Marius Engel

Hologrammer (eller noe sånt) på nylakkert del.

Hei.

Jeg har polert Skodaen min i dag. 2015 octavia, Dark metal grey. Den ene siden er omlakkert for ca 10-12 uker siden etter trafikkuhell.

Bilen var så og si ripefri, kun claymerker på de fleste paneler, som lot seg fjerne lett med SF 4000 på blå uber.

Gikk på med Menzerna 400 og 2500 der det var noen riper å se, og gikk til slutt over hele bilen med SF4000 og blå Uber. Resultatet ble jeg svært fornøyd med. Jeg vil nesten si perfekt! På panser klarte jeg å avslutte holofritt med 2500 på blå uber også.

MEN, på den siden som er omlakkert, sliter jeg med å få vekk alle hologrammer/microriper. Eller om det er claymerker, buffeholo eller hva det kan komme av.

Forsøkte først med SF4000 på blå uber. Synes ikke dette fjernet merkene på bildet.

PF2500 på grønn ble helt jævlig finish på. Vet ikke om dette betyr at den nye klarlakken er veldig myk, eller hva?

Forsøkte så SF4000 igjen, men fortsatt er disse merkene der.

Det er nesten så jeg lurer på om det er mulig at dette kan være under klarlakken, men jeg vil ikke bli så dramatisk før jeg har forsøkt noen gode tips.

Jeg har menzerna 400, 2500 og 4000, samt hele sortementet av Uberputer å hjelpe meg med.

Litt vanskelig å se på bildene, men "spøkelsene" synes under lykten, ca. midt mellom kanalen og lykten.

Hva kommer de av, og hvordan fjerner jeg det lettest?

d4a4b31cd51a0e3792205bc728c245d3.jpg

c781af6877071651b8cdd9fc768ba943.jpg

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hadde jeg vert litt smart hadde jeg filmet når "spøkelsene" beveger seg, så hadde det vert enda lettere å se.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje den nye lakken er veldig myk? Prøv en ny runde, og spyl av polishrester ved hjelp av surfex e.l buff polishen i en spesiell retning, så kan du se om det er kluten som lager holos!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ofte når det er nylakkert får du veldig myk lakk. Prøv svart uber pute og 4000. Avslutt uten press. Kan hjelpe :-) 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør på med den mildeste comboen igjen, men kjør veldig sakte og kjør til oljene i polisjen kommer frem. Vent ett par minutter før du buffer. Bruk gjerne en ipa e.l for å fjerne produktrester.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for tips :)

Skal prøve sort Uber uten press på slutten.

Bør jeg kjøte full spiker, eller evt. sette ned hastighet bare på de siste passene?

Burde kanskje nevt at jeg bruker 900W krauss DA-maskin.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv deg frem, men ikke ta for store felter i slengen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere hadde selvfølgelig rett :)

Brukte SF4000 på sort uber. 1-2 pass med lett press, og fulgte opp med 5-8 pass med puten så vidt på lakken. Bilen ser ut som den er laget av glass nå :) Herlig!

Synes jeg begynner å få bra dreisen på dette nå, etter noen biler.

Men jeg synes originallakken var veldig grei å jobbe med. Det kommer så og si ikke en eneste vaskeripe, og den var ikke så hard at det var vanskelig å fjerne swirls. RDS krever litt arbeid med DA-maskin, men det går an å få vekk.

Hvorfor er da den nye klarlakken så sykt myk i forhold? Er den ikke ferdig herdet etter 10-12 uker? Blir den hardere med tiden?

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott at det løste seg!

Jeg personlig tviler sterkt på om klarlakken blir hardere etter 10-12 uker, men det ser du neste gang du skal polere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan legge til at jeg buffet med tykke eurow kluter brettet i 4, ekstremt forsiktg. Jeg har nemlig mistanke om at merkene har kommet etter at jeg tørket bilen etter surfex og HT wipedown, med gtechniqe håndkle.

Er det noen spesiell grunn til at de bruker veldig myk klarlakk til raparasjoner? Jeg liker mye bedre den orginallakken som virker medium/hard for meg. Hadde trodd ar de ville bruke lik lakk når de utbedret skaden på bilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken type lakk som brukes varierer veldig fra lakkverksted til lakkverksted, samt hvordan de blander den. Reparasjonslakk skal jo i utgangspunktet være tilsvarende originallakk, men "lokale variasjoner" gjør jo at det ikke alltid er sånn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive