dcn@rny.no

Riper på panser - hva kan gjøres?

Hei,

Har en 2004 Mazda 6 med svart lakk som veldig lett får riper, og som nå ser helt grusom ut. Jeg er nybegynner innen polering og slik, men har kjøpt diverse MF kluter, Meguiars 3-stegs (paint cleaner, polish, wax), samt clay bar, quick detailer og DA maskin (som jeg har brukt 1 gang). Jeg har også en roterende som jeg har hatt lenge, men har aldri turt å bruke den.

Jeg tok noen bilder mens jeg prøvde en runde med behandling på et 30x30cm område på høyre fremre del av panseret. Jeg kjørte ganske forsiktig over på lav hastighet for å se om det ble noe forskjell men det ser ikke slik ut. Noen av ripene er dype (slik at de kjennes med negl) men de fleste er små.

Kan noen ta en titt på bildene og se om dette er en lost cause (altså at den må behandles av profesjonelle/lakkes om) eller om det er noe jeg har mulighet til å gjøre noe med selv?

HluAp2h.jpg

dfERGAD.jpg

aMLjmFA.jpg

D84xd8h.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må nok anskaffe en grovere polish med flere slipemidler. En tommelfingerregel er at hvis du kjenner ripen med neglen så kan den ikke bare poleres bort. Da må den enten våtslipes eller lakkeres. Men alle andre skal være mulige å fjerne med litt jobb.

Sjekk ut Menzerna sine poleringsmidler. Passer veldig godt til DA-maskin. Hvilke poleringsputer bruker du? :)

Forresten; for å fjerne defekter må du ha et visst turtall på maskinen din. Er ikke så veldig effektivt å kjøre den sakte. Med DA-maskin risikerer du uansett ikke å ødelegge noe eller brenne lakken.

Endret av Michael'
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Paint cleaner (step 1) renser og skjuler ting. Den har vel ikkje slipemidler i.

Du må nok få tak i poleringsmiddel med slipemiddel i.

Med ei da maskina so skal det vanligvis ikkje være problem med å skru opp farten ein del.

Det virker som om du er ganske forsiktig og det er ikkje dumt ved bruk av maskin.