dcn@rny.no

Riper på panser - hva kan gjøres?

Hei,

Har en 2004 Mazda 6 med svart lakk som veldig lett får riper, og som nå ser helt grusom ut. Jeg er nybegynner innen polering og slik, men har kjøpt diverse MF kluter, Meguiars 3-stegs (paint cleaner, polish, wax), samt clay bar, quick detailer og DA maskin (som jeg har brukt 1 gang). Jeg har også en roterende som jeg har hatt lenge, men har aldri turt å bruke den.

Jeg tok noen bilder mens jeg prøvde en runde med behandling på et 30x30cm område på høyre fremre del av panseret. Jeg kjørte ganske forsiktig over på lav hastighet for å se om det ble noe forskjell men det ser ikke slik ut. Noen av ripene er dype (slik at de kjennes med negl) men de fleste er små.

Kan noen ta en titt på bildene og se om dette er en lost cause (altså at den må behandles av profesjonelle/lakkes om) eller om det er noe jeg har mulighet til å gjøre noe med selv?

HluAp2h.jpg

dfERGAD.jpg

aMLjmFA.jpg

D84xd8h.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må nok anskaffe en grovere polish med flere slipemidler. En tommelfingerregel er at hvis du kjenner ripen med neglen så kan den ikke bare poleres bort. Da må den enten våtslipes eller lakkeres. Men alle andre skal være mulige å fjerne med litt jobb.

Sjekk ut Menzerna sine poleringsmidler. Passer veldig godt til DA-maskin. Hvilke poleringsputer bruker du? :)

Forresten; for å fjerne defekter må du ha et visst turtall på maskinen din. Er ikke så veldig effektivt å kjøre den sakte. Med DA-maskin risikerer du uansett ikke å ødelegge noe eller brenne lakken.

Endret av Michael'
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Paint cleaner (step 1) renser og skjuler ting. Den har vel ikkje slipemidler i.

Du må nok få tak i poleringsmiddel med slipemiddel i.

Med ei da maskina so skal det vanligvis ikkje være problem med å skru opp farten ein del.

Det virker som om du er ganske forsiktig og det er ikkje dumt ved bruk av maskin.

Er bedre å ta for lite enn for masse.

Har du litt meir info om maskinene dine? Kva slags pads har du?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Menzerna er gode polisher med slipemidler. De fungerer og vil ta noe, men du vil nok ikke få fjernet de du kjenner med neglene. Jeg opplever menzerna som noe oljete, og foretrekker rupes eller scholl sommer noe enklere å buffe av.

Denne pakken her kjøpte jeg første gang jeg tok spranget fra meguiars (som bare vil fylle igjen ripene med silikon)

http://scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=71_81&product_id=428

Jeg anbefaler også en DA maskin om budsjettet tillater det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt DA maskinen (Carwise 710W) , så jeg har kun den padden som fulgte med, pluss en gul "BilXtra Polish" pad som virker litt grovere. Pakken fra Menzerna så bra ut så mulig jeg prøver den. Takk for tips, jeg får prøve igjen uten å være så forsiktig :) Har ny bil til bestilling så jeg vil prøve ut litt ting på de gamle før jeg tar i lakken på den..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å sjekk størrelse på bakplaten du har opp mot padsene, så du vet at de passer. Paden må være litt større enn bakplaten på maskinen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive