Gå til innhold
ignatus

Skumkanon - dårlig skum

Recommended Posts

ignatus    5
ignatus

Hei,

jeg lurer på hva jeg gjør feil, jeg føler jeg ikke får til skikkelig skum på kanonen. Jeg har en Foma 825, med skumkanon fra Bilnerden. Jeg bruker BH autofoam, og har prøvd litt forskjellige blandingsforhold, da jeg ikke blir klok på dette på forumet (mange meninger), alt fra 1 cm til 25% av flasken. Fyrer på bilen, men det blir ikke "foamy", mer som en tynn hvit hinne, mer det du finner i badekaret med skum fra Europris, og det renner av bilen før jeg er ferdig å spyle den.

Leste i en garasjetråd til noen, han hadde en egen liten høytrykk til skum, da den kraftige laget dårligere skum. Vet 825 ikke er konge på haugen, men er det noe i det, at en svakere høytrykk hadde laget bedre skum? eller gjør jeg noe annet feil. Vet det ikke er lett å svare på uten å vite hva jheg gjør nøyaktig, men hva er the usual suspects?

på forhånd takk, frustrert foamer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simenhbe    123
Simenhbe

Autofoam er designet for å lage tynt skum som renner av bilen, så den må blandes rimelig sterkt for å lage tykt skum.

Min erfaring er at autofoam renser bedre når den virker ganske tynn, men jeg pleier å blande ca 4dl autofoam og resten vann og skru på blandeskruen til jeg er fornøyd.

Hvis du vil ha tykkere skum er det lettere å tilsette en skvett av en såpe som skummer mye :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Fyrer på bilen, men det blir ikke "foamy", mer som en tynn hvit hinne, mer det du finner i badekaret med skum fra Europris, og det renner av bilen før jeg er ferdig å spyle den.

Vått skum rengjør bedre enn "tørt" badeskum, selv om det ikke ser like kult ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Hvis du er glad i skum kan du kjøpe f. eks CG CW+G. Den lager tykt barberskum og omvandler bilen til bløtkake med krem.

Til forvask er det våte tynne skummet til Autofoam mye mer effektivt til å løsne møkka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
shiznit    81
shiznit

Ren autofoam i beholderen (2-3 cm per bil) og skruen mot stengt gir barberskum og bløtkake her. I andre enden av skalaen, mot åpen skrue, er det derimot tynt såpevann som kommer ut. Skum i seg selv er relativt meningsløst, men skumkanonen er en effektiv måte å avfette bilen på :) 

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Bruker ren AF i beholder, og skruen mot mest vann i blandingen.

For meg er skumkanonen en kjapp måte å dekke bilen med surfex (AF er jo nesten surfex), ikke noe mer ;)

(For meg blir dette "vinterskum")

Ryktene på forumet sier at magifoam er saken hvis du ønsker tykt og effektivt skum ;)

(For meg blir dette sommerskum, når jeg kjøper)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sokndal74    3
sokndal74

Jeg har selv foma høytrykkspyler, og er elendig på skum, når man bruker samme skum på nilfisk, ser det ut som barberskum

Vet ikke hva andre sier??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Jeg har selv foma høytrykkspyler, og er elendig på skum, når man bruker samme skum på nilfisk, ser det ut som barberskum

Vet ikke hva andre sier??

Minner nesten om trolling dette, Sokndal74. :) Konspiratoriske skumteorier. Kanskje noen antiskum-agenter har sabotert skumevnen på Foma-produkter. :)

At navnet på spyler skal ha noe å si, er like sannsynlig som at skjegget til naboen påvirker skummet. De som har nabo med skjegg får tykkere skum enn de som har nabo uten skjegg. 

Foma 747, som er en beskjeden forbrukerspyler, med Autofoam/CG CW+G i kanonen, gir skum som henger lenge på og rengjør bra. Her er det Autofoam som begrenser skumevnen til Citrus Wash+Gloss. Det er ikke fordi det står Foma på spyleren:

IMG_0202.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Utifra det bildet, så antar jeg at naboen din har skjegg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Utifra det bildet, så antar jeg at naboen din har skjegg?

:thumbup:  Har ikke sett så nøye på enken som bor over veien.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
robinrl    188
robinrl

Har dårlig skum jeg også.. Jeg bruker Nilfisk spyler og naboen har julenisseskjegg! 

(Har dog "skumkanon" som fulgte med spyleren, så forventet heller ikke bløtkake-bil...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Nilfisk kanonen min gikk i søppelet. En skikkelig kanon er vanvittig mye bedre!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ignatus    5
ignatus

Ok, takk for informative (og humoristiske) svar, da er det kanskje ikke så dårlig allikevel med lite skum. Har bare sett noen youtube videoer hvor det skummer skikkelig og ligger lenge, mitt er borte veldig fort, men dersom det gjør jobben da, så er det vel greit. Se om været tar seg opp i morgen så jeg får tatt bilen en runde, så skal jeg se om jeg får til en video eller bilder.

Takker igjen, eminente eksperter :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vårhus    374
Vårhus

Minner nesten om trolling dette, Sokndal74. :) Konspiratoriske skumteorier. Kanskje noen antiskum-agenter har sabotert skumevnen på Foma-produkter. :)

At navnet på spyler skal ha noe å si, er like sannsynlig som at skjegget til naboen påvirker skummet. De som har nabo med skjegg får tykkere skum enn de som har nabo uten skjegg. 

Foma 747, som er en beskjeden forbrukerspyler, med Autofoam/CG CW+G i kanonen, gir skum som henger lenge på og rengjør bra. Her er det Autofoam som begrenser skumevnen til Citrus Wash+Gloss. Det er ikke fordi det står Foma på spyleren:

IMG_0202.jpg

Det er noe i dette ØHN... Ingen av naboene mine har noe som kan kalles skjegg.. og jeg får så tykt skum at jeg måtte sette på en god gammeldags nal på skaftet til en avdanket piazawakost (som jeg normalt sett bruker til å vaske bilen med) Må rett og slett skrape av skummet. Men blir så flott etterpå! Bilen står konstant i skyggen, og det finnes ikke riper på den. Den er 99% ripefri, helt sant. Var litt uheldig her om dagen og mista piazawakosten i grusen, men merka ikke noe til det når jeg dro den over panseret etter å ha dyppe den litt i såpevannet. Forsåvidt samme vannet som jeg brukte sist. Greit å spare miljøet vettu.

Endret av Vårhus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Det er noe i dette ØHN... Ingen av naboene mine har noe som kan kalles skjegg.. og jeg får så tykt skum at jeg måtte sette på en god gammeldags nal på skaftet til en avdanket piazawakost (som jeg normalt sett bruker til å vaske bilen med) Må rett og slett skrape av skummet. Men blir så flott etterpå! Bilen står konstant i skyggen, og det finnes ikke riper på den. Den er 99% ripefri, helt sant. Var litt uheldig her om dagen og mista piazawakosten i grusen, men merka ikke noe til det når jeg dro den over panseret etter å ha dyppe den litt i såpevannet. Forsåvidt samme vannet som jeg brukte sist. Greit å spare miljøet vettu.

Neste gang du melder din ankomst er ikke jeg hjemme!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sokndal74    3
sokndal74

Hahaha med eller uten skjegg

Utrolig merkelig, har prøvd alt mulig av styrke i blandingen og det legge alltid sånn tynn hinne som du har på bilde ØHN, og det er ikke godt nok mener jeg, og jeg gikk opp med halve innholdet i kanonen, og skrudde på koblingen til nilfisk, og brukte akkurat det samme styrke i blandingen som jeg brukte, og han skummet bilen, la på nesten som barberskum ,ikke som her på bilde som det ser ut som du har tømt over 1 liter skummet melk utvannet i vann....forskjell på høytrykk spylere er det, det er bare å teste så finne dere fort ut det....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Belle    725
Belle

Jeg har en vesentlig kraftigere spyler enn din og med den er det null problem å lage barberskum.

Kan det være mulig at Fomaen din har en funksjon som senker trykk og vannmengde ved for lite motstand? Hva skjer når du spyler uten lansen på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sokndal74    3
sokndal74

Måtte ta en tur ut å sjekke

Høytrykkspyler foma modell 737s

Skum Auto finess avalanche snow foam

Håper det er bedre enn dette..... Kom med tips

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Kan det være mulig at Fomaen din har en funksjon som senker trykk og vannmengde ved for lite motstand? Hva skjer når du spyler uten lansen på?

Godt poeng!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig