Gå til innhold

Hvordan få vekk svarte (asfalt??) prikker?


Spruck

Recommended Posts

Hva er disse prikkene på bildene, og hvordan i vide alle verden får jeg de bort før berøringsvask?? Sikkert 10-20 av dem rundt om på bilen..

Jeg har nå kjørt Prickbort /autofoam - skyll - korrosol - skyll - prickbort/autofoam - skyll, men jævlene er der fremdeles!!!

Lite lysten på å finne frem svampen før de er borte..

post-9001-0-04322300-1428078761_thumb.jp

post-9001-0-37637600-1428078784_thumb.jp

Endret av Spruck

Nissan Leaf Tekna 2014
Offisielt nOOb når det gjelder bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammut89

en lett runde med varmepistol myker det opp muligens for å deretter kjøre prickbort og eventuelt prøve å tørke det av etter varmepistolen når den er myk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer de med prickbort og forsiktig svamping, etter berøringsvask?

Lite lyst å begynne med svamp før de er borte..

en lett runde med varmepistol myker det opp muligens for å deretter kjøre prickbort og eventuelt prøve å tørke det av etter varmepistolen når den er myk

Varmepistol?? Gud bede, enda en ting som må på lista. Burde funnet meg en billigere hobby. Er på tynn is allerede hos fruen..

Nissan Leaf Tekna 2014
Offisielt nOOb når det gjelder bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en knapp på at dette kan være gris fra understellsbehandling som Nissan har på bilene i Norge.

Jeg hadde noe lignende på min Leaf. På min kjente du at det var en seig masse når du satt neglen midt på prikken.

2017 - Skoda Octavia, 1,8TSI, 4x4, DSG - Quartz grey

(X) 2012 - Skoda Octavia - Antrasitt grå
2013 - Nissan Leaf Tekna - Dark metal grey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har brukt den på tørr lakk og latt den virke i 5 min regner jeg med? Prickbort altså.

Første runde var tørr lakk, men 3-5 min før autofoam kom på. Andre runde var på våt bil. Skal kjøre ny runde i morgen, da skal Prickbort få virke lengere alene.

Jeg holder en knapp på at dette kan være gris fra understellsbehandling som Nissan har på bilene i Norge.

Jeg hadde noe lignende på min Leaf. På min kjente du at det var en seig masse når du satt neglen midt på prikken.

Virker som seig myk masse ja. Derfor jeg er noe nølende til å begynne å vaske på det. Redd for å gni det utover..

Nissan Leaf Tekna 2014
Offisielt nOOb når det gjelder bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noe lignende på felgene til søstra mi, og jeg har forsøkt i to sesonger å få bort driten men det sitter som f. Clay rikker ikke på dem, og negl hjelper heller ikke. Turbodysa på høytrykken klarte noen få. Ville blitt overasket om du klarte å gni det utover :P

 

I går forsøkte jeg med steamer, og det ble til smør. Riktignok svart smør, men null problem å tørke bort med en billig microfiber.

Temperaturen her er nok avgjørende, så om det ikke går med varmt vann så er varmluftpistol billigere enn steamer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd slike prikker på bilen min også. Har hatt på Pickbort, og latt det virke en liten stund. deretter spruter jeg litt mer på, mens jeg forsikktig maserer inn pickborten i flekket med en finger (med nitril hanske). Da løsner det opp og renner vekk når jeg spruter på mer pickbort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noe lignende på felgene til søstra mi, og jeg har forsøkt i to sesonger å få bort driten men det sitter som f. Clay rikker ikke på dem, og negl hjelper heller ikke. Turbodysa på høytrykken klarte noen få. Ville blitt overasket om du klarte å gni det utover :P

 

I går forsøkte jeg med steamer, og det ble til smør. Riktignok svart smør, men null problem å tørke bort med en billig microfiber.

Temperaturen her er nok avgjørende, så om det ikke går med varmt vann så er varmluftpistol billigere enn steamer

Kanskje jeg ska finne frem hårføneren til fruen i morgen.. :)

Nissan Leaf Tekna 2014
Offisielt nOOb når det gjelder bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Legg på prickbort la det ligge så lenge som mulig også spyler du. ikke legg noe annet utenpå.

Også er det siste utvei med clay, eventuelt en MF klut med litt prickbort på.

 

White spirit og Prickbort er så å si samme produkt for uten noen til settninger i Prickbort. Det er "nafta"  aka petroliumsdestilat

De har samme CAS nummer (kjemiske forindelser)

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen felger som fikk flere runder pricbort uten nevneverdig forbedring, tok de i vaskehall og brukte vinter/motorvaskavfettingen som var tilgjengelig der, ble 90% bedre etter første runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter 3m sitrus spray. (Mulig andre merker er like bra) Den spiser sånt som om det var nonstop.

Bruker det hvert sesongskifte, alltid er par sånne på felg hos meg, selv etter flere runder prickbort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

Her er innsiden av felgen min. Den såg sånn ut etter at forrige eiger hadde vaska den. Han har nok brukt diverse produkter og gjort ein grei jobb, men eg ville ha den gullande rein for eg planla å få lagt Gyeon Q2 Rim

374a4e99bbc97ee035e138cd05ab8df8.jpg

Eg spraya på Label Off fra biltema. Har ingen bilder av flasken, men her er link: http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Kontorutstyr/Teip-og-Lim/Label-Off-36590/

Det ser då sånn ut etter litt virkningstid.

f494b30c835b19b9367f661f870a7de8.jpg

Kombinert med plastskrape

5cb4b9a63f27cd4d5214cb81e6322b98.jpg

Spylt av etter skraping

50/50

082b326cf4f49cfb1076bffbdf2362e9.jpg

Ferdig med felgen. OBS! Eg vart litt ivrig med plastskrapen. Det resulterte i litt riper i felgen. Ikkje av sjølve skrapen, men at det der var så seigt at det festa seg til skrapen og blei dratt med rundt omkring.

6621ce99f6cd1d99c5ca12de0069f1ea.jpg

Her for å demonstrera at den (og sikkert andre Citrus rensar) ikkje tar metallpartikler, men er best egna for akkurat denne type jobbar som tjære og gummi. Auto Wheel i aksjon.

d790ea3e93c6ac2f2eb18ad087695e92.jpg

  • DCN Poeng 1

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...