Gå til innhold

Polering nesten ny bil


stianol

Recommended Posts

Hei..

 

Jeg kjøpte ny bil i oktober, og planen er å ta godt vare på denne, så har fått interessen for detailing.

Jeg begynner å få kontroll på vaskeprosessen og synes resultatet av dette blir bra. 

Nå som våren kommer er det på tide med første voks av bilen, og da kommer spørsmålet inn om polering. Har lest guidene jeg har funnet her på forumet.

 

Planen er å kjøpe DAS-6 Pro, da den virker fin for en nybegynner.

Men spørsmålet er hvor omfattende jeg skal gå til verks når det gjelder polering. Jeg tenker at jeg nå i første omgang vil gjøre det som ikke er skummelt. Lurer jo litt på hvor mye av lakken som vil bli slitt av hver gang jeg gjør korrigering.

 

Har sett at bilen har fått en litt dyp ripe på siden (såpass at jeg kan kjenne den med neglen), og en veldig svak ripe på panseret. Umiddelbart tenker jeg at jeg ønsker å ta en polering som klargjør for voksingen, og ikke nødvendigvis så mye korrigering denne første gangen. Det kan jeg vel ta senere når det har dukket opp flere ulumskheter?

 

Hva skal jeg i såfall polere med før voksingen?

Det kan også være aktuelt å ta de enkleste merkene om dette ikke medfører så mye sliping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Du sier du har lest guidene her, men noe av det du spør om står allerede her på forumet. Dette er en jungel å lete i for en nybegynner så jeg har laget en artikkel på forsiden slik at det skal være lettere å komme igang. Denne artikkelen inneholder linker til noen av mine tråder som er tiltenkt nybegynneren. 

 

http://www.detailersclub.no/_/artikler/hvordan-komme-igang-med-skikkelig-bilpleie-r130.

 

 

Ser du igjenom trådene jeg linker til der så ser du hvordan du skal vaske bilen (både før og etter polering), noen tips om hvordan du kommer igang med maskinpolering og litt om ting rundt dette som produkter og puter. Du finner også en test som viser hvor mye lakk som fjernes og en test som viser noen forskjellige maskiner, produkter og puter i bruk. 

 

Det finnes også mange andre gode tråder og guider her på forumet fra andre medlemmer. 

 

 

Håper dette er til hjel, og velkommen til DCN. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grefstad

Jeg polerer med super resin polish fra autoglym, den synes jeg er topp som en 1-stegs polish for nyere biler :)

- Hobby Detailer

 

- Toyota Corolla 2000

 

- Toyota Corolla 1985

- BMW 520DA 2008

- Nissan Navara 2009

- VW Caddy 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg polerer med super resin polish fra autoglym, den synes jeg er topp som en 1-stegs polish for nyere biler :)

SRP er primært fillere og gir ikke et permanent resultat. Da ville jeg heller investert i en typisk enstegspolish

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken Øyvind. Hadde allerede lest om vasking og polering, men ikke den siste om hvor mye polering faktisk tar. Nyttig lesing.

 

Bilen er en Skoda Octavia 2015 modell, grey metal.

 

Så en enstegs-polish som jeg kan bruke på hele bilen kan da være en god start for meg høres det ut som. Noen produktanbefalinger som egner seg til en DA maskin tas i mot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cheffen

Menzerna PF2500 er mye brukt som en-stegs polish. Scholl har også lansert S20 Black nylig.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stigespillet

Melder meg på denne tråden, da jeg får min Octavia i Gray Metalic i Juni. Har kommet litt i gang med DA maskin, og har tenkt å gå over bilen en runde når jeg får den med Gul/Gul Ruper eller ev. UHS dersom det skulle være nødvendig, men interessert i hvordan du kommer til å gå frem nå med "samme" bilen og tips/råd du ev. får ang. lakken på denne. Og ikke minst resultat av det du velger å gjøre :) Lykke til :) Fin bil forresten (uten at jeg har sett akkurat din;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Avhengig av hvordan bilen ser ut etter klargjøring så er finere polish som oftest det som trengs.

På nyere biler er min personlige enstegsfavoritt Menzerna PF2500 og orange uber, funker 9/10 ganger.

Men siden bilen er såpass ny så kan du helt sikkert klare den med FF3000 og grønn/blå uber. Bilnerden har veldig fine startpakker med polish og pads.

NB det jeg skriver her er langt ifra fasit, bare personlige preferanser.

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tips og svar.

 

Bilen er en Skoda Octavia 4x4 TSI DSG, 180hk. Er med panoramatak, så slipper unna polering der hvertfall.

Jeg skal få lagt ut noen bilder når jeg er ferdig med min første polering og voksing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taket må jo få noe vannavvisende stuff. Har lært opp 4 åringen til å le henrykt når hun ser vanndråper suse over taket når vi er ute å kjører. Hun er på vei til å skjønne dette her..

  • DCN Poeng 4

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min er den 1/10 som den komboen ikke funker på.

Polerte Leafen i dag, sort metallic som virker myk for min del, og prøvde den komboen. Til og med PF2500 på blå Uber etterlot holo. Måtte rydde opp med SF4000 og sort Uber. Da ble det nesten bra nok, men ikke 100%.

Muligens denne Scholl Black kan være bra på leafen? :)

Jeg også en 2015 Octavia i Dark Metal Grey som jeg ikke har polert enda. Så jeg er interessert i om dere finner noe som funker. Halve bilen min er dog omlakkert allerede, så den kan jo være totalt annerledes på halve bilen...

 

Tror du kan unngå holos ved rett teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Bilen min er den 1/10 som den komboen ikke funker på.

Polerte Leafen i dag, sort metallic som virker myk for min del, og prøvde den komboen. Til og med PF2500 på blå Uber etterlot holo. Måtte rydde opp med SF4000 og sort Uber. Da ble det nesten bra nok, men ikke 100%.

Muligens denne Scholl Black kan være bra på leafen? :)

Jeg også en 2015 Octavia i Dark Metal Grey som jeg ikke har polert enda. Så jeg er interessert i om dere finner noe som funker. Halve bilen min er dog omlakkert allerede, så den kan jo være totalt annerledes på halve bilen...

Men nå er bilen din i en særklasse. Avslutter slike med sf4000 og sort uber.

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget mulig. Jeg er ikke så dreven (og litt utolmodig).

Prøver å kjøre med medium press ca 3 pass, og ett pass med lite press ett pass. Holder maskinen flatt. Da ser det ut til at polishen er kjørt ut.

Sikkert ikke lett å si om jeg gjøre noe galt? :)

Bruker 900w krauss DA.

Lakk, maskin, polish har litt og si, men mye er han som kjører den.

Vanskeligt og si at 3 pass med press og et med lite press blir korrekt, da det varierer. Feks rupes skal jo kjøres uten press.

 

Det kan også være at en annen polish hadde vert bedre for aktuell lakk. Ikkje godt og si uten og prøve og prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnarmikal

Bilen min er den 1/10 som den komboen ikke funker på.

Polerte Leafen i dag, sort metallic som virker myk for min del, og prøvde den komboen. Til og med PF2500 på blå Uber etterlot holo. Måtte rydde opp med SF4000 og sort Uber. Da ble det nesten bra nok, men ikke 100%.

Muligens denne Scholl Black kan være bra på leafen? :)

Jeg også en 2015 Octavia i Dark Metal Grey som jeg ikke har polert enda. Så jeg er interessert i om dere finner noe som funker. Halve bilen min er dog omlakkert allerede, så den kan jo være totalt annerledes på halve bilen...

Kjørte scholl s30 me press på 5 pass å 3 uten det ryddet opp på Leaf jeg tok, å avsluttet uten holos på grønn uber. Myk lakk.

Cosmic Accredited Detailer

C.Quartz Finest Authorized Installer

Hjemmeside htttp://www.pettersenautospa.com 

Bilpleie logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22308-gunnarsmikals-bilpleie-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...