast grep om maskinen og beveg den ca. 1 cm. per sekund når du korrigerer/fjerner riper, men pass på at det ikke blir varmgang i lakken. På lakkert plast må du være mer forsiktig.

Jeg har dessverre dårlig erfaring med tilsvarende maskin som du nå har, men den kan ha blitt oppgradert og forbedret siden jeg hadde min(e). Det som skjedde var at opplagringen i akselen ble ganske fort utslitt og maskinen ble rett og slett vanskelig å håndtere. Til slutt turte jeg ikke mer og fikk ny maskin. Det samme skjedde med den nye og det endte med at jeg fikk pengene tilbake for å kjøpe Rupes. Det er nå ca. 2 år siden, så maskinen du nå har kan ha blitt forbedret slik at du ikke oppever det samme som meg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 Hold et fast grep om maskinen og beveg den ca. 1 cm. per sekund når du korrigerer/fjerner riper, men pass på at det ikke blir varmgang i lakken. 

Man må dog ha en temp på lakken for å kunne polere. Å polere kald lakk er relativt tafatt, men som nevnt over pass på tempen så padden ikke ryker :) 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man må dog ha en temp på lakken for å kunne polere. Å polere kald lakk er relativt tafatt, men som nevnt over pass på tempen så padden ikke ryker :)

Det er sant og jeg er enig. Med varmgang mente jeg å unngå at det blir FOR varmt slik at lakken skades. Rupes hevder på sin side at man man kan korrigere uten nevneverdig temperatur med deres system.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sant og jeg er enig. Med varmgang mente jeg å unngå at det blir FOR varmt slik at lakken skades. Rupes hevder på sin side at man man kan korrigere uten nevneverdig temperatur med deres system.

Moderat trykk, sakte pass og først medium/hard pute med 300 og finishe med medium eller myk pute på PF2500. Denne skulle vist smelte over fra en litt grov polish til å bli en finisher. Spent på dette.

Prøvde litt Igår men fikk korrigert litt men satt igjen med noe som lignet på kjørespor så ga opp og venter heller på padsa som kommer idag. Lakken ser helt jævlig ut fra da jeg kjøpte den. Er jo cab så litt ålreit hvis den ser bra ut i sola...

Men et annet spørsmål, driver å tar på meg endel enkel polering og forsegling. Har da oppnådd relativt god glans med bare ff3000. Er dette et produkt jeg kan bruke når "kunden" KUN ønsker polering i form av glans?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man må dog ha en temp på lakken for å kunne polere. Å polere kald lakk er relativt tafatt, men som nevnt over pass på tempen så padden ikke ryker :)

 

Lakken blir varm etter noen få pass med maskinen, det er (av en eller annen merkelig grunn) værre å polere med iskald polish.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakken blir varm etter noen få pass med maskinen, det er (av en eller annen merkelig grunn) værre å polere med iskald polish.

pakker seg vel litt lettere? 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det først snakkes om varme. Hvilken temperaturer bør man holde seg innenfor for å oppnå korrigering/økt glans, uten å skade lakken?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det først snakkes om varme. Hvilken temperaturer bør man holde seg innenfor for å oppnå korrigering/økt glans, uten å skade lakken?

Er vel litt mer avhengig av varme ved roterende maskin? Men lurer på det samme. Ikke det st jeg gidder å måle lakk temp helt ennå... Ikke helt der

Men er forskjellig på plast og metall vet jeg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du kjenner ubehag når du tar på lakken med hånden din, da må du ta det roligere.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv en e61 Carbon schwartz, som er en litt vanskelig lakk. Beinhard å polere, men av en eller annen grunn får den litt for lett swirls. rubbing og poleringsmidlene dine er gode nok og takler lakken. Jeg ville gått over med 300 der det er verst, og husk å alltid avslutte med 3000 der du har rubbet grovt.

Jeg har selv hatt en car-wise maskin og turtle wax puter, som ikke fungerte særlig godt.nde støvet (pakker inn) midlene mer enn bedre puter, og korrigerer litt dårlig. Maskinen er litt klønete å håndtere, men funker jo. Putene fra turtle bør du kassere for noen bedre. Kan tenke meg at både hex-Logic og uber puter er innertiere på carwise. To grove og to fine setter deg i gang og hjelper deg å gjøre jobben lettere. Jeg hadde kjøpt en medium også siden du har enstegs midler om du trenger det.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En god ide er alltid å starte med den minst aggressive kombinasjonen først, da ser en hva den tar, og så jobber man seg nedover i grovhet for å finne det som løser problemet, og fortsetter med problemløseren.

 

At maskinen er litt utstabil kan også være at det er litt nytt å jobbe med, om en tar i en roterende første gangen vil den som oftest alle veier, når en har fått roen, kan en kjøre den med en hånd uten noe problem om en vil. Slapp av i armer når du polerer, jo mer du jobber mot maskinen, jo mer vil den respondere negativt.

 

Husk også tempoet når du jobber, ikke for fort frem, ta feks 1/4 panser og jobb sakte og rolig polishen ferdig pr del og sjekk etterpå resultatet på lakken, da kan du hele tiden holde kontroll på hvordan det ser ut, og om du er fornøyd. Bruk en god lykt, eller lyset på mobilen (det er faktisk veldig bra mht å spotte lakk).

 

Flere pads er ofte viktig, en pad tetter seg ofte mer og mer under jobb, både pga produkt men også det den tar av lakk (selv om lakkmengde nesten ikke er målbart) Jo tettere den er jo mindre effektiv vil den være, så greit å ha 2-3 stk å bytte på med, samt at du vasker de fri for polish.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde meg litt idag. Kjørte på med 300 så PF2500 så voksen

Som fulgte med. Var overskyet og lite sol så fikk aldri inspirert det ordentlig. MEN jeg så resultatet ble betydelig bedre en før jeg begynte. Men jeg er perfeksjonist å skal ha finest lakk i byen.

Så blir jeg ikke fornøyd kjører jeg en runde til da med PF2500 og etterpå FF3000.

Hadde et uhell i vinter så var endel riper/hvite striper bortover døren og skjerm som jeg fikk fjernet. Og fjernet en vel del swirls så det ut som. Men solen imorgen får avgjøre hvor bra det egentlig ble. Drepte foresten både hard og medium Pad idag. Så blir å bestille endel fler. Hvem pads anbefaler dere?

Menzerna sine var dog veldig gode å jobbe med så lenge de varte. Prøvde å ta pauser for å kjøle de men de begynte å ryke til slutt... Rakk nesten hele bilen

post-9937-0-28327700-1429914259_thumb.jp

post-9937-0-18219700-1429914277_thumb.jp

post-9937-0-59940600-1429914288_thumb.jp

post-9937-0-21572800-1429914308_thumb.jp

post-9937-0-06895300-1429914318_thumb.jp

post-9937-0-00098000-1429914341_thumb.jp

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo ikke gæli ut da.. 

 

Når du sier pads ryker er det selve padsen som går i stykker/deler seg?

 

Kjører du full pupp på maskinen når du polerer?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo ikke gæli ut da.. 

 

Når du sier pads ryker er det selve padsen som går i stykker/deler seg?

 

Kjører du full pupp på maskinen når du polerer?

Nei ble ikke så dårlig :) får se når solen kommer frem. Skulle på biltreff idag men regner Jo! Haha

Pads punkterer i midten også deformeres.

Ja kjører bånn gass! Men skal bestille en haug pads, og bytte på når jeg kjører.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive