Gå til innhold

TEST: Scholl S20 Black - KristianLomeland


KristianLomeland

Recommended Posts

KristianLomeland

ccs-3-0-78257000-1327878070.png

 

 

I regi av Scandicshine tester jeg den nye polishen til Scholl Concepts. 

 

Det var tenkt at produktet skulle testes på en Touran, men det passet seg dårlig. Dermed falt valget på min mors Toyota Auris. Bilen er en 2009 modell med metallic sort lakk, men var skremmende fæl i lakken. Har vært borti liknende bil tidligere, og har funnet ut at lakken er forholdsvis myk og slitsom. Jeg mener også at produktet fikk en hardere kamp mot hologrammer på denne bilen. 

 

I denne testen fungerer hele bilen som testområde. Jeg brukte dog panser som et område hvor jeg sammenlikner 4 ulike kombinasjoner som ble valgt ut ifra hvordan bilens lakktilstand er. Jeg burde hatt før-bilder på panser, men jeg kan garantere at det ikke var noe bedre enn resten av bilen. 

 

La oss starte med et par bilder av lakkens tilstand etter DCN vask:

IMG_3091_zpsm11tsrva.jpg

 

IMG_3089_zpsbe0hryhi.jpg

 

IMG_3092_zps87zugqt9.jpg

 

IMG_3088_zpsrd31w8l0.jpg

 

IMG_3090_zps9ye2aen9.jpg

 

Jeg begynte med å dele panser opp i 4 deler. 2 ruter ble kjørt med Rupes LHR21/15, og 2 ruter ble kjørt med Flex roterende. Ettersom lakken var såpass ille, valgte jeg puter med litt konsistens for å få litt cut. 

Videre følger bilder fra panserets 4 ulike komboer etter wipedown, med kommentar i kursiv:

 

Flex roterende med lilla scholl og S20 Black:

IMG_3095_zpsqlqxqdar.jpg

God cut, plettfritt resultat mtp swirls og glans. Kun en grov RDS igjen, denne hadde definitivt krevd våtslip. Bra kjøretid og veldig lite støv. Brukte Zenith-metoden. 

 

Flex roterende med gul scholl og S20 Black:

IMG_3096_zpsfdq3mo24.jpg

God cut, men svake hologrammer. Kamera slet litt med å fange hologrammene. Mistenker at dette kan ha litt med at jeg ikke er supererfaren med roterende også. Støvet noe mer enn lilla. Brukte Zenith-metoden.

 

Rupes LHR21/15 med lilla scholl og S20 Black:

IMG_3097_zps4cgoktdi.jpg

God cut, plettfritt resultat. Kanskje noe blankere enn jeg fikk til med flexen, men usikkert. Ingen støv, og generelt fin å kjøre. Spredde på laveste, og så opp til full gnu med 4 pass. 

 

Rupes LHR21/15 med grønn Rupes og S20 Black:

IMG_3098_zpshtvsbn2i.jpg

Her kan jeg ikke skille resultat eller erfaring fra forrige rute. Oppførte seg helt likt, ble kjørt likt og ga likt resultat. Eneste er at jeg personlig liker Scholl puter bedre enn Rupes. 

 

For å summere opp kan jeg si at dette definitivt er en ekte 1-stegs polish. Jeg er langt ifra erfaren med roterende maskin, og likevel gikk det seg veldig greit til. Resultatet med både roterende og DA er upåklagelig. Polishen var noe vanskelig å få tørket av, men ved litt hyppigere klut-bytte, så var det en liten pris å betale for å såpass grei korrigering.

Resten av bilen ble kjørt med Flex sammen med lilla Scholl. Jeg knipset litt 50/50 og diverse underveis, for å vise flere ganger at dette produktet ikke er fleip.

 

IMG_3102_zps26mrm92a.jpg

 

IMG_3113_zpskyk1ulph.jpg

 

IMG_3111_zpsgj6lizmc.jpg

 

IMG_3110_zpsgmyt1lsa.jpg

 

IMG_3114_zpsjp2umchw.jpg

 

Bilen ble etter endt korrigering dusjet godt i sterk surfex, avspylt og tørket. Den ble deretter forsegla med Swissvax Shield. Her er bilen ferdig og klar for levering:

 

IMG_3128_zpsvgxqg32o.jpg

 

IMG_3132_zpsa2rpcpnv.jpg

 

IMG_3127_zpsjhpu94mi.jpg

 

IMG_3130_zpsnummxviz.jpg

 

IMG_3126_zpsjellambp.jpg

 

IMG_3129_zpsxpagto3b.jpg

 

For å runde av vil jeg gi en generell kommentar.

Dette produktet gjorde jobben med en slik slitsom lakk til en mye greiere jobb. Det er greit jeg er glad i å shine bil, men når man prøver utallige ulike kombinasjoner og metoder på et panel, og det bare ikke vil seg. -da er det fanden på veggen altså. Jeg skryter ikke av ting jeg ikke liker, så hvorvidt min erfaring på denne bilen dekker det jeg sier, så ta meg på ordet når jeg sier at dette er gode saker.

Det kommer vel flere tester/erfaringer av/med produktet, som gir en større helhet i hvorvidt denne polishen er the real deal på alle typer lakk. Jeg har en kamerat som forguder Saab, og jeg kan ikke vente med å prøve dette på sorte Saaber. Kanskje blir det suksess der også!

 

Avsluttet økten med å helle produktet over i doseringsflaske, delvis fordi scholl-flaskene med lokk er søppel, og delvis fordi dette er definitvit noe jeg vil handle mer av.

 

Håper testen dekket fremtidige brukere sitt behov, og ikke minst Scandicshine sitt behov. 

 

Takk for at jeg fikk teste produktet til Scandicshine, og takk for titten til lesere. 

  • Liker 1
  • DCN Poeng 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fantastisk polish! Flott å se erfaring med denne lakken også, den er vel nokså myk?

Har selv tatt fire biler med den nå, det har stort sett vært medium/hard lakk. Har brukt roterende hele tida, ikke sett hologram, og har følt den har levert tilstrekkelig for en 1-stegs selv på nokså dårlig utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

Har eg forstått rett når eg har oppfatta at den er laga for litt mjukare lakk typar, medan UHS fra Rupes er for keramisk lakk?

Uansett, bra test! Trur eg må handla inn ein sånn! :-)

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Flott test av et spennende produkt. 

 

Siden denne lakken mest sannsynlig er litt vanskelig kan det også være årsaken til at produktet var litt vanskelig å tørke bort. Hvis dette er eneste ekstraarbeid på en sticky og ekkel lakk så kan den i mange tilfeller spare deg for mye arbeid og frustrasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sort metallic på Toyota nyere enn 2006 er absolutt ikke sticky, men den er nok et sted rundt myk/medium.

Flott test, og egentlig imponert av holofritt på såpass grov kombo som lilla scholl for å være ærlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med våtslip, grov korrigering og fin polering er det overraskende lite klarlakk som forsvinner - se test av Øyvind. At 1-stegs eller generell polering tror jeg ikke du skal miste nattesøvnen for..

Tok like greit å bestile S20 til test selv jeg, S20 vs UHS på Lexus IS300h kommende uke:-)

Endret av tr86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, jeg har lest den testen ja.

Hyggelig hvis du legger ut ett par bilder av S20 testen din. Jeg er ihvertfall nyskjerrig ;)

Jeg bestilte nettopp påfyll av Menzerna. Kanskje jeg heller burde bestilt meg en flaske S20... [emoji18]

Liker generelt bedre menzerna selv, og gleder meg til å sette nye 300 på skikkelig prøve.

Skal prøve å poste noe, skal prøve å få tid til en liten S&S.

Denne bilen er egentlig godt stelt, men mtp cut OG flott finish på s20 og UHS så er det nesten ikke et kompromiss lenger (før lakken er blitt betydelig slitt selvsagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

>Fin test, hvordan følte du den var å buffe vekk, for min del viket den litt seig å buffe bort, ikke noe problem på den lakken eg jobbet på som var hard men tenker mer på følsom lakk? var det ok?

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er den ift støv?

Siden den cutter så bra med grov pad og lager lite ugagn å rydde opp i, så er det jo også i mange tilfeller en flott grovkombo dersom man slipper støv, og man kan korrigere cut med pad og Evt kjøre et fin steg etterpå ved behov som 2-stegs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott test, dette ble spikeren i kisten for min del. Den skal handles inn!

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael

Bra utført! :) Ble jo knallresultat også. Muttern ble vel rimelig fornøyd med en bil som sannsynligvis er penere i lakken enn da den var ny?

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianLomeland

Takk for hyggelig respons!

Mtp støv så varierte det voldsomt. Jeg har ikke ubegrenset med pads, så fant meg selv tvungen til å prøve meg litt frem

Jo lengre jeg kom runst bilen. Blå rupes støvet fælt, men utover dette, så virka dne habil. Noe vil man vel nesten alltid få.

Mor ble kanonhappy, da hun igrunn mente bilen var blank og fin da hun leverte den... Heh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnarmikal

Forstår ikke hva jeg gjorde feil, kjørte s20 ilag med gul rupes pute å klarte ikje å kjøre holofritt på e34 m5, hva er trikset? Den cuter bra, avslutter bra, men fant små små holos med rupes swirldfinder.

Cosmic Accredited Detailer

C.Quartz Finest Authorized Installer

Hjemmeside htttp://www.pettersenautospa.com 

Bilpleie logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22308-gunnarsmikals-bilpleie-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnarmikal

Du er sikker på at det er hologrammer da, og at det ikke er polishrester? Prøvd wipedown?

Ja ørsmå, men hologrammer er hologrammer. :) tok wipedown, enda var de der. Polerte over kjapt me grønn uber s30 å da forsvant de etter wipedown.

Cosmic Accredited Detailer

C.Quartz Finest Authorized Installer

Hjemmeside htttp://www.pettersenautospa.com 

Bilpleie logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22308-gunnarsmikals-bilpleie-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...