Marius Engel

Hvilken garasjejekk med "stor" løftesadel?

27 innlegg i emnet

Jeg ønsker en ny garsjejekk med større løftesadel enn den vanlige billige to tonns garasjejekken jeg har. Den er ustabil, og fordeler bilens vekt på ett for lite område, synes jeg.

Bruksområde: skifte dekk og slikt på to private biler i egen garasje.

Pris: ca 1000kr. +\- litt :)

Har foreløbig to alternativer:

- Jula: http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/garasjejekk-601052/

- Biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-lavprofil-2-tonn-15817/

Fordeler/ulemper med de to? Det viktigste er stor løftesadel, slik at den blir stabil, og fordeler vekten mest mulig.

Andre gode alternativ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer selv på å kjøpe jekk, men da vil jeg ha en som er lett å ta med i bil.

Er en fordel med litt lengde på jekken, men også at den er lavest mulig.

Christer: Lurer på å kjøpe Alu jekk. Er kvaliteten på denne god ? 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips.

Ser den egentlig er ganske tilsvarende til den andre fra biltema som jeg linket til, men dobbel pris.

Sett bort i fra at den løfter kjappere, er det noen vesentlig ulempe med den jeg linket til, kontra den du har?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den du linket til er vell så og si dobbelt så tung pga stål,det har en del og si spør du meg. Og den ser en del høyere ut og :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne i fjor høst, og er fornøyd så langt, etter omlegging på 4-5 biler. Den er lavere enn min gamle 2tonns billigjekk, og er mye stødigere. (Tror jeg betalte 1200 for den, det kunne ha vært en kampanje)

http://bilxtra.no/1-25-tonn-alu-jekk

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den du linket til er vell så og si dobbelt så tung pga stål,det har en del og si spør du meg. Og den ser en del høyere ut og :-)

Ja, det er ett godt poeng ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så litt mer på jekk. En jekk på rundt 30 kilo blir ikke håndterbar. Det hadde jeg ikke tenkt på

Hvor stor løftekapasitet bør man ha for å skifte ett dekk av gangen på en stasjonsvogn? Er 1,25 tonn rikelig?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har denne. Er egentlig kjempefornøyd. Lav, lang, løfter høyt, løfter raskt, dønn stabil, men den er til gjengjeld et rent helv... å flytte rundt på pga vekten, spesielt hvis man har dårlig plass. Til dekkskift blir det overkill. Da klarer du deg med det meste som kan løfte et tonn eller mer, men sjekk at det løfter høyt nok.

Jeg kjøpte en El Cheapo garasjejekk fra Clas O, og på maks løft er det maks et par cm klaring mellom bakken og hjulet - og jeg har en lav bil med relativt liten vandring i støtdemperne. På en vanlig stasjonsvogn hadde jeg aldri kommet høyt nok.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er også på jakt etter ny jekk, så lurer på om noen har erfaring med hvilken løftehøyde som trengs for å få utført dekkskift på SUVer?

For min del gjelder det å få løftet en Tiguan og en X5.

En ting som er sikkert er at den billige fra biltema ikke er gjør jobben.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har denne KLIKK MEG på 3. året og synes den gir mye for pengene. Den er fin til å løfte SUV. Det jeg liker best er at den løfter høyt. Jeg jekker opp 2 hjul av gangen og da går dekkskift hjemme med trykkluft kjapt.

Også kjekt å få løftet skikkelig ved detailing av kanaler etc.

Eneste minus er at kun Grønn-Hulk klarer å løfte den.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har denne KLIKK MEG på 3. året og synes den gir mye for pengene. Den er fin til å løfte SUV. Det jeg liker best er at den løfter høyt. Jeg jekker opp 2 hjul av gangen og da går dekkskift hjemme med trykkluft kjapt.

Også kjekt å få løftet skikkelig ved detailing av kanaler etc.

Eneste minus er at kun Grønn-Hulk klarer å løfte den.

Ser at denne har liten løftesadel.

Jeg har to biler, en Nissan Leaf og en Skoda Octavia. Begge bilene er understellsbehandlet, og det finnes få løftepunkter utenom de anviste stedene på kanalene.

Greien er at når jeg løfter på de små kantene, går gjerne lakken og understellsmassen på de punktene med gummiklossen når jeg jekker ned bilen, siden selve løftepunktet blir så voldsomt lite. Derfor trenger jeg en med større sadel. Dette gjelder spesielt leafen, den har bare grunning igjen på punktene, etter bare TO dekksikft!

Store gummimellomlegg blir ustabilt på jekker med små løftesadler har jeg erfart, og blir heller ikke veldig "skånsomt".

Det er også trangt i garasjen min, så en lett jekk er å foretrekke.

Jeg har summet meg fram til at dette er det beste alternativet, foreløbig, hvis den løfter høyt nok: http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/jekk-601023/

De jeg tenkte på tidligere i dag blir for store og tunge.

Men om noen har flere/bedre forslag, kom gjerne med det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så litt mer på jekk. En jekk på rundt 30 kilo blir ikke håndterbar. Det hadde jeg ikke tenkt på

Hvis du har egen garasje slik at du kan trille den bort i et hjørne etter bruk er jeg faktisk dundrende uenig :) En god og tung jekk føles mye tryggere og stabil i bruk enn lettvekterene synes jeg.

Jeg er glad i min 36kg tunge jekk, selv om jeg må smyge den ut av en hylle i en trang bod og bære den opp 10m til bilen og så kjøre den til et sted den kan brukes...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det stemmer kanskje. Litt avhengig av hvor lett den er å trille rundt?

Jeg kan trille den under en hylle, så skal jeg klare å smyge den rundt bilen uten å løfte den. Men det blir litt trangt da. Jeg vet ikke hvor lett de er å trille og manøvrere, når det er litt trangt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Manøvrering der det er trangt blir jo litt verre med egenvekten på jakken, hjulene er typisk laget for å være solide ikke for å være gode å trille ... Men der du trenger finmanøvrering blir jo mest for å få den plass under bilen, og da må du jo ha nok plass til å kunne bruke jekken også?

Se om du får trillet litt rundt på en i butikken og se hva du synes :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ta med pose da, så jeg kan plukke opp om jekken gjør fra seg i butikken :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble denne jekken for 799,- http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/garasjejekk-601056/

Virker solid, og har mye større løftesadel enn de billigste garasjekekkene, men ikke like stor som 3-tonns jekken fra jula.

Halv pris, det er mye jekk for pengene! Tilbudet varer i 10 dager til, om noen andre skal ut å handle.

Men det står ikke noe tilbudsskilt i butikken, og den lå godt gjemt i bunnen av hyllen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive