Fredrikaro 80 Skrevet 26 Mars, 2015 Rapporter Share Skrevet 26 Mars, 2015 (endret) Vet ikke om dette er riktig forum, men jeg prøver. Noen som har noen gode tips og råd for å få fikset dette enklest og best mulig? Har originallakk både i sprayflaske og lakkstift, i tillegg til klarlakk. Mulig jeg må bruke en form for metallsparkel? Grunning? Det er en skoda octavia '05 stasjonsvogn. Endret 26 Mars, 2015 av Fredrikaro Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein86 158 Skrevet 26 Mars, 2015 Rapporter Share Skrevet 26 Mars, 2015 Når jeg gjorde en tilsvarende jobb så pusset jeg bort rust med sandpapir / dremel før jeg fjernet rust med BiltHamber deox gel. Første gang så lakkerte jeg med BiltHamber Hydrate 80, men tror det var for kaldt så det ble ikke noe bra. Andre forsøk så lakkerte jeg med BiltHamber Electrox, og burde nok lakkert med lakk på toppen men det har jeg ikke fått gjort enda. (Er noen bilder i showcasen til den blå Golfen min) 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 26 Mars, 2015 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 26 Mars, 2015 Ikke for å være negativ, men uten forkunnskaper, skikkelig verktøy eller ordentlig 2K lakk med herder, er det bortkastet tid og energi å fikse disse rustskadene selv. Rusten kommer tilbake og det vil ikke bli pent. Jeg ville levert til noen som kan fjerne rust og lakkere. Hvis målet er å holde liv i bilen et par tre år til før den skrotes, kan man pusse vekk løs rust og male over med Owatrol olje. Du tenker sikkert for noe tull, dette kan fikses lett. Jeg er derimot sikker på at alt må gjentas neste år. For da er rusten tilbake igjen. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrikaro 80 Skrevet 28 Mars, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28 Mars, 2015 Når det kommer til selve lakkeringen så er ikke det noe problem, det har jeg noe erfaring med fra tidligere, men selve rustfjerningen har jeg ingen tidligere erfaring med. Alle klarer å pusse bort rust, men cluet er det å kunne fjerne det uten at det kommer tilbake. Ikke aktuelt å kutte ut deler av panelene for å sveise på nye plater da tidligere forsøk på dette ble langt ifra bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 28 Mars, 2015 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 28 Mars, 2015 Når det kommer til selve lakkeringen så er ikke det noe problem, det har jeg noe erfaring med fra tidligere... Det er jo bra. Du har da selvsagt skaffet deg 2K lakk. Du spør om du må bruke grunning. Ja, det må du. Alle klarer å pusse bort rust, men cluet er det å kunne fjerne det uten at det kommer tilbake. Tja, alle klarer kanskje å fjerne all rust? Det er ikke helt enkelt å fjerne alt egentlig. Det spørs f. eks om du klarer å pusse det bort uten at stålet legger seg over enkelte rustporer... Som du sier er cluet at det ikke kommer tilbake. Da er det viktig å avdekke hvor rusten startet, og forsegle etter rustfjerning hvis det f. eks er på baksiden av platen. Skoda klarte ikke å få det til å vare under helt ideelle forhold i produksjonen på fabrikken. Det sier litt om hvor krevende dette er. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrikaro 80 Skrevet 28 Mars, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28 Mars, 2015 Sant nok! Får rett og slett bare prøve meg frem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ODDATLE 56 Skrevet 28 Mars, 2015 Rapporter Share Skrevet 28 Mars, 2015 Owatrololje har jeg hørt skal være en vinner. Har det under utprøving selv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 28 Mars, 2015 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 28 Mars, 2015 Chemical.no -> corrofix Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 28 Mars, 2015 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 28 Mars, 2015 Er ikke det litt av grunnen til at man blr bruke rustomvandlende (rustkiller) grunning før lakkering ved reparasjon av rustskader? Jo, Brunox/Rustbjørn/Corroless etc (kjært barn har mange navn) skal omvandle rusten og løse rustproblemet. Har noen fått en av de til å vare 2-3 år uten at rusten kommer tilbake? Poenget mitt er at grusmekking med rust settes i gang overalt av folk som ikke har prøvd før, når vårsolen titter frem. Folk bruker en god andel kroner på å fylle handleposen med diverse remedier. Folk knoter, sliper og lakkerer sprayboks etter sprayboks. De fleste ender med å gjøre dette bare èn gang. Ikke fordi rusten forsvant i en varig fiks, men fordi det ikke ble bra og rusten kom fort tilbake. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 28 Mars, 2015 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 28 Mars, 2015 Eller blir det fortsatt vanligvis ikke bra? Jeg har blitt skuffet så mange ganger at jeg er fristet til å si nei. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gimnes 34 Skrevet 28 Mars, 2015 Rapporter Share Skrevet 28 Mars, 2015 Kan med nesten 100 prosent sikkerhet si at det sandblåses for å bli kvitt all rust,for det er eneste som kommer godt nok ned i porene! Så må det grunnes og lakkeres før det blir utsatt for fukt igjen for da bynner prossensen på nytt ettersom det nå er bart metall. Siter NAD - Nanolex Approved Detailer https://www.facebook.com/pages/Gimnes-Auto-Detailing/1568806893331601 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 28 Mars, 2015 Rapporter Share Skrevet 28 Mars, 2015 Jeg er helt enig med ØHN her. Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 28 Mars, 2015 Rapporter Share Skrevet 28 Mars, 2015 Stålkvalitet har også en del og si, men klart grunnarbeidet må være ordentlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fredsjo 4 Skrevet 29 Mars, 2015 Rapporter Share Skrevet 29 Mars, 2015 Selv gjorde jeg dette for første gang på en Touran på våren i fjor. Området som ble fikset var flerfoldige steinsprut med rust på panser, samt en skade på bakskjermen hvor det og var rust. Alt ble pusset ned til bart metall, avfettet GRUNDIG med aceton før det ble lagt to strøk sink-grunning. Etter 24t ble det lagt flere tynne strøk med org lakk og til slutt klarlakk. Dette er like fint i dag bortsett fra ett sted hvor jeg har fått et nytt steinsprut. Eneste erfaringen jeg gjorde meg av negativ art var at jeg burde brukt en slipegrunning oppå sinken for å pusse ned noen pusseriper som var litt grove. Dette er kun utseendemessig problem og ikke noe jeg bryr meg om på denne bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 29 Mars, 2015 Rapporter Share Skrevet 29 Mars, 2015 (endret) Ofte er det slik at de stedene som ruster er der noen har pusset tidligere. Det begynner med at noen skal fikse en liten steinsprut som har rustet. For å pusse bort rusten pusses galvaniseringen vekk fra et større område og etter 1-2 vintere ruster det på hele området. Det er ikke sikkert dette er tilfelle for alle biler, spesielt ikke TS sin som er såpass ny, men på eldre biler er det ofte slik. Den "nye" kone bilen ruster overalt nå og jeg ser at dette skjer på de stedene som tidligere eier har flekket. Mao. det varte 1 vinter før alt det han har gjort med rusten var tilbake igjen. På en annen bil jeg har hatt tidligere hadde lakken slippet/flasset ved bakre hjulbue. Dette ble aldri pusset på eller gjort noe med. Her rustet det ikke pga. galvaniseringen fortsatt var hel. Det kan hende at det finnes en metode å gjøre dette på som er varig, men det virker som at dette ikke er noe man gjør hjemme i grusen som ØHN sier her. På en 05 modell ville jeg brukt penger på å sette bilen bort til fagfolk å få en garanti på jobben som blir gjort slik at man slipper å male kanalen hver vår. Endret 29 Mars, 2015 av Øyvind G Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.