Marius Engel

Blandingsforhold Espuma revolution?

Jeg har kjøpt min første dunk felgrens, og valget ble 5 liter espuma revolution. Har brukt den en del på bilene mine nå, og det er jo vinter i landet, men ikke snø her i Bergensområdet.

Jeg blandet 1:10, som står på dunken, og dynker felgene godt. Men jeg synes ikke den var så effektiv. Før har jeg bare brukt surfex/privbort, og korrosol ved behov, som jeg synes funker bedre.

Hvilket blandingsforhold bruker dere til vinterfelger?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker 1:10 og det holder til vanlig vedlikeholdsvask av egne biler. For kundebiler med mer inngrodd møkk, fastbrent bremsestøv osv må jeg supplere med Korrosol.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er heller ikke imponert av Espuma 1:10, faktisk så tenkte jeg å selge 5 literen min. Men det var helt til jeg prøvde Espuma ren på noen nedgrodde felger som sikkert aldri hadde hvert vasket, og resultatet var helt rått. På samme felg settet prøvde jeg Rim7 og Bilberry og de tok ikke halparten en gang. Prøvde så en ny runde med disse, men til slutt måtte jeg bruke Espuma og da ble jeg fornøyd med resultatet. :)

Endret av Rotiform
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som vedlikeholdsvask blir kanskje rent litt sterkt? Da funker vel muligens korrosol like bra? Men jeg har lest her inne at korrosol sliter mye på caliper om man bruker det for ofte...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poenget mitt var bare at den er helt rå ren, mente ikke at du skulle bruke den ren til vedlikeholdsvasken. Prøv deg fram men noe sterkere enn 1:10 og se hva du liker. Selv bruker jeg blant annet Rim7, Bilberry, W6, wcir til vedlikeholdsvasken. Uansett hvilken felgrens du velger så har alle noen fordeler og ulemper.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Takk for tips.

Får prøve meg fram. Det er kanskje litt forskjell på hvor sterkt det trengs for sommer- vs. vinterfelger også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1:10 fungerer fint her på vedlikeholdsvask

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1:10 på vedlikeholdsvask. Om felgene er skikkelig bedritne er jeg veldig fornøyd med Sonax felgrens.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lagt merke til at Espuma ikke er blødende som korrosol. Men dette har vel ikke betydning for effekten, eller?

Blandet 1:5 i sted. Synes ikke det var effektivt ifht. korrosol. Omtrent likt som surfex.

Det tok ikke det gule/rustne bremsestøvet, som korrosol tar veldig bra. Får prøve litt sterekere blanding.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Espuma fungerer på en litt annen måte, den har høy ph verdi og kan matte ned f.eks chrome. Fikk en liten slump til test på en halvliters colaflaske, men før jeg fikk tid til å teste hadde bunnen etset bort og innholdet var borte. Synes P21`s power gel er bra, den kan brukes ren eller blandes litt ut, og den blør på samme måte som korrosol, men korrosol er litt mer effektiv. (korrosol er vel også bortimot ph nøytral)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk en liten slump til test på en halvliters colaflaske, men før jeg fikk tid til å teste hadde bunnen etset bort og innholdet var borte.

Jeg kjøpte en liter av en kar som hadde en dunk, og jeg tenkte en gammel (vasket) original prickbort-flaske burde holde... men nei, den ble spist opp på noen dager. Bare flaks jeg hadde satt den i en solid plastkasse så det ikke rant videre.

Så den er litt hissig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min lagde et lite krater i garasjegulvet til faren min.. :o

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Espuma fungerer på en litt annen måte, den har høy ph verdi og kan matte ned f.eks chrome. Fikk en liten slump til test på en halvliters colaflaske, men før jeg fikk tid til å teste hadde bunnen etset bort og innholdet var borte. Synes P21`s power gel er bra, den kan brukes ren eller blandes litt ut, og den blør på samme måte som korrosol, men korrosol er litt mer effektiv. (korrosol er vel også bortimot ph nøytral)

Høy Ph? Vil det si at den er syrebasert, eller?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg tar fryktelig feil, men høy ph tilsier vel basisk/kaustisk (eller noe sånt...) ;)

Mener under ph7 er syre og over ph7 er base.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er en sterk alkalisk felgrens, er da også etsende og må brukes med en viss forsiktighet på krom/høyglans.

Som du skrev tidligere kan den sikkert minne litt om surfex, ligger i samme enden av ph skalaen selv om innholdet er noe forskjellig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har målt PH på noen av produktene det snakkes om her.

• SurfexHD har PH 10
  • Espuma Revolution 1:10 har PH 12
  • Korrosol har PH 5
  • Bilberry 1:5 har PH 10
  • Autofinesse Imperial 1:10 har PH 12
  • P21S 1:1 har PH 5

IMG_1894_1024x743.jpg

Alkanisk har som det sies en etsende effekt, men jeg har inntrykk av at det er verre på syresiden. Jeg har ihvertfall aldri sett noen av de produktene som nevnes her har skadet noe når jeg har brukt de.

Det finnes mer info om dette i loggen min.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive