Marius Engel

Smøre og justere parkbrems Leaf. (Bilder)

Parkbremsen piper ved rygging. Hva skal jeg justere og smøre inni her for å unngå dette? Jeg kjenner ikke til hva som er inni her, og hvordan det fungerer?

Har tatt noen bilder:

post-7786-1427137105,3423_thumb.jpg

post-7786-1427137143,9324_thumb.jpg

post-7786-1427137157,8064_thumb.jpg

En slags justeringsskrue på bildet under? Hvordan funker den?

post-7786-1427137172,8325_thumb.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er trommelbremser. Fungerer ved at "båndene" du har rundt utvides inni selve trommelen når du bremser. Den skruen under kan du justere hvor langt ut båndene ligger. Du kan jo prøve og stramme denne litt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan slipe litt på kantene til bremseskoen, og kjøre noen meter med parkbremsen halvt på. Litt kobberpasta på bevegelige deler kan hindre at det setter seg, men ikke klin masse olje og fett inni der som kan komme i kontakt med bremsebelegget. 

Justeringsskruen kan betjenes med en skrutrekker. Justere til det låses, og still tilbake et knepp eller tre til hjulet beveger seg fritt.

Det kan være en fordel å få med seg noen som kan det første gangen en skrur bremser. Det bør helst virke etter hensikten. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ved å stramme skruen, vil bremsebåndene ha litt større klaring til trommelen når parkbremsen slippes? Som du ser på skruen, så har denne "flere hakk" den kan justeres i. Er det nok å stramme ett hakk vanligvis, eller er det greit å gå på med en hel omdreining til å begynne med?

Er det bremsewire til parkbremsen som strekker seg litt med tiden, som gjør at den piper ved rygging? Eller tar jeg feil?

Hva bør man smøre inni her? Fikk beskjed på verkstedet at når de utførte bremseservice pleide de å smøre bevegelige deler på parkbremsen for å forebygge piping. (?)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ved å stramme skruen, vil bremsebåndene ha litt større klaring til trommelen når parkbremsen slippes? Som du ser på skruen, så har denne "flere hakk" den kan justeres i. Er det nok å stramme ett hakk vanligvis, eller er det greit å gå på med en hel omdreining til å begynne med?

Dette er en mer eller mindre ny bil hvor ting nok er ganske riktig. Ikke skru deg bort med for mye av gangen. Jobb systematisk med noen knepp den ene og andre veien til du merker hvilken vei hjulet låses. Når du har strammet, løser du et knepp eller tre andre veien så ikke parkbremsen står på permanent.

Bruk parkbremsen hver gang du parkerer midlertidig vekk fra bopel. Det hindrer at ting setter seg så lett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svarte før jeg fikk svar av ØHN.

Men denne bilen har skivebremser bak, det er kun parkbremsen som er i trommel. Kommer ikke til skruen mens skiven er på, så jeg vet ikke helt om svaret blir det samme da?

Dette er en mer eller mindre ny bil hvor ting nok er ganske riktig. Ikke skru deg bort med for mye av gangen. Jobb systematisk med noen knepp den ene og andre veien til du merker hvilken vei hjulet låses. Når du har strammet, løser du et knepp eller tre andre veien så ikke parkbremsen står på permanent.

Så av og på med skiven, inntil jeg finner en posisjon på skruen hvor det roterer helt fritt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svarte før jeg fikk svar av ØHN.

Men denne bilen har skivebremser bak, det er kun parkbremsen som er i trommel. Kommer ikke til skruen mens skiven er på, så jeg vet ikke helt om svaret blir det samme da?

Så av og på med skiven, inntil jeg finner en posisjon på skruen hvor det roterer helt fritt?

Du kommer til den skruen med skiven på. Du må pirke med en flat skrutrekker. Let etter tilgang i et av hullene i senter ved hjulboltene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å, skjønner!

Det er en liten gummipropp i skiven. Det forklarer saken ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å, skjønner!

Det er en liten gummipropp i skiven. Det forklarer saken ;)

Da pirker du nok med skrutrekkeren der.

Du finner det hjulet lett med en lommelykt nå som du vet hva du skal ser etter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det blir lett å finne nå. Takk for hjelpen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive