Gå til innhold

Alexanderdav' Audi 3.0l A6


alexanderdav

Recommended Posts

alexanderdav

Tenkte jeg skulle lage en liten showcase av bilen min. Mest for min egen del, men kan jo være det er flere som har lyst til å følge med. 

 

Bilen det er snakk om er en Audi A6, 2012-modell. Det sitter en 3.0TDI V6 med 204HK og 450NM i denne. Bilen drar på alle fire hjula og har nå gått 126.000km.

 

Bilen ble importert fra Tyskland sommeren 2014, var en del å “spare” på dette, samt at utstyrsnivået var i det øvre sjiketet ifht de som stod til salgs i Norge. Kilometerstand er selvfølgelig sjekket opp, og bilen er i veldig god teknisk stand. 

 

Hadde den på service på Møller i Januar og da sa verkstedmesteren at det tilhørte sjeldenhetene at biler som har gått såpass mye er i så god stand. Hvor mye man skal legge i akkurat dèt er kanskje litt vanskelig å si, men synes nå det var litt artig.

 

Utstyr som er verdt å nevne;

* Fullskinn S-Line seter 

* Bose-anlegg

* Adaptiv cruisekontroll

* S-Line interiør

* Mørkt trekk i taket

* Panorama soltak

* Parkeringssensor og kamera foran og bak

* Dekktrykkkontroll

* Regnsensor

* Automatisk avbeldbart speil innvendig

* Innfellbart hengerfeste

* MMI Plus

* Lyspakke

* Xenon med LED bak

* Webasto

* Audi Hold Assist

* Audi Drive Select

 

 

Når det gjelder bilpleie så har jeg fulgt med her på forumet en et par - tre år, men ikke kommet i gang skikkelig før nå i vårest. Har tidligere gått til innkjøp av nødvendig utstyr for DNC-vask, men poleringsutstyrket kom på plass først nå. Kona’s A4 har nå fått en full runde med shine, så står min for tur så fort tiden strekker til. 

A6’en er ganske bra i lakken, den var nok innom en detailer før den ble sendt til Norge, så det er få defekter. I hovedsak vaskeriper og steinsprut på panser. 

 

Jeg er litt i tvil om hva jeg skal legge på lakken i neste runde. I høst så tok jeg en wash’n vax  og la Fusso Coat, og denne sitter faktisk ennå. Så det er en mulighet, men jeg synes coatingen til Carbon Collective ser spennende ut også. Må nok gruble litt på dette fremover. Grublinga er halve morroa :) 

 

Det er lakk av typen Brilliant Sort som sitter på denne bilen og etter å ha lest en et par “Show and Shines” her på forumet, så ser jeg at det ikke nødvendigvis er rett frem. Ser noen har hatt hell med  hvit rupes og CFP fra Swissvax, så mulig det blir løsningen. Jeg har polert over panseret med Uber blå og Menzerna SF4000 og resultatet ble ikke så verst, men de groveste ripene forsvant selvfølgelig ikke. Må nok prøve meg frem, det viktigste for meg er at det blir holofritt.

 

Videre planer er som følger; 

* Få installert DAB ( før 2017 ;)) Dette er en relativt enkel operasjon som jeg fikser greit selv. 

* The chrome has to go.. Usikker på hvordan jeg skal angripe dette, men slik jeg ser det er det to muligheter, enten vinyl wrap eller plastidip. Tips mottas med takk. 

* Mulig det blir senk når hus og garasje er i boks. Veiene der jeg bor nå tillater ikke dette.

* Milltek eksos hadde ikke vært feil

* Fiksing av steinsprut på panser, prøver først selv. Blir ikke det bra får jeg lakkert opp hele panseret.

* Bort med skiltholdere, feste skiltene med duallock tape isteden.

 

Uansett - nok pjatt; her er noen bilder:

IMG_0693_zpsspdp9lfs.jpg

IMG_0689_zpssiv7l8b6.jpg

Panseret etter prøvekjøring med ny maskin og et lag med Fusso

IMG_0613_zpslohmulow.jpg

Kona's A4 etter påskens runde med maskina og et lag med Fusso

IMG_0679_zpsbyunkm2p.jpg

Fikk fjernet en hel del vaskeriper og annen skit på denne

IMG_0636_zps9oxugo2p.jpg

Endret av alexanderdav
  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderdav

Har ikke erfaring med så veldig mange forskjellige vokser, så litt vanskelig å sammenligne med noe annet. Men i forhold til CG 50/50, så synes jeg den var en noe seigere / tyngre å buffe. Men på ingen måte noe problem å buffe bort.

Det kan nok være litt temperaturavhengig også. Det har væt ganske kaldt i garasjen når jeg har lagt voksen (1 til 2 grader), så jeg har måtte varme opp panelene med det jeg har tilgjengelig av lamper.

Mulig den hadde vært enklere å fjerne dersom temperaturen var høyere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderdav

For en bil. De nye A6ene er så strøkne! Gleder meg til flere bilder! :thumbs: Vurderer fusso selv! Lest at den er veldig god!

Fusso er fine saker. Den er billig i innkjøp og holdbarheten er upåklagelig. Jeg la som sagt voksen i høst ( i starten av November mener jeg) og det er fortsatt hold i denne. På utsatte steder er det dårlig med beskyttelse, men øverst på dører, taket og skjermene er det fortsatt beskyttelse igjen.

 

Tipper jeg har kjørt rundt 10.000km siden Fussoen ble lagt i høst - mesteparten av denne kjøringen har vært i saltlake langs E6. Så alt i alt synes jeg det er veldig bra. Bilen har blitt vasket jevnt, og da ofte med sterk Surfex HD og andre kjemikaler for å bli kvitt mest mulig salt og drit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sortehaug

Fusso er fine saker. Den er billig i innkjøp og holdbarheten er upåklagelig. Jeg la som sagt voksen i høst ( i starten av November mener jeg) og det er fortsatt hold i denne. På utsatte steder er det dårlig med beskyttelse, men øverst på dører, taket og skjermene er det fortsatt beskyttelse igjen.

 

Tipper jeg har kjørt rundt 10.000km siden Fussoen ble lagt i høst - mesteparten av denne kjøringen har vært i saltlake langs E6. Så alt i alt synes jeg det er veldig bra. Bilen har blitt vasket jevnt, og da ofte med sterk Surfex HD og andre kjemikaler for å bli kvitt mest mulig salt og drit.

Ikke værst. Har lest at den har god holdbarhet og har bra sheeting og beading veldig lenge.

Selv har jeg autoglym hd wax på min nå. Påført 25/9-14 med kmstand på 138 000og beader litt enda. Men er nok ikke mye igjen nå, men syns denne har holdt veldig godt. Kmstand er nå passert 148 000.

Mvh Tobias S. 

 

- Mine Show & Shine -  Siste: S&S - VW Golf Mk6 GTI 

Faller under "var mye mer aktiv før, men elsker fortsatt faget" 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderdav

Ikke galt det! :-)

Jeg er litt usikker på hva som havner på lakken nå... Det blir enten fusso eller Carbon Collective Paint Coating. Tipper det blir Fusso - ender det opp med CC så er det kun fordi jeg vil teste noe nytt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderdav

Dagens økt var av en litt annen type, men tar meg friheten og legge det til her alikevel.

Etter et år i garasjen og et par vårturer på møkkete veier fant jeg ut at det var på tide med en vårshine av tohjulingen for landeveien.

Litt tilstandsbilder før vask

766D5114-4738-4A2F-967D-BCF23B4E80EA_zps

C31F7B76-0A13-429A-9F8E-776B77162E43_zps

3E771C1D-B973-49A0-9D43-14F2EF3C74E4_zps

CF5956D3-86BF-43C1-BDD8-072CB59CD91F_zps

Så dynker jeg hele herligheten i Surfex HD og billig avfettig fra biltema og lar dette virke 8-10 minutter

D41295C6-FC34-4935-A608-B6ABFB9D39B7_zps

2F80084E-9BCA-44B0-8DD7-7EACFD125291_zps

... før jeg spyler av og gjør klar for håndvask.

55A42468-4681-4CE0-85EE-2898F5A82AA6_zps

42E1DD08-0189-41C9-B545-960EE7BC55BE_zps

Så blir den vasket med CG Glossworkz i bøtta med svamp fra Biltema.

0688CA42-7A94-403C-BF97-6176D04D0010_zps

Etter håndvasken blir det en liten inspeksjon av lakken. Finner noen defekter her og der

Hjula tok jeg av for å komme til litt enklere, samt at de fikk en skikkelige vask. Desverre ingen bilder av dette.

3BAB6355-763E-44B6-AF6B-CB001AE7F951_zps

44C17A7E-A2D4-4B62-A437-2C26AD19FDA1_zps

Litt mer surfex og citrus-resens så ble det bedre

A889F858-FA1B-4638-BD7F-E278EF2889E7_zps

D

Den andre ripa gikk desverre ikke bort. Prøvde med SF4000 og håndamakt, men ville ikke gi slipp. Så da lot jeg den bare være.

Ferdig tørket og klar for voks.

D629BE35-DEC7-4C83-8E29-FF91F7823DA2_zps

Fusso ble lagt med en myk og fin applikator fra Kina

B2865DDA-72BB-417D-B033-A972B9F9E261_zps

EF12FA0E-A3AA-4A59-8972-5CE96A4558B1_zps

La voks på hele sykkelen før jeg buffet av

Så bestemte 2-åringen at hun ikke hadde lyst til å sove lengre, så da var det bare å gå inn å synge nattasanger til hun kastet inn håndkle. Derfor litt dårlig med bilder av resultatet.

72B9FC2C-2295-4D96-A4E5-D3A65C46CC11_zps

1A714D2F-E42A-49AA-9BE7-531DB5943801_zps

Hjulene ble så montert med riktig moment. Dette ble mål på følgende måte: Vri til det blir for stramt, vri tre ganger tilbake og lås.

Finnes verre måter å tilbringe kvelden ;-)

Endret av alexanderdav
  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderdav

Ikke dumt det heller! Hva kjører du med? Det var litt tilfeldig at jeg endte opp med Di2, men jeg angrer ikke. Har fungert helt uten problemer - har ikke gått batteritom heller;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderdav

Campa tror jeg at jeg såvidt har vært borti på en Pinarello som fatter'n har. Den er det iallefall presis og uproblematisk giring på. Wilier var nytt for meg - meget lekker sykkel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

griffenfeldt

jeg har Cento uno eller cento 1 som det heter. Matt sort med røde detaljer.

Er meget fornøyd med både comfort og angrep. Den responderer godt v pådrag og er meget god til å jevne ut ujevnheter, men det er nok ikke bare geometri, men også carbonrammen sin skyld.

2015 Mini Cooper Sd Countryman Blazing red
2011 Citroen C1 1.0 rød.

Driver Larsens Autospa.
http://larsensautospa.no
bilpleier for fotofinish
http://fotofinish.no

Nad Nanolex approved detailer
Swissvax autorisert detailer

Mvh
Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderdav

Det var et stykk lekker sykkel. Geometrien ser ikke så veldig annerledes ut enn på min. Noe som jeg synes fungerer fint. Carbonramma tar nok som du sier unna en del av ujevnhetene. Jeg merket stor forskjell når jeg gikk fra alu-ramme til carbon, selv om geometrien på de to syklene var ganske lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderdav

Den største fordelen er uten tvil at det er selvjusterende. Det vil si at det er ikke behov for å justere vaiere for at det skal gire reint. Det går av seg selv og du hører feks at shifteren foran justerer seg selv når du girer med bak. Dersom man av en eller annen grunn får behov for å justere giret så trykker man på en knapp og girer en spesiell kombinasjon - voila - alt er justert opp på nytt ;-)

Ulempene er at dette er elektronikk som går på batteri. Du kan med andre ord gå tom for strøm... Det skal dog noe til hvis man lader med jevne mellomrom, en lading skal holde 200mil ved normalt bruk.

Systemet veier også noe mer enn hva de "normale" systemene veier. Det er snakk om noen få gram, men det er noen som henger seg veldig opp i dette;-)

Aldri sett sånn girsystem før, rått! Hva er fordelene og ulempene?

Her ser du litt hvordan det fungerer:

http://youtu.be/MH_CZgLLE-g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderdav

Kom en pakke i posten fra Tyskland i dag:

67210305-FCFD-4133-90ED-720814D65B90_zps

Får prøve å demontere viskerarmen på bakluka i løpet av helga. Mangler litt verktøy for å få fullført jobben, så blir en tur på biltema i morgen. Har studert anvisningene i ELSAWIN for demontering av trekket på innsiden av bakluka og det ser relativt greit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderdav

Det gikk jo dritt. Enten så er jeg dum eller så er det blitt sendt feil glassplugg.

E949DEA4-1C69-4C64-A459-F3CD935CB49B_zps

Som dere ser så er det både for stort mellomrom mellom baksideplaten og "forsiden", samt at forsiden et for liten. Jeg forventet at denne skulle gå kant-i-kant med hullet etter viskerarmen. Er det jeg som har misforstått noe, eller har jeg fått feil plugg? Er jo en del her inne som har montert, så kanskje noen vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...