Gå til innhold

Bilen beader for bra - surfex HD "tørker inn"


El_Jefe

Recommended Posts

Hei,

 

i dag vasket jeg bilen som vanlig. Den var bare støvete, så jeg tok relativt mild blanding Surfex, 1:30. Kjørte på som vanlig, men muligens litt gjerrig innstilling på min Kwazar pumpekanne (brukte vel 1,2 liter på en Mondeo). Før påføring av Surfex hadde jeg spylt av bilen siden jeg hadde opplevd at blandingen rant av tørr bil ganske raskt sist jeg vasket.

 

Da jeg hadde sprayet alle paneler bortsett fra taket så jeg til min forferdelse at det så ut til at Surfexen rant av eller tørket inn. Jeg skylte av bilen med en gang.

 

Jeg har ikke rukket å behandle bilen etter vinteren, men vasker med Bathe+. Bilen beader skikkelig bra, så Surfexblandinga ser ut til å renne av bilen.

 

Hva gjør man med slikt? Kjøper skumkanon, så det henger lenger?

 

Kan lakken ha tatt skade selv om jeg ikke ser noen skjolder rett forfra eller fra siden i sola?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lakken beader så bra at avfettinga preller av vil skum henge lenger og hindre uttørking.

 

Autofoam er etter min mening en av de skumproduktene som rengjør best, men skummer litt mindre enn andre. Her kan du teste forskjellig blandingsforhold på skummet til du blir fornøyd.

 

Når det gjelder avfettinger, så vil likt løse likt når ting har fått tørke inn på lakken. Dette var en svak blanding så det kan gå greit å påføre mer av samme. 

 

men en risikerer skjolding ved bruk av sterkere avfetting som tørker på varme flater eller i sola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasket i skyggen og det var ikke spesielt varmt da jeg satte i gang, men det var skummelt hvor kort Surfex hang på lakken.

 

Jeg tror ikke det har kommet noen merker, man vil vel se slikt i solskinn?


Og takk for svar. Det blir nok kanon og Biltamber Autofoam. Kan man blande i annen såpe for å få den til å henge litt bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, lakken blir matt, og kommer ofte tydelig frem. fikses med polering.

 

Ja, autofoam henger ikke dårlig om en er litt raus med produkt, men den mangler kanskje litt på helt tørt barberskum. Jeg har ikke pleid å trenge mer tid med autofoam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Da har det nok ikke satt merker. Bilen var blank og fin i lakken etter vask.

Etter denne opplevelsen blir det skumkanon sporenstreks. Det er jo moro med vannskrekk som gjør at man omtrent kan tørke bilen med hageslangen, men man vil jo at produktene skal henge på litt også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting å tenke på er jo at vann/surfex etc. (i de fleste tilfeller) beader kun i kontakt med voks og ikke møkka som ligger oppå voksen. Hvis surfex bare renner av lakken ved påføring er kanskje ikke bilen så veldig skitten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at den var mest støvete. Forrige gang jeg vasket rant det av på vinduene og på alle andre øvre paneler. Problemet blir forvask som er skitten bak og på nedre paneler, men ren over. Da renner det oppe, men man trenger forvaskprodukter nede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...