Marius Engel

Test: Collinite 845 vs. BH Finis

69 innlegg i emnet

fcd7e23a4e188c83e7395b771729f530.jpg

På tide med en test, da jeg stod med to vokser i garasjen og en bil nypolert med Menzerna 2500 og 4000. Bilen vasket med Menzerna top inspection og Surfex 1:5 før voks ble lagt.

Bilen er en Nissan Leaf fra 2014, jeg har delt bilen på midten, førerside vs. passasjerside. Bilen kjører ca 24 000 km i året, i Bergen. Voks ble lagt i 7 graders garasje, herdetid etter Hazing ca. ett døgn i garasjen.

Bakgrunnen for testen er at jeg har vert så veldig fornøyd med BH Finis, og den har holdt helt til bilene mine har blitt krasjet eller polert. Månedsvis uten svekking. På detialersworld kommer den svært bra ut i test. Representant fra BH har selv kommentert at han har vokset ett utall paneler med forskjellige sammensetninger av voksen som er vasket med forskjellig kjemi, for å finne den beste sammensetningen for lengst holdbarhet.

Collinite 845 er en gjenganger på forumet, men jeg synes denne har gitt inntrykkrykk for å ha litt slappe dråper på grå tesla og sort Leaf i forhold til det jeg kunne huske at jeg har fått ut av BH Finish. Derfor har jeg lagt halve bilen med hver voks for å finne ut hvordan disse er på min lakk.

På førerside:

Her la jeg 845 med DA maskin. Går sykt fort å legge flytende voks på dennne måten. Hazetid rubdt 10 minutter. Lett å buffe.

Pris: 189kr for 473ml flytende voks hos BN: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=35

På passasjerside:

BH Finis lagt med meguiars håndapplikator. Dette er en pastavoks. Hazetid ca 5-10 minutter. Hazer denne for lenge blir den tung å buffe, så jeg buffer akkurat i det den fortsatt er grei å buffe av.

Pris: 449kr for 250ml pastavoks hos BN: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_31&products_id=19

Ingen av voksene har svettet eller laget skjolder.

Jeg kommer til å oppdatere etterhvert som jeg vasker, for å dokumentere sheeting, beading og holdbarhet.

Bilde 1, 2, 3 og 4: Beading

Dette er dagen derpå, hvor jeg lot bilen stå i duskregn.

Jeg synes perlene på 845 siden er større og de henger bedre, de renner ikke like lett av som på BH Finis siden. Synes også at dråpene på Finis siden er litt høyere. Der ser ut til at det er litt "luft" under dråpene, mens 845 dråpene er "våtere" og "sortere"

Synes det var overraskende at det vistes så tydelige forskjeller på nylagt voks! Men jeg lar bildene tale for seg. Hva synes dere?

318dd6fb0f61c0635a317611655a089a.jpg

04a02e00d0bebc46eb6adf1b681d8d64.jpg

a2f62f5f48c50f3d0bafba8c33e71d71.jpg

d4cf40c285e758e04cdf0d011f9b4b45.jpg

OPPDATERING 5.4.2015

Video 1: Sheeting test.

Bilen har stått i garasjen en uke nå, ikke vert brukt og heller ikke vasket.

Kjørte den ut for en liten sheeting test. BH Finis sheeter svært mye bedre enn 845:

https://vimeo.com/124150176

Og slik ser det ut etter testen. Flere dråper henger igjen på 845 siden enn Finis siden:

97f2c2cc1605786542a3d3462b7b2093.jpg

OPPDATERING: 8.4.2015

Da er første vasken unnagjort. Jeg vasket med autofoam ren i kanonen, blandeskrue stilt inn på maks vann/minst såpe. Dette gir noenlunde tilsvarende surfex 1:30. Såpe i bøtten var 60ml Mr. Pink i en 18 liters bøtte.

Etter avspyling av Autofoam. 845 på førerside, Finis på passasjerside:

https://vimeo.com/124430515

Etter vask, førerdør, 845:

https://vimeo.com/124430567

Etter vask, passasjerdør, Finis:

https://vimeo.com/124430629

Etter vask, forskjerm, 845:

https://vimeo.com/124430667

Etter vask, forskjerm, Finis:

https://vimeo.com/124430307

Etter vask, panser, 845 på førerside, Finis på passasjerside:

https://vimeo.com/124433695

Bilde, etter vask og tørk:

d379c83f111256bc5ad8ec3a3e010697.jpg

OPPDATERING: 15.4.2015

Bilvask i dag. Legger ved film fra avspyling etter full vask. Beadingen i regnvær er veldig bra på Finis, litt dårligere på 845.

Jeg håpte på å slippe å vaske med prickbort denne gangen, det viste seg å være feil. Det var en del asfaltnupper på passasjersiden der Finis lå, og veldig lite nuppet på Collinite 845 siden. Er dette forskjeller på voksenes egenskaper, eller er det forskjell pga. den ene siden er mot veikanten?

Merket og at svampen ble lett brun misfarget når jeg vasket over 845 siden av bilen. Det forsvant i skyllebløtten. Vet ikke hva som kan forårsake dette. Noen som har ide?

Panser:

https://vimeo.com/125071417

Bakskjerm, 845:

https://vimeo.com/125071315

Bakskjerm Finis:

https://vimeo.com/125071192

Tok også ett bilde i mørket, med mobilen, for å vise status på beading:

066d3da4ccdbcb4439596bedc7d35408.jpg

OPPDATERING 24.4.2015

Polerte Skodaen denne uken. Den fikk Finis over hele bilen, men blir ikke en del av denne testen.

Har tatt noen tilfeldige beadingbilder på bil som ble surfexavspylt på selvvasken for 1-2 dager siden:

Finis på passasjerside:

2f9226a0e2ce31517a1553f1fc41100b.jpg

8304ea7e815449d25c1723514cc9d314.jpg

ffb6d7de06e2752b58a5a3ae9f9afbbf.jpg

Beader greit nok på 845 siden, mens Finis beader som nylagt.

En av fordelene til Finis synes jeg er at den beader ekstremt bra på skitten bil! Bildene under viser forskjell på en bil som er 4 dager skitten. (Jeg kjører mye)

Finis:

6d7856b139ea2b197d2cbb9b7959ec7c.jpg

845...

cb1ce4a858bcdba0d1b5264a4e544898.jpg

Endret av Marius Engel
7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

heier på collinite ;) Nylagt voks synes jeg skal ha kuler som nesten ser rund ut.var sånn med fussoen jeg la i dag :) Eneste høydepunkt på den bilen da..Ikke sett så ripete lakk på flere år.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra initiativ! :) Gleder meg til oppdateringer. Lurer litt på forskjellen på BH Finis og BH Double Speed også..?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra test, skal følges! Skal selv legge 845 på en Leaf til uken. Men er par ting: er ikke tempen litt lav? 7 grader..?

Og så bør det nevnes at Finis koster godt over det dobbelte av hva 845 koster da ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lagt 845 i 2 grader pluss, går fint det. Trenger noe lenger hazetid enn ved høyere temperaturer, men det er det eneste.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende test Marius. Følger med her. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg holder faktisk en knapp på BH her. Jeg har lagt 845 utallige ganger og blitt skuffet omtrent hver gang i forhold til holdbarhet. Ikke det at den er dårlig, jeg bare opplever aldri like lang holdbarhet som det blir snakket om her inne. (Collinite 915 og Poorboys Nattys Paste Blue holdt mye lenger de gangene jeg brukte de). 

Uansett spennende å følge med på. :)

Endret av Freebird
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei ja.

To gode kandidater, etter mitt skjønn, lagt under helt like forhold. Er spent selv. Førsteintrykket er at de oppfører seg ganske forskjelling, men nå har ikke første vasken vert unnagjort enda.

Temperaturen tror jeg er grei, siden de ble lagt inne i tørr garasje og herdet ett døgn inne. Vår og høst er fin tid å legge voks på, og da er det ofte sånne temperaturer.

BH Double Speed hørte jeg om først i går. Det er vel en videreutvikling av Finis, som koster mer?

Skal oppdatere med pris, så snart jeg får hendene fri fra unger :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg holder faktisk en knapp på BH her.

Jeg og, den har imponert skikkelig hver gang! Og mitt subjektive førsteintrykk av beading og sheeting/vannskrekk går i BH favør.

Men tiden vil vise ;)

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lagt BH på min egen bil, og heier på den! Ellers, bra test! Her følger eg med!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint test, skal følge med på denne!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg holder faktisk en knapp på BH her. Jeg har lagt 845 utallige ganger og blitt skuffet omtrent hver gang i forhold til holdbarhet. Ikke det at den er dårlig, jeg bare opplever aldri like lang holdbarhet som det blir snakket om her inne. (Collinite 915 og Poorboys Nattys Paste Blue holdt mye lenger de gangene jeg brukte de). 

Uansett spennende å følge med på. :)

Litt OT fra min side:

Bare for å ha nevnt det, Natty's voksene til Poorboy's er fantastisk gode å jobbe med og de er også billige. Natty's var meget populær her tidligere, men det har på en måte "dabbet av" og #845 har tatt helt over når det gjelder "budsjett LSP". 

Mange av Dodo Juice sine vokser gir også mye for pengene. DJ har aldri tatt helt av her i Norge, men Engelskmennene digger DJ. 

Når det gjelder #845 så er jeg enig med deg. Jeg har alltid synes at dette er en helt OK voks, men jeg synes ikke den er like fantastisk som mange andre her. 

BH sine vokser har jeg ingen erfaring med, men hvis de er like flinke til å lage Voks som de er til å lage Prewash produkter så er det fult mulig at BH stikker av med seieren. 

Hvis det skulle hvert rettferdig iforhold til pris så skulle Finis hvert byttet ut med Autobalm. For min del så spiller ikke prisen en så stor rolle så lenge det er en god LSP og man selv føler at man har råd til voksen uten at det skal gå utover maten man spiser i hverdagen. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Natty's voksene til Poorboy's hadde jeg problemer med å fjerne sikkelig, produkt rester dukket opp over alt så de boksene solgte jeg.  :P

Auto-balm inneholder filler... Double speed har mindre carnauba en finis, men blør raskere enn finish. Den er enklere å påføre og buffe også koster halvparten av hva finis gjør i følge Bilt hamber. Dette har jeg lest på DW. Tror Duoble speed er en syntetisk voks ala Finish Kare 1000P eller Collinite 845, mens Finis er en organisk voks.

Fant noen biler på en Facebook side som var behandlet med Double speed. Link

Endret av Rotiform
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

[Hvis det skulle hvert rettferdig iforhold til pris så skulle Finis hvert byttet ut med Autobalm. For min del så spiller ikke prisen en så stor rolle så lenge det er en god LSP og man selv føler at man har råd til voksen uten at det skal gå utover maten man spiser i hverdagen. :) ]

Har ikke Autobalm :)

Men Finish er ikke veldig dyr heller, sett i forhold til de fleste andre vokser, så de faller vel i kategorien "dette har de fleste råd til". Pris er kanskje ikke det viktigste når det gjelder vokser under 500kr, som uansett holder i mange år til egne biler?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Natty's voksene til Poorboy's hadde jeg problemer med å fjerne sikkelig, produkt rester dukket opp over alt så de boksene solgte jeg.  :P

Auto-balm inneholder filler... Double speed har mindre carnauba en finis, men blør raskere enn finish. Den er enklere å påføre og buffe også koster halvparten av hva finis gjør i følge Bilt hamber. Dette har jeg lest på DW. Tror Duoble speed er en syntetisk voks ala Finish Kare 1000P eller Collinite 845, mens Finis er en organisk voks.

Fant noen biler på en Facebook side som var behandlet med Double speed. Link

Takker og bukker :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Double speed har mindre carnauba en finis, men blør raskere enn finish. Den er enklere å påføre og buffe også koster halvparten av hva finis gjør i følge Bilt hamber.

Hva menes med at den blør fortere?

Tolker resten som at Finis gir best sluttresultat?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva menes med at den blør fortere?

Tolker resten som at Finis gir best sluttresultat?

very fast beading on cleanser-fluid prepped surfaces (faster than finis) dette oversatte jeg som blør fortere, mulig dårlig ordvalg av meg. Men jeg tolker det slik at vannet renner fortere på double speed. 

"Finis-wax looks better, Double Speed beads better in my opinion" skriver er bruker på DW   :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive