Gå til innhold

Vasking før voks


Disease

Recommended Posts

Hei

 

Bilen min er polert og vokset av ett firma så den er pen i lakken ennå. Planen er å begynne med bilpleien selv. Hva vasker dere bilen med om dere bare skal ha på voks? Er det full runde med Surfex HD (evt hvor sterkt?), prickbort og korrosol før man vasker for hånd og så tørker og vokser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hvor skitten bilen er. Mange bruker surfex ved hver vask, prickbort hyppig på vinterstid og sjeldnere om sommeren dersom man vasker jevnlig mens korrosol brukes et par ganger i året (igjen avhengig av hvor skitten bilen er).

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort tar asfaltflekker. Er det ikkje asfaltflekker på bilen, kan denne droppes.

Korrosol tar jernpartikler i lakken. Er det ikkje jernpartikler i lakken kan denne droppes.

Er vanligt å bruke avfetting som tar generell dritt ved kvar vask. Som f.eks. Surfex.

Er jo mange variabler her. Søndag testa eg Korrosol på Volvoen min for første gang. Var litt jernpartikler på lakken, men var ikkje gale. For andre som bur i by, nær jernbane osv, so må Korrosol brukes oftere.

Prickbort bruker eg omtrent ikkje om sommeren, men køyres bilen der det er asfaltarbeid, må den brukes ofte.

Dei forskjellige avfettingene brukes etter behov. Har ein lys bil, er det lett å sjå.

Og når bilen skal poleres og/eller få eit lag beskyttelse, er det greit å bruke forskjellige avfettinger for å ta vekk dei forskjellige tinga som sitter fast i lakken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael

Det viktigste er å se an bilen og vurdere hvilke produkter som er nødvendige å bruke for å få lakken helt ren. Godt forarbeid før voks er gull verdt :)

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...