Gå til innhold

XSHINEs Garasje (arbeidslogg)


XSHINE

Recommended Posts

XSHINEs garasje

 

Lang historie kort: ønsket jeg å bygge et tilbygg på 70 m² til min eksisterende garasje på 75 m² med blant annet utvendig trapp og velux takvinduer, men som mange andre steder er det restriktive bestemmelser i kommune og reguleringsplaner, samt jeg måtte søke dispensasjon og ha ansvarlig selskap til å bygge for meg om det skulle overstige 50 m² (kjent for mange, men jeg opplyser nå om det). "Sjansespillet" med å søke dispensasjon (tillbygg over 50 m² og ikke frittstående bygg) fra PBL. og kommuneplan gikk ikke bare på størrelsen i grunnflate, men også med beboelig (målbart - over 1,89 m) areal i andre etasje. Etter en runde i tankeboksen droppet jeg det, siden jeg fikk greie signaler på at avslag ville bli resultatet og ikke minst markante ekstra kostnader ved å ikke bygge selv.

 

Begynte så å tenke på alternative løsninger som var å bygge 50 m² tilbygg som selvbygger uten ansvarsrett med 50 m² underbygg. Jeg sluttet raskt å regne på dette og slo det i fra meg da underbygging fort oversteg 150.000,- ekstra (i mitt tilfelle) og fant ut det var mest fornuftig å finne en annen løsning på de ekstra kvadratmeterne. Ved å pusse opp og bruke et større rom i kjelleren på huset og heller ha et rimelig friskt budsjett til garasje utstyr jeg skal ha (2 søyler løftebukk (i eksisterende garasje hvor det er nok takhøyde), 3-fas varmtvannsvasker og mer detailing ustyr, verkstedpresse, delevasker, sandblåsingskabinett, sveiseapparat, motorverktøy m.m).

 

Byggesøknad på ca. 50 m² garasjetilbygg ble innvilget i februar 2014 og her er et utsnitt av skannet kopi av snitt, fasade tegning som originalt er i målestokk 1:100.

 

post-9774-0-34423600-1428262944_thumb.pn

 

Kort om garasjens estetikk: Hvitmalt sveitserpanel (perlestaff), hvite renner og beslag, Rydab/Armat Ambassadør røde takplater og 2 stykk hvite leddporter fra Hörmann (LPU40 502x225cm med Supra Matic åpnere via mobilapplikasjon).

 

Når det gjelder smarte valg i forkant av etterpåklokskap: Støper jeg med godt fall fra 3 sider mot port og med midtrenne og renne utenfor port. Det legges også 100-120 mm. rør som skal støpes ned for strøm, vann og internett, slik at det lett kan trekkes etter behov.

 

 

Da eksisterende garasje har støpt ringmur og plate i ett med plant gulv egner det seg best til å huse biler som ikke kjøres inn og ut hele tiden (vann flyter ut over hele gulvet). Her er det heller ikke lagt inn noe permanent strøm og dekket er for tynt (10 cm) til å forsvarlig ha en tung og kraftig løftebukk montert. Blir bare å bite i det sure eplet og ta frem betongsagen, kutte ut en H-formasjon, grave, ordne og støpe i 20 cm. Fire av takstolene må også bygges om fra saltakstoler til saksetakstoler om man ikke bare skal løfte Peugeot 205 GTi'er som jeg forsåvidt har fire av. (Ikke en helt gjennomtenkt løsning av forrige eier og snarveier blir som kjent dyre i etterkant).

 

En av mine "glis" som skal få en grundig oppstramming når alt av garasje og utstyr er på plass.

Originalbygd 1987 Peugeot 205 DIMMA (Nr.224) med ny og meget modifisert N/A motor. Faktisk den først serieproduserte bilen som ble godkjent med bredding for gatebruk.

post-9774-0-27495600-1428272821_thumb.jp

Har noe grommere skyts også, men det får bli til senere så det ikke sporer helt av her.

 

 

Vil legge ut bilder av eksisterende garasje og byggeprosessen av ny etter hvert, siden jeg nå skal til med valg- og innkjøpsprosessen har jeg nok annet å fokusere på og lite å ta bilder av enda.

 

 

Foreløpige "datoer" for bestilling og arbeid:

 

Del 1: Graving og støping

- Bestilling av alle materialer til reisverk og tak, takstoler, takplater, undertak, IPE-bjelke, beslag, renner+grade, armering, isolasjon, pukk m.m. seinest uke 18.

- Gravearbeid blir utført i uke 20  (Notis til meg selv: Husk å søke om gravemelding (gyldig 1 måned). på nytt i forkant av graving)

- Forarbeid og støping av ringmur i uke 21.

- Støping av dekke i uke 22.

 

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Dette blir nok bra ja

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for alle fine tilbake meldinger! Det er kjekt :-)

Gleder meg virkelig til å ta fatt på denne byggingen og ikke minst når garasjen står ferdig. Trolig i løpet av senhøsten om man skal være realistisk. Er fort mer arbeid enn man tror, spesielt om man er noe grundig.

Denne tråden vil nok muligens ikke bli oppdatert helt slavisk etter når jeg gjør ting, men jeg skal forsøke å få med en del nyttige ting som andre kan benytte seg av senere og som jeg har savnet. Eksempelvis en mer eller mindre komplett materialliste og kanskje noen tips :-)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bilder skal jeg nok ta en del av, som dårlig formulert i forrige innlegg vil nok ikke bildene komme med en gang, men jeg skal prøve å få en helhet på det. Fort man glemmer seg i kampens hete og ikke får bilder av alle trinnene.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ut en tur i garasjen i kveld for å losse tilhengere med diverse som skal kjøres bort for en periode. Tok samtidig noen bilder av garasjen. Ikke det beste bildene (mobil og begynte å bli mørkt) men man ser nå greit hvordan det ser ut pr. dags dato.

 

post-9774-0-98571300-1428350555_thumb.jp

Her blir det nok mer lys enn det ene, vurderer et passelig antall spotter i kassene. Ser mange overdriver, slik garasjen ser ut som er romskip og det er ikke pent! Meg om det og hver sin smak.

 

post-9774-0-95970800-1428350563_thumb.jp

Hvor snøen har begynt å tine (mellom gress og singel) viser noenlunde omrisset av hvor garasjetilbygget vil komme.

 

post-9774-0-07607500-1428350571_thumb.jp

Her blir det bygget en ark inn på eksisterende garasje, lengden (siden port kommer på langvegg med bjelke) blir 670cm litt i fra venstre vindu og 40cm i fra enden på eksisterende garasje til høyre. Høyre vindu blir tatt bort og det vil isteden bli satt inn en dør. Grei å ha en gjennomgang.

 

post-9774-0-89223500-1428350577_thumb.jp

For øyeblikket et rent kaos. Blir bra når jeg får ryddet og ordnet skikkelig. Har "tjuvstartet" litt på innkjøp allerede. Nede på gulvet til venstre ligger en Hörmann port som jeg kjøpte brukt på finn.no for under 1/3 del av prisen av ny, inkludert alt tilbehør og portåpner. Porten var tilnærmet ny og identisk med den jeg har fra før. Helt til venstre er det montert en sentralstøvsuger,til høyre på bilde har jeg satt opp en stødig benk med målene: 500x60x90cm, oppå den ligger det meste av kledningen til den nye garasjen. Noe utstyr og verktøy er også kommet på plass. Innerst til høyre kan man så vidt skimte "shinebua" som er midlertidig. Blir nok til at jeg bygger vegghengte skap på begge langveggene. Gulvet har jeg ikke bestemt meg for om blir flislagt eller om jeg smører på noe epoxy-lignende som jeg ikke husker navnet på i farten, som tåler mer.

 

post-9774-0-30598000-1428350584_thumb.jp

Når vi kjøpte huset var det gammel kledning med overliggere og gamle vara-vinduer. Har til nå skiftet ut kledning (likt som garasjen) og vinduer på de to synlige sidene på bildet, laget et toalett i 1 etg., soverom i 2 etg., pusset opp en god del, laget gangbart loft med 30 cm isolasjon, balansert vekselvarmer og vannbåren varme (var når vi kjøpte, men fungerte ikke ordentlig). Som jeg nevnte tidligere i tråden vurderte jeg både større tilbygg og underbygg av garasjetilbygget. Med 2.5 høy skråning på baksiden av garasjen og hus, så kunne jeg i grunn bygd flere hundre kvadratmeter, men så må man prioritere og legge opp løpet i riktig rekkefølge. Er mange ting som skal i havn og jeg tenker å bygge på 150kvm (3 etasjer) på huset med ark inn på baksiden (til venstre på bildet). I den forbindelse har jeg allerede en ide som vil bli et bedre alternativ enn å underbygge det garasjetilbygget jeg skal igang med nå. Kan få til litt av hvert med 3 måls tomt og tiden til hjelp.

 

post-9774-0-13408000-1428350586_thumb.jp

Slik såg det ut da vi kjøpte for 3 år siden. Har gjort en del utvendig, fylt opp med masser o.l. På sikt så blir innkjørselen oppgravd ned til 1 meters dybde for å få ordentlige grunnmasser og drenering for asfaltering. Så får man se hva man gjør med gårdsplassen, om det blir singel, asfalt og/eller belegningsstein.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!  :)  Ja, vi valgte å bosette oss her grunnet størrelse, muligheter og omgivelsene. Hvor man ikke har naboene så tett innpå seg, litt avsidesliggende, men allikevel kort veg til sentrum (ca. 10 min). Fikk litt nok av å naboer tett på fra forrige plass vi bodde. Sikkert noe uheldig, men når naboer skal bry seg med, mene ting og klage over alt man gjør som i grunn er en privatsak da blir man ganske fort lei. Snakker da ikke opp søknadspliktige tiltak med nabovarsling, men helt enkle ting fra å sette opp en postkasse, legge singel på gårdsplassen eller male huset i en normal farge. Mye rart folk kan finne på å gjøre mot naboen(e) sin(e). Fikk heldigvis ikke uthuset mitt saget i to da.  :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderdav

He, he. Kjenner til det. Har tidligere bodd i både leilighet og byggefelt (tomannsbolig), men nå har vi flyttet hjem til hjembygda. Leier per dags dato mens vi venter på at den rette plassen skal komme for salg. Jeg kunne tenkt meg et lite småbruk der  deler av fjøs eller låve kan gjøres om til en garasje med god plass :) Nesten like viktig er det at det er langt til nærmeste nabo;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, småbruk er ikke dumt det om man trenger en del plass og helt klart så henger kriterie med å ikke ha naboer tett på ganske høyt!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lagt inn bestilling på forskallingsmatriell fra 15. mai og i 10 dager frem.
 
Forskalling og verktøy:
- 14 stk. 250x50cm Malthus forskallingskasetter + 4 behandlede finerplater som skal i skjøtene hvor hele lengder ikke går opp med 6,7mx7,3mx2.
- 40 stk. Malthusstag 22,5x25x22,5
- 40 stk. Malthusstag 12,5x25x12,5
- 160 stk. låsekiler til Malthusstag
- Leie av platevibrator, stavvibrator og helikopter.
 
 
Annet som er regnet på og klar til bestilling:
 
Armering:
- 16 stk. firkantstag 150x250 10mm
- 50 stk. firkantstag 150x400 10mm
- 12 stk. L-stag 1000x1000 12mm
- 45 stk. rette armeringsstag 6000 12mm
- 5 stk. armeringsnett 5/15 (5x2)
- 60 stk. armeringsstoler for ringmur 40/50
- 80 stk. armeringsstoler for dekke 40/50
- 10 stk. ruller med armeringstråd
- 30 cm krokstag til bunnfeste av dreneringsduk (Har 400-500 liggende)
 
Drenering, isolering og annet tilbehør:
- Dreneringsduk (Har 12 ruller à 100m liggende)
- To store lass med 8/16mm stein. (Greit å ha litt til overs til andre formål på tomten)
- 70m² blå styrofoam 5cm plater. (Mulig jeg går for lilla/rosa plater under dekke)
- Material for sidestøtte av kassetter: 200m 2"x4" (48x98) og 80m 1"x4" (23x98) justert.
- Avbitertang til armeringstråd og kraftig tang for klipping av armeringsnett (har liggende)
 
Betong:
Bestilles en uke i forkant av støping. Blir ca. 7 kubikk med B30 M60 Dmax16 og 25% stein reduksjon (ca. pris 1200kr kubikken). 50cm ringmur og 10-12cm dekke.
 
 
Tenker jeg på sikt skal få laget en tilnærmet komplett liste over alle trinn og mer spesefikk informasjon med priser.
 
Om noen ser at jeg har glemt å ta med noe eller har tips til ting jeg bør ta med, så setter jeg stor pris på å bli gjort oppmerksom på det. (Ser og tenker nå at jeg kanskje burde ha støpt inn ventiler i ringmur i bunn og front av garasjen og hatt ventiler høyt oppe på bakvegg for god lufting).  :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en ellers hektisk hverdag fant jeg en liten time til overs og fikk målt (ytterkant ringmur som skal ligge midt i grøfta som blir 1 meter bred på topp, 70cm dyp og bredden i bunn av grøfta blir 60cm+ for plass til styrofoam plater (XPS). Ringmur blir 50cm høy og 25cm bred), merket og boret hull til forankring i grunnmuren.

 

post-9774-0-14648600-1428613348_thumb.jp

 

Skrev feil i et av mine tidligere innlegg. Porten kommer på langveggen som er 7,3m, IPE300 stålbjelke blir benyttet for bæring, reisverk blir i 2"6" (48x148) og møneveggen blir 6,7m. Diagonal ~9,91m. Det blir grei plass for to bruksbiler.

 

Venter nå bare på dato for når graveren kommer og i mellomtiden blir det å regne på materiell , legge inn trinnvise bestillinger og tvinne tomler (rydde garasje). :)

 

Tips #1. Aldri bestill alt man trenger til en garasje samtidig for da blir det kaos og man går å stumper i det meste (forutsatt man har en gedigen tomt) og legg materiell så nærme eller inn på ferdig støpt gulv (eksempelvis reisverks materialer). Da sparer man seg for mye unødvendig bortgått tid og frustrasjon.

 

Kort fortalt: Bestill materiell trinnvis til planlagte datoer som er oppnåelige og planlegg plassering av disse nøye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...