Gå til innhold

Knirkeforing BMW


buraasl

Recommended Posts

Hei!

Har en BMW E91N 2009xdrive modell.. Den har begynt å knirke veldig når den kjører over dumper og gynger.. Noen som har noen tips om hva som må byttes, hvor lang tid det tar osv? Erfaringer?

 

På forhånd takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foringer på stag/lenkarmer. Hjelper å smøre opp med spray ala wd40, men kommer raskt tilbake. Permanent fix er nye foringer. Men det er ikke farlig, bare irriterende.

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Mest sannsynlig er dette Nedre ytre bærekule aka "knirkeforing"

Den sitter presset i navet og er litt jobb og bytte, krever spesial verktøy (kjøpes, lånes eller lages)

 

Disse har for vanlig å knirke noe grusomt når de blir slitt.

Det går an å sprøyte inn girolje i mansjetten med en sprøyte, men er de slitt bør de byttes.

Knirkingen blir i det minste borte til du får byttet de

  • DCN Poeng 1

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Ett tips for og sjekke dårlige foringer i forstilling er og jekke opp bilen på begge hjule. Ta tak i hjulet kl 3, og 9 og rykk og dra i det. Deretter gjør du det samme kl 12 og 6 ish. På den måten er det enklere og finne slitte foringer og kuler :) Verdt ett forsøk denne gangen ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips for og sjekke dårlige foringer i forstilling er og jekke opp bilen på begge hjule. Ta tak i hjulet kl 3, og 9 og rykk og dra i det. Deretter gjør du det samme kl 12 og 6 ish. På den måten er det enklere og finne slitte foringer og kuler :) Verdt ett forsøk denne gangen ihvertfall

Har jekka og sjekka.. Helt sikker på at det kommer fra bak.. Spesielt venstre side.. Hører det godt også når jeg jekker opp bilen..

Mest sannsynlig er dette Nedre ytre bærekule aka "knirkeforing"

Den sitter presset i navet og er litt jobb og bytte, krever spesial verktøy (kjøpes, lånes eller lages)

 

Disse har for vanlig å knirke noe grusomt når de blir slitt.

Det går an å sprøyte inn girolje i mansjetten med en sprøyte, men er de slitt bør de byttes.

Knirkingen blir i det minste borte til du får byttet de

Okei. Knirker og er veldig irriterende.. 

Mest sannsynlig er dette Nedre ytre bærekule aka "knirkeforing"

Den sitter presset i navet og er litt jobb og bytte, krever spesial verktøy (kjøpes, lånes eller lages)

 

Disse har for vanlig å knirke noe grusomt når de blir slitt.

Det går an å sprøyte inn girolje i mansjetten med en sprøyte, men er de slitt bør de byttes.

Knirkingen blir i det minste borte til du får byttet de

Vet du hvor jeg kunne funnet begge disse delene på både høyre og venstre side bak på E91N 09mod?

Har du brukt noen produkter på gummiforingene i dører? Silikonstift, sealfeed eller noe annet?

Niks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Har jekka og sjekka.. Helt sikker på at det kommer fra bak.. Spesielt venstre side.. Hører det godt også når jeg jekker opp bilen..

Okei. Knirker og er veldig irriterende.. 

Vet du hvor jeg kunne funnet begge disse delene på både høyre og venstre side bak på E91N 09mod?

Niks..

 

Okei. Husker ikke helt hvordan dette er på BMW, men normalt er det ikke rare greiene bak som kan knirke bortsett fra tårnlageret, eller foringen til støtdemperen, alt ettersom hvordan det ser ut på din bil. 

 

Hadde jeg vært deg ville jeg skrudd av hele fjørbenet, og sjekket foringen øverst. Er den kaputt så bytt den. De koster normalt sett ikke rare greiene. Utover det finnes det sikkert BMW eksperter her som kan mene det er noe annet. Da får du høre på dem heller :D

 

EDIT: 

http://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/sttdemper-og-fjrer/sttdemper/fjrbenslager-bak-ps254a10-35398no

 

Nå plukket jeg ut E91 ut ifra en liste. Så sjekk at delen passer ved og søke opp regnr og. 

Endret av alextech
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det samme jeg hadde bak på høyre side på min E90 2006 modell. Grusomt irriterende knirking. Verkstedet byttet "nedre bærekule høyre side" delenr 33326792553 (kuleledd) 33326762875 (skrue) 33326760349 (mutter). Delene kostet ca 400, men arbeidet kom på ca 1400 (1 time).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantert bærekulene bak. Akkurat byttet disse på min egen bil.. når de begynner å knirke er det et tegn på at de straks er utslitt.. de går rett og slett tørr..

Det du kan gjøre er å lage et lite hull i gummibelgen til foringen/kula og sprøyte inn lithiumfett til det tyter ut.. litt jalla men fungerer..

Litt knotete å bytte denne selv da den må presses ut..

Edit: Tyggern har allerede nevnt det, men greit å understreke det hehe..

Endret av tore_tj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme greiene på min gamle E39. Byttet selv på den ene siden å tok en hel haug med timer og slit. Byttet den andre på verksted for 1000kr + del 350kr. Gjør som Sruben sier, send den på veksted. Det er vel verdt penger i forhold til arbeid spør du meg  :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme greiene på min gamle E39. Byttet selv på den ene siden å tok en hel haug med timer og slit. Byttet den andre på verksted for 1000kr + del 350kr. Gjør som Sruben sier, send den på veksted. Det er vel verdt penger i forhold til arbeid spør du meg  :) 

 

Tusen takk for svar! Blir nok verksted ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...