vetting

Lakkdybdemåler - hvilken skal jeg velge?

Skal kjøpe meg en lakkdybdemåler snart. PD8 er populær, men koster en del mer enn f.eks. Prodig Tech GL-7 PRO.

Er det noen grunn å legge i 2K for en PD8? Hva gjør PD8 bedre enn de andre målerne?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vel litt med kvalitet og nøyaktighet.

Eg har prodig måleren og du får jo en pekepinne på om det er mye eller lite lakk, men du vil jo aldri vite nøyaktig hvor mye som er klarlakk eller base eller grunning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er klar over at de ikke måler hva som er klarlakk, base eller grunning. Men er PD8 mer nøyaktig?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har pd8 og veldig fornøyd med den, dog skal den vel ikke være noe mer nøyaktig enn den du nevner. Men mulig jeg tar feil. Uansett vil man ikke merke forskjell på det vil jeg si :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

PD8 er mer "stødig" da den måler med en pinne i senter og en ramme i ytterkant. Når du bruker GL7 er kjangsen for at du holder den skjevt mot panelet større slik at du får feil verdi. Bruker du GL7 rett så skal ikke den være noe mer unøyaktig enn PD8. 

PD8 er helt klart bedre, men om den er verdt pengene må være opp til hver enkelt. Det er et verktøy som man kjøper 1 gang. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

PD8 er mer "stødig" da den måler med en pinne i senter og en ramme i ytterkant. Når du bruker GL7 er kjangsen for at du holder den skjevt mot panelet større slik at du får feil verdi. Bruker du GL7 rett så skal ikke den være noe mer unøyaktig enn PD8. 

PD8 er helt klart bedre, men om den er verdt pengene må være opp til hver enkelt. Det er et verktøy som man kjøper 1 gang. :)

Takk for et flott og oppklarende svar Øyvind! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte denne hos Concours og er den beste jeg har hatt pr.d.d. :)

LINK HER:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

LINK HER:

På bildene av PTG du linker til ser man tydelig "foten" som jeg prøver å forklare at PD8 har. Den har senteret som måler og to paranteser i ytterkant. Dermed er det lettere å holde PTG flatt mot panelet ved måling. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig eg har en gl7 forsalg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

LINK HER:

Har du prøvd den mot pd8?

Tror dere denne er like god som pd8?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har testet begge :)  Syntes de er ganske like, men den jeg bruker nå har et større display og flere funksjoner(som jeg liker). Følger med USB kabel og programvare til PC bla. PD8 har ikke det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye må mann ut med for en lakkdybdemåler?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer helt an på hvor avansert og nøyaktig du vil ha den. Jeg har funnet noen til US$22 på AliExpress som sikkert gjør nytten. De måler på jern/stål og aluminium, er ikke nøyaktige på en flekk og ser ut som en Tamagotchi. Helt i andre enden av skalaen finner man lakkmålere til ca NOK 20.000 som måler tre individuelle lag (klarlakk, farge og grunning/sparkel) over stål, jern, aluminium, plast, glass, glassfiber, keramikk og tre(!)...

En måler som måler på jern/stål og alu og koster et sted mellom 1000 og 2000 kroner tror jeg nok vil være godt nok. Disse er da av såpass kvalitet at de ikke faller fra hverandre, har god oppløsning (nøyaktighet) og er konsekvent i målingene. Ulempen med de aller fleste målerne er at de bare måler total tykkelse på sparkel+grunning+farge+klarlakk, så du vet ikke hvor mye av de 150µm du måler som faktisk er klarlakk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive