Gå til innhold

Reparasjon av dieselvarmer Ebersprächer


flyfizz

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Opel Vectra 08 modell med eberspracher dieselvarmer montert.

Denne har begynt å ryke noe sinnsykt og antar at den ikke klarer å brenne rent kammeret eller at det er helt tett av koks.

Har sjekket med merkeforhandleren men de tar en svimlende pris for jobben. Hørtes nesten ut som eneste mulighet var å bytte hele varmeren.

 

Derfor, er det noen på dette forumet som kan fikse en slik varmer? (evt. kjenner til noen som kan det) 

Jeg betaler godt.

 

Jeg bor i Kongsberg-området.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Kan jo hør med autoutrustning i Persveien i Oslo ?

 

En på jobben fikk pris fra Bilia på rundt 20k for å få fikset varmeren, de gjorde det for 5k.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AppelsinSkall

Det er forholdsvis enkle dingser, så hvis du ikke er redd for å skru den opp, ville jeg gitt det et forsøk.

Den samme feilen har vært gjentagende for sånne i all tid, og det er tett dyse.

Jeg TIPPER at hvis du åpner den og renser alt som er, så vil den oppføre seg mye bedre etterpå :)

Endret av RuZleBiFf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Eber'n i Opel Vectra går i årevis den, selv om den starter og stopper ufattelig mange ganger når den står som kjørevarmer.

Problemet med mye røyk er uforbrent diesel i varmer/eksos, noe som ofte kan bety at den har stoppa for plutselig/feil som gjør at den stopper i nødmodus (da brenner den ikke opp alt slik den gjør i normal nedkjøring).

Feilkodene sier noe om dette.

 

Har du fått lest ut feilkodene på varmeren?

Mener at et overhalingssett koster ca 1400.- i Norge, består av nye pakninger,glødesil++. Kjøp også ny glødeplugg når man først overhaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

For referanse, en splitter ny Eber varmer-enhet (uten ECU) koster jo rundt 6 laken i dette landet. -OBS for ecu, den er spesiell til Opel Vectra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er samme varmeren som står i saab, så dra til nærmest Saab forhandler og bestill glødegitter da det er mer komplett sett enn hos opel.

-07 vectra c 

x06  Zafira opc (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

KCL og eks Vestfold Elektrodiesel selger deler til Eber (Sikkert mange andre også, pluss Ebay som jo ofte er billigere).

-Vet ikke priser hos Saab, men Opel er ikke plagsomt billige på Eber-deler i alle fall.......

 

Det er litt jobb å få ut varmeren fra bilen. Man kommer til ovenfra, men beste er å ta den ut ved noe ovenfra og noe under. (plastplate under motor må vekk + eksos-stubb/flexbend hvis man ønsker best plass for å løsne diesel-tilførsel og de nedre vannslangene. Diesel-box++ må vekk i motorrommet, etc for å komme til ovenfra)

 

Uansett, feilkoder er stedet å starte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt meg en obd2 leser på Ebay, men virker ikke til at jeg får lest alle feilkodene med denne :-(

Hvilken leser bør man kjøpe?

 

Er skeptisk til å gjøre jobben selv da jeg har "null" peil på bil.

Takker for innspill på steder jeg kan forespørre om å få gjort denne jobben.

 

Ønsker som sagt å holde utgiftene på et minimum da jeg tenker å selge bilen nå i sommer.

Tror nok forhandlere trekker fra mye på innbytte hvis jeg ikke utbedrer denne feilen!?

 

Takk for mange bra svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Mange sånne universale feilkodelesere klarer kun de pålagte feilkodene på motor. Opelscanner er vel for Opel den mest kjente, eller så støtter jo Launch-feilkodelesere også mye snacks i biler annet enn kun motor. Du må ha Canbus utgavene av de leserene, da Opel'n har Canbus.

 

Du kan jo få lest ut disse feilkodene på ett eller annet verksted, tipper 200-500.- er normal pris for å lese ut disse.

Tror det er verdt penge i ditt tilfelle. -Enten så trenger brenner kun overhaling av typiske slitedeler, eller så trenger den ny ECU (er kjent feil på Eber fra den tiden, dårlig lodding i ECU som gjør at brenner stopper plutselig ->røyk)

 

Vanskelig å si om hvor mye forhandler trekker for denne feilen, men anta at han trekker for rep-kostnadene du har fått oppgitt.

Endret av Hirobofly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...
Gunder Berge

Har en 2014mod Opel insignia og den ryker noe forferdelig, forhandleren sier det er normalt på mye småkjøring, synes det er rart det ikke går og få slått den av da det er bare en 3-4 minusgr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Gunder Berge skrev:

Gjelder dieselvarmer.

På volvoen kan jeg velge om den skal starte automatisk hver gang bilen startes og det er under 5 grader, eller om den skal startes manuelt via app eller kjørecomputer. I mitt eie har den aldri stått på auto da jeg har en del småkjøring som fort ville tatt livet av varmeren, har den begynt å ryke er det ofte første skritt mot bytte eller overhaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...