Marius Engel

Tips til kabeltrommel (strøm) i garasje.

30 innlegg i emnet

Jeg skal kjøpe en kabeltrommel til å ha i garasjen. Den skal bli brukt til elektrisk muttertrekker, poleringsmaskin, og skjelden til en høytrykkspyler (nilfisk 145).

10-15 meter holder rikelig, den må kunne monteres oppunder taket. 1,5mm2 er ønskelig.

Aller helst vil jeg ha en med myk gummikabel (HO7-RN-F) eller annen myk kabel. Min erafring er at billigkabler (H05-xxx) ofte er litt stive og "plastikk", spesielt når det er kaldt (jeg har uisolert garasje).

Noen tips til greie kabeltrommler til en brukbar pris?

Hvordan er biltema/julas kabeltromler? Er det noe dritt, eller funker det greit? Jeg vet at de ikke har gummikabler, men de er kanskje ikke av den aller stiveste typen allikevel?

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe i denne duren tenker jeg på, men denne har heller ikke gummikabel. Tviler egentlig på om det finnes ferdige tromler for vegg-/takmonteringmed gummikabel?

post-7786-1427616475,6492_thumb.jpg

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er så bra med den kontra biltema/jula? (Har aldri prøvd de selv, så kanskje de er elendig?).

Står ikke kabelspesifikasjon i produktbladet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neoprenkabel (står i specen). Vi har 10 stykker som er i daglig bruk. Ikke vært kødd med noen av de siden vi kjøpte de i 2008

Endret av polishduden
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står "neopren gummikabel". 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å, takk. Det har jeg oversett :)

Da høres og ser den veldig bra ut.

Har noen forsøkt de billige fra biltema? Kan de sammenlignes på noen måte?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en vanlig gulvstående trommel fra Biltema som ble kjøpt i 2007. Kabelen er glatt og ikke helt myk, men den er ikke stivpinne heller. Vil tro de har brukt samme type kabel i alle tromlene sine. Poenget mitt er hvertfall at den funker 100% som den skal, er ikke vanskelig å ha med å gjøre uansett vær. Den er dog ikke vanntett, så regn utgjør et problem hvis jeg er ute og slår plenen, for eksempel.

Uansett, hvis du skal ha en litt seriøs kabel med trommel til litt seriøst arbeid, så høres jo ikke en høvding for neoprengummilkabel veldig avskrekkende ut. Hadde jeg ikke vært avhengig av å flytte utekabelen min med rundt huset hadde jeg jaggu kjøpt en selv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg synes den med neoorenkabel virker bra. Så er det noe med kvalitesfølelsen. Og om man har en litt trang garasje er det greit at alt er så medgjørlig som overhodet mulig. Alt fra slanger til kabler, jekker, verktøy mv.

Det blir litt som å jobbe med stålslange vs. fiberarmert til HT. (Nesten).

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen med bedre peiling kan kanskje si mer om det, men såvidt jeg kan se trekker spyleren din 2100 W og biltematrommelen skal tåle 1800 W når den er utrullet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Biltema trommelen og den har fungert ok i 3 år nå.

Begynner å harke litt på opptrekk av kabelen, men holder litt til

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen med bedre peiling kan kanskje si mer om det, men såvidt jeg kan se trekker spyleren din 2100 W og biltematrommelen skal tåle 1800 W når den er utrullet.

Hehe, ser det.

Helt utrolig, for kabeltverrsnittet er det samme.

Jeg er elektriker, jeg hadde ikke vert redd for å belaste 1,5mm 2 løst forlagt kabel med 16a (3600w) i korte perioder. Men for langvarige belastninger ville jeg fulgt det som står i anvsningen.

Går da utifra at kabelen er hel, og ikke går via børster eller kontakter i trommelen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Biltema trommelen og den har fungert ok i 3 år nå.

Begynner å harke litt på opptrekk av kabelen, men holder litt til

Da tenker jeg som så at i løpet av en periode på 4 år må jeg kanskje ha kjøpt 2 fra biltema. Da er vi nesten oppe i samme prisen som en fra Wurth.

Da er det like greit å kjøpe kvalitet med en gang, hvis økonomien tillater det der og da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den korte de har på Clas Ohlson har H05 kabel. Plastisolasjon.

Men den lange, 18m, har gummikabel H07-RN-F, så den skal være myk og fin: http://m.clasohlson.com/no/Kabelvinde-18-m-for-veggmontering,-IP44/36-5571

Noen som har erfaring med denne?

Den skal henge innendørs. For utendørs montering ville jeg kun vurdert skikkelige saker, ala Wurth.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både jeg og Pappa har den fra Jula og funker mer enn bra nok syns jeg, Brukt til det meste og aldri värt noe problem.

Nå har vi begge oppvarmet garasje så åssen kabelen er i kaldere temp kan jeg ikke svare på men.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clas ohlson 18 meter med gummikabel koster 599,-

Wurth sin med 15 meter gummikabel koster 3200,-

Jeg valgte CO sin ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wurth

Selger min for 2999,- om noen vil ha :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive