Gå til innhold

Hvor får man kjøpt 2k lakk i ca rett farge?


fredsjo

Recommended Posts

Hepp

Skal fikse noe småtteri her og der på en 07 Touran, og tenkte jeg like godt kunne kjøpe en 2k lakk og en airbrush-sprøyte fra Biltema. Har brukt et par slike sprøyter når jeg har lakkert våpen tidligere og syns det funker veldig fint. 

 

Så spørsmålet er; hvor i Bergensområdet, evt. på nett, kan jeg bestille noe 2k lakk? MÅ ikke være helt rett farge ettersom dette er "drittbilen" som snart har rundet 240 000…. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har klarlakk (ikke ss lakk) på bilen skal du ha 1k baselakk blandet etter lakk-kode, og 2k klarlakk.

 

Dette skjønte jeg ikke helt... Hvordan vet jeg om jeg har klarlakk? Hva er vanlig på en 2007 Touran? 

 

Og hvis jeg ikke har klarlakk, hva skal jeg ha da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønte jeg ikke helt... Hvordan vet jeg om jeg har klarlakk? Hva er vanlig på en 2007 Touran? 

 

Og hvis jeg ikke har klarlakk, hva skal jeg ha da? 

 

De fleste biler i dag har metallic/perlemor med klarlakk, men det finnes fortsatt noen tette farger (ikke metallic/perlemor) som er det de kaller for single stage lakk, det er på en måte baselakk og klarlakk i en og samme lakk. Her vil poleringsputene få samme farge som bilen ved polering. 2 komponent klarlakk er klarlakk og herder, skal du bruke airbrushsprøyte må du blande dette selv rett før lakkering, men man får klarlakk på sprayboks med gode dyser i dag, disse har ofte en "patron" i bunnen for å frigjøre herder i boksen, så har man 12-24t på å bruke den opp før lakken herder i boksen. Du får også blandet baselakken (fargen) på sprayboks med gode dyser i dag (1k) for å gjøre det enkelt, men skjønner tanken med at det kanskje blir lettere å sprøyte små skader med airbrushsprøyte. Dog blir det litt mindre styr med lakk ferdig på boks.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenhbe

De fleste biler i dag har metallic/perlemor med klarlakk, men det finnes fortsatt noen tette farger (ikke metallic/perlemor) som er det de kaller for single stage lakk, det er på en måte baselakk og klarlakk i en og samme lakk. Her vil poleringsputene få samme farge som bilen ved polering. 2 komponent klarlakk er klarlakk og herder, skal du bruke airbrushsprøyte må du blande dette selv rett før lakkering, men man får klarlakk på sprayboks med gode dyser i dag, disse har ofte en "patron" i bunnen for å frigjøre herder i boksen, så har man 12-24t på å bruke den opp før lakken herder i boksen. Du får også blandet baselakken (fargen) på sprayboks med gode dyser i dag (1k) for å gjøre det enkelt, men skjønner tanken med at det kanskje blir lettere å sprøyte små skader med airbrushsprøyte. Dog blir det litt mindre styr med lakk ferdig på boks.

 

Bare for å pirke litt, så har også omtrent alle biler med tett farge kommet med klarlakk i mange år. Det trenger altså ikke å være metallic eller perlemor for at det skal være klarlakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å pirke litt, så har også omtrent alle biler med tett farge kommet med klarlakk i mange år. Det trenger altså ikke å være metallic eller perlemor for at det skal være klarlakk :)

 

Det var derfor jeg skrev at "det finnes fortsatt noen" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvis du ikke bryr seg om hvordan resultatet blir mtp fargematch eller finish, så kan du kjøpe svart fargelakk hos biltema og en boks 2k-klarlakk hos en lakkforhandler og spraye lystig... de fleste her har dog over-the-top krav til matchende farge og er vanligvis ikke fornøyd før hele bilen blir lakkert i en session :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vincentya

Sort falmer nok også. Men ikke like ille. Det finner forskjellig sort også så det må også tas i betraktning. Men det er ikke lurt å blande biltema lakk mot noe ordentlig klarlakk. Noen av disse reagerer og begynner å boble/koke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med koking kan man vel ganske enkelt teste på eksempelvis en cola-flaske før man begynner på bilen..? Har selv blandet ikke mindre enn tre merker da jeg fikset noe smått på panseret, og det var med stort hell… ;) 


Hvis du ikke bryr seg om hvordan resultatet blir mtp fargematch eller finish, så kan du kjøpe svart fargelakk hos biltema og en boks 2k-klarlakk hos en lakkforhandler og spraye lystig... de fleste her har dog over-the-top krav til matchende farge og er vanligvis ikke fornøyd før hele bilen blir lakkert i en session :)

 

Er ikke så nøye med fargematch i det hele tatt nei!! Viktigste er egentlig at det er holdbart og at det ser helt OK ut :) Så takk for tips. Ser Biltema har fargen min LC9X. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, hadde tenkt det.. Har tidligere brukt en klarlakk fra Bilxtra som jeg var godt fornøyd med, men finnes garantert bedre bare man betaler for det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, hadde tenkt det.. Har tidligere brukt en klarlakk fra Bilxtra som jeg var godt fornøyd med, men finnes garantert bedre bare man betaler for det :)

 

Det viktigste er at det er 2k klarlakk, 1k klarlakk er ikke glad i verken avfetting eller polering. Som jeg nevnte tidligere får du det på sprayboks, og har da en dings/patron som skal skyves inn i boksen fra undersiden for å blande herder i lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...