Gå til innhold

Tips til kvalitetsspylere


Spiffster

Recommended Posts

Spiffster

Jeg har en Kärcher K7 som har vært inn og ut av verkstedet til Proffia i Bergen og nå har den tatt kvelden igjen. Jeg er lei av å møte et verksted som:

1. Innstillingen er å krangle på alt.

2. Bli fakturert for "liksom reparasjoner". Type lat som at kondensatoren er byttet og fakturer for det når ingenting er gjort. 

 

Men bunn og grunn så er det jo spyleren som lager problemene. Har noen tips til spylere hvor man kan bruke tiden til å vaske bilen istedenfor? Jeg er inne på Kranzle, men kom gjerne med alternativer. Aller helst  spylere som har adaptere til Kärcher utstyr som skumkanon og underspyler.

Endret av Spiffster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

karcher krangler mye på service sies det, men har også hørt fra en forhandler av av begge at nilfisk er like ille.

 

Nilfisk får du i hvert fall adapter til karcher, jeg bestilte min på clas men tror jula også har.

E145 med stållarmert slange er populær og fås for ca 3000, den tilsvarer K5 i vannmengde og går på 10amp. Forrige generasjon 145.2 hadde et grusomt plasthåndtak på slangetrommeln, min røyk vel etter 3mnd og de har endret dette på e145.3 versjonen.

P160 gruser nok K7 sånn totalt, men koster 6000 og er sjelden å se - og da er veien kort til kranzle mener nå jeg.

 

Foma er også i samme klasse, tror koblingene er ganske like som karcher men sånt er greit å sjekke før innkjøp(!). Finnes garantert selv om jeg ikke akkurat finner det på første googlesøket.. Finner du en overgang så har scandicshine tilbud på foma nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte selv Kränzle etter å ha kranglet med Kärcheren vår i laaange tider. Utrolig digg maskin. Alt med den føles solid og godt sammenskrudd. Eneste er at min lekker litt vann fra pumpa, men pga vekt på 40 kilo, samt at jeg har kastet originalembalasje, så blir det så sinnsykt tiltak å få sendt denne til Oslo og eventuelt Tyskland for reparasjon, så jeg lar det være enn så lenge.

 

Bortsett fra litt utfordringer med reparasjon, så angrer jeg ikke et sekund!  :)

1995 Toyota Corolla - Rød (Solgt)
2010 Skoda Superb - Titanium Grey (Solgt)

2017 Volkswagen Golf - Tungsten Silver

2005 Opel Vectra - Beige Metallic (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

karcher krangler mye på service sies det, men har også hørt fra en forhandler av av begge at nilfisk er like ille.

TOOLS har garantirep på Nilfisk over hele landet, og jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver. Har hatt to av mine til rep; 110% serviceinnstilt hver gang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mye lignende trøbbel med karcher selv, samme delene ble byttet 2-3 ganger på en sesong på det verste.

Til slutt sto jeg mellom å bytte til nilfisk, eller å ta steget til Kranzle.

Etter å ha fått en meget god pris på proff serien til karcher (altså ikke de gule) med mer solid og robust motor, generelt bedre byggekvalitet,støy etc virker det som også, og lovnader om å få bruke bedrifts repavtaleså tok jeg sjansen på en ny Kracher.

Hittil meget fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOOLS har garantirep på Nilfisk over hele landet, og jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver. Har hatt to av mine til rep; 110% serviceinnstilt hver gang.

Det er bare kos å høre!

 

Gikk nok ikke så klart frem, men dette var utsagn fra 1 forhandler, mens for kärcher så har det vært mange historier om flere spylere over flere år. Kan være at jeg har misforstått og at det var plastikkdelene han mente var like ille, ref mitt manglende håndak på kabeltrommeln :) Rota bort eller kasta håndtaket så jeg får ikke fiksa det, og har aldri somla meg til å kontakte nilfisk om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Kranzle 2160TST som jeg kjøpte lokalt med bedre oppgradert pistol og kostet meg 11000kr for 3 år siden.

Angrer ikke enda og har vært inne med den en gang pga. måtte bytte fjør for stopperen og smøre opp litt.

Det kostet meg 0kr + bensin for kjøring :P

 

Mitt synspunkt på spylere etter å ha prøvd "diverse" tidligere, kjøp en dyr en og helst lokalt om noe skulle oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiffster

Takk for gode tips. Og se på proffserien till Kärcher er kanskje det lureste, men jeg har bare det navnet langt opp i halsen nå. Jeg fant adaptere fra M22 (Kränzle) til Kärcher på ebay.de og jeg har vært i kontakt med den lokale Kränzle forhandleren i Bergen. Jeg har mest lyst til å kjøpe lokalt siden dette er noen beist å sende med posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Nilfisk poseidon 3-40XT for ett år siden. Dette er i proffserien til Nilfisk, er meget fornøyd med denne. Den har ett bra arbeidstrykk samtidig som den gir mye vann. Denne ble kjøpt hos Tess, de var veldig hjelpsomme da det viste seg at det var en oljelekkasje på den første jeg fikk, de byttet den i en ny maskin uten noen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Og se på proffserien till Kärcher er kanskje det lureste, men jeg har bare det navnet langt opp i halsen nå. Jeg fant adaptere fra M22 (Kränzle) til Kärcher på ebay.de og jeg har vært i kontakt med den lokale Kränzle forhandleren i Bergen. Jeg har mest lyst til å kjøpe lokalt siden dette er noen beist å sende med posten.

Hvem forhandler Kränzle i Bergen?

Har Nilfisk selv og dette er noe annet enn Kärcher. Mye bedre byggkvalitet. Vi har hatt noen Kärcher-spylere på jobb og disse detter fra hverandre etter kun kort tid. Det gjelder både forbruker og proffmodeller. Motor har holdt, men håndtak, utstyrsholdere, hjul og annen plastikk tåler ingen ting.

Audi A4 allroad - Eissilber
VACN-Bergen

 

Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhandlere av Kränzle i Norge:

 

Oslo: Hoel & co tlf 22715100
Furnes: Ok kompressorservice tlf 62359380
Gjerdrum: Ask industrimontasje tlf 63938090
Halden: Haugeby oljeservice, tlf 69181514
Froland: Froland maskinservice, tlf 37039720
Skedsmokorset: Håkensen maskin tlf 64839700
Bergen: Pro-flex, tlf 55513330
Austevoll: Sandtorv maskinservice 55084600
Trønderlag: Tess Trondheim - Mo i rana, tlf: 73952000
Stavanger: Nordbø båt og maskin, tlf: 51422999

 

Sistnevnt har jeg kjøpt av, kjempeservice!

Endret av regeli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Apropos Nilfisk og denne slangetrommelen - er det mulig å bytte trommelen på en 145.2 med trommelen fra en 145.3? Evt noen triks for å få håndtaket til å faktisk sitte fast, og for å få trommelen til å snurre litt lettere?

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiffster

Pro-flex i Damsgårdsveien har Kränzle ja. Jeg fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til idag på en utstillingsmodell. Profi 160 TST :) Testet den på bilen til madammen istad og det er noe HELT annet enn K7. Spesielt vannmengden og lav støy imponerer. Kvalitetsmessig føles Karcher som en Kinamaskin i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOOLS har garantirep på Nilfisk over hele landet, og jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver. Har hatt to av mine til rep; 110% serviceinnstilt hver gang.

Når jeg sendte forespørsel om service på min Nilfisk Neptune til Nilfisk fikk jeg til svar at TESS var de jeg skulle snakke med i Trondheim.

Etterpå fikk jeg høre at pappa hadde brukt Nordic Lift til service.

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har tatt service enda (burde da lampa blinker, er vel noe olje som skal byttes på de vel?), men kjekt å vite at også Tools tar de.

Pappa hadde god erfaring med Nordic Lift, da finnes det ihvertfall to gode - tipper TESS er reale også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiffster

Godt og høre du er fornøyd :)

En maskin som du vil nok ha gleden av i mange år.

 

Kan jeg spør hvor mye du måtte gi?

Tja, jeg tror jeg skal være litt hemmelighetsfull for de hadde fått oppgitt feil innpris fra fabrikken først. Men jeg fikk samme pris allikevel så de fikk en godt fornøyd kunde idag. En lett runde med Surfex så var det ikke mulig å se at det var en utstillingsmodell.

3 biler ble vasket og en steinplatting ble spylt i kveld og jeg er like fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg tror jeg skal være litt hemmelighetsfull for de hadde fått oppgitt feil innpris fra fabrikken først. Men jeg fikk samme pris allikevel så de fikk en godt fornøyd kunde idag. En lett runde med Surfex så var det ikke mulig å se at det var en utstillingsmodell.

3 biler ble vasket og en steinplatting ble spylt i kveld og jeg er like fornøyd :)

 

Det viktigste er at en fornøyd med spyleren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik

Hei. Ville bare nevne at for de som bor på Sørlandet så selger vi Stihl ht vaskere på sør-tre. Vi selger stihl re163 for 4990,- og stihl re 129 plus for 2690,-  Vannmengde for 163 er 650liter i min og 500 for 129. Nå stiger nok 163 litt i pris snart da vi har fått de nye prisene fra stihl men de gangene jeg sjekker på prisjakt ligger vi godt innafor på pris. Og Kranzle får du hos bilnerden som er rett borti gata. God service får du begge steder. Og Sør-tre har eget verksted når det måtte være noe. Bare å fjerne dette inlegget hvis det ble litt for mye reklame men ville bare tipse da jeg vet vi er gode på pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det veldig stor forskjell på en Nilfisk 160 og en krazle med samme vannmengde?

Jeg kjenner ikke til Nilfisk men Karcher K7 skal i teorien levere 160 bar/600 l/t. Kranzle 160 TST har 140 bar/660 l/t. Det er veldig stor forskjell i bruk så tallene til forbrukerspylerene må taes med en klype salt. Jeg tipper K7 leverer rundt 400 l/t ut av dysen. Vannkranen min leverer ca 780 l/t så det er kun spyleren som gjør forskjellen hos meg.

Edit: Jeg så nå at Kranzle oppgir 160 bar som makstrykk og 140 bar som maks operasjonstrykk. Det rimer mer med navnet.

En test NAF gjorde for noen år siden med test av vannmengden https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-hoytrykkspylere/

Endret av Spiffster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...