Gå til innhold
Marius Engel

Påføring av Blac Pearl Tyre shine. Problem.

Recommended Posts

Marius Engel    123
Marius Engel

Da jeg tok av sommerhjulene sist ga jeg de en grundig skrubb, felgvoks og Swissvax Pneu på dekksider.

I går vasket jeg de igjen grundig med Surfex 1:5 og Omniclean. Skrubbet dekksidene mye med børste, lot omniclean ligge i 5-10 minutter, og skrubbet igjen før jeg spylte av med HT.

Omiclean er sterke saker, for felgvoksen forsvant øyeblikkelig når dette ble brukt. Felgvoksen overlevde derimot fint Surfex 1:5.

Problemet er at når jeg skal påføre blac pearl beader det på dekksidene. Jeg får ikke middelet til å ligge "flatt" på dekksidene. Hjulene lå flatt i garasjen.

post-7786-1427040534,0901_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Har dette liggende, men ikke brukt den enda,.Er det ikke med en liten rull det skal påførest med?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Har dette liggende, men ikke brukt den enda,.Er det ikke med en liten rull det skal påførest med?

Jo. Jeg har påført det med rullen.

Disse sommerdekkene er det som fulgte med leafen da den var ny. Michelin Energy Saver heter de vel. Disse dekksidene er ganske hard "glatt" gummi. Black Pearl preller av overflaten, som du kan se på bildet.

På siden til detailershop.no ligger denne videoen, håper den kanskje kan hjelpe deg

Har sett den, og flere andre. Har gjort alt etter boken, men produktet preller av dekksiden allikevel og legger seg i dråper som på bildet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Først og fremst ville jeg prøvd Black Pearl Tire på bilens andre sett med dekk. Får du et fint resultat der, vet du i hvert fall at Black Pearl fungerer på noen dekk.

Det kan være at produktet ikke er "venn" med tilstanden på dekkene du prøver på. Gummiblandingen/alder på gummi eller andre forhold kan gjøre at akkurat dine dekk blir bedre med et annet gummifornyerprodukt.

Du vet jo hvordan ulike typer lakk responderer på ulike typer polish/pads. Det kan være noe av det samme du opplever med dekkene.

Når det er sagt, ble ikke jeg overbevist av videoen fra produsent. Greit at produktet ikke smitter over på en klut, og legger seg som en tørr hinne på dekksiden. Jeg synes finishen på Black Pearl Tire ser skjoldete ut på videoen deres. Produktet fristet ikke meg. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Vurderte å dra lett over med fint sandpapir for å få produktet til å ligge flatt, men da blir dekkene stygge om det ikke fungerer.

Betalte tross alt over tusen kroner for dette kitet. Så det burde fungere, også på sommerdekkene mine.

Vinterdekkene mine har mykere gummi, men de er både våte (regner), skitne og akkurat påført T1. Men jeg prøver såklart på de også, når jeg får mulighet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Har ikke kommet noe lengre med disse dekkene. Men jeg har skrubbet med allslags midler, og omniclean, uten at de slutter å beade både vann og produkt. Myligens gamle dekkfornyere (Pneu) som ikke lar seg fjerne helt.

Prøvde akkurat en liten dæsj med aceton på en fille på ett punkt. Den kluten ble møkksvart, og dekket ble matt og "gummitørt" på den flekken jeg forsøkte. Jeg tror kanskje det kan fungere.

Er det noen grunn til at jeg IKKE bør prøve å tørke over dekksiden med aceton? Eller er det trygt, og bare å kjøre på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
einarhelge    302
einarhelge

Jeg ville unngått å bruke aceton, pga det etser gummien.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Jeg ville unngått å bruke aceton, pga det etser gummien.

Søren. Da er jeg tom for midler og idèer.

Så vidt jeg har lest, på diskusjon.no, vasker flere mc folk ny dekk med aceton for at de sksl bite bra med en gang. Men jeg tar det som svært usikre kilder..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
einarhelge    302
einarhelge

Jeg kjenner ikke godt nok til aceton sin påvirkning på dekk, men det vil bli en endring i egenskapene til gummien.

Slik du har testet med en fuktig fille og så en tørr vil fjerne fuktigheten fra gummien ytterst.

Konsekvensen tror jeg kan bli stygg ytterside på dekket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
einarhelge    302
einarhelge

Kanskje ipa får bort oljen som ligger igjen over dekksiden?

Eller damprengjøring?

Endret av einarhelge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Damp har jeg ikke, jeg har top inspection som jeg ikke har forsøkt.

Jeg forsøkte i dag tidlig. Området hvir jeg vasket med aceton fløt produktet utover. Jeg vasket hele dekksiden med aceton, dekket ble ikke stygt. Eller det ble såklart sortbrunt og tørt, slik som det blir etter en stund til vanlig.

Problemet er at det er enkelte steder jeg ikke kom godt nok til med fillen, som mellom enkelte tegn/bokstaver, og der trakk produktet seg sammen. Jeg lot det tørke litt, slik at det ble seigt, og prøvde å fordele igjen. Men det fungerte ikke.

Tok derfor og tørket av alt sammen så godt jeg kunne, skrubbet dekket godt med espuma 1:10, skylte av, tørket, og påførte T1. Da ser det bra ut. Minuset er at T1 har veldig kort holdbarhet.

Jeg tror det er en fordel å ikke ha benyttet noen form for dekkfornyer på veldig lang tid, før man skrubber dekket iherdig med omniclean, for å få produktet til å sitte.

I mitt tilfelle hadde jeg påført to lag Pneu da jeg pakket vekk sommerdekkene, og min teori er at dette har trekt inn i dekket så godt at det er utrolig vanskelig å vaske vekk. Og/Eller så har det med gummiblandingen i Michelin Energy Saver å gjøre. Deer relativt hard, og glatte dekksider, virker det som.

Endret av Marius Engel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Jeg har lagt black pearl på vinterdekkene.

To lag på Leafen, de ble ekstremt glossy, kanskje for mye av det gode. Det vil vise seg til vinteren. Første strøk holder på å tørke på vinterdekkene til Skodaen.

Vinterdekkene var ingen problemer å få det til på. Skrubbet med omniclean på tørre dekk, lot det ligge i 5-10 minutter, og spylte av med HT. Meget effektivt middel. Det er noe med gummien på sommerdekkene til Leafen som gjør at det ble vanskelig å få til. Tipper kombinasjonen av hard gummi, pluss at de har "marinert" i pneu i 5 måneder, er grunnen.

Å maskere rundt felgen blir bare gris hvis man maler for mye langs teipen. Det glir produkt oppunder teipen, som man må skrape av med platskrape/neglen på felgen når man tar vekk teipen. Det er mye lettere å male dekket med rullen, og bruke en skumpensel innerst mot felgen. Om man griser tørkes det lett vekk med litt tørkepapir. Sparer tid og maskeringstape.

Endret av Marius Engel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Jeg har lagt black pearl på vinterdekkene.

To lag på Leafen, de ble ekstremt glossy, kanskje for mye av det gode. Det vil vise seg til vinteren. Første strøk holder på å tørke på vinterdekkene til Skodaen.

Vinterdekkene var ingen problemer å få det til på. Skrubbet med omniclean på tørre dekk, lot det ligge i 5-10 minutter, og spylte av med HT. Meget effektivt middel. Det er noe med gummien på sommerdekkene til Leafen som gjør at det ble vanskelig å få til. Tipper kombinasjonen av hard gummi, pluss at de har "marinert" i pneu i 5 måneder, er grunnen.

Å maskere rundt felgen blir bare gris hvis man maler for mye langs teipen. Det glir produkt oppunder teipen, som man må skrape av med platskrape/neglen på felgen når man tar vekk teipen. Det er mye lettere å male dekket med rullen, og bruke en skumpensel innerst mot felgen. Om man griser tørkes det lett vekk med litt tørkepapir. Sparer tid og maskeringstape.

Takk for oppdatering. Da var det som jeg trodde lenger opp i tråden, produktet kan friskmeldes, men passer ikke alle dekk. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
fredrik.i    7
fredrik.i

Jeg har vel brukt opp en flaske black pearl. Om du har tilgang på en kompressor, så gir en lakksprøyte en enda bedre finish en med rullen! Tok en Bmw 750i i Bodø mens jeg bodde og jobba der. Sprøyta på 3 lag på hvert dekk. Fungerer som et uvær :D

En billig biltema lakksprøyte holder i massehvis. Eller et airbrush set. bare være VELDIG nøye på å rense sprøyta etter bruk. 

Plack pearl fungerer også fjell på gammal slitt plastik. Brukte bare en bit med svamp for å påføre plastikken :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Har ikke kompressor ;)

Men på plastikk? Er det ikke derfor man har plastfornyer? Eller mener du black pearl er bedre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig