• 0
Gabz

Hjelp! Lakken fikk hvite merker etter avfetting

Spørsmål

Hei! Skulle spyle over bilen i stad, og tenkte å teste Prickbort for første gang samtidig. Sprayet på rundt bilen og lot det stå et par-tre minutter. Så spylte jeg av med høyttrykkspyler og alt så greit ut. Men når den tørket var nesten hele venstre kanal, samt litt flekker av fronten, dekket av hvite-ish flekker som ikke gikk bort. Hentet fram bilsjampo og vann i en bøtte og vasket godt med MF-svamp gjentatte ganger, spylte av, men til ingen nytte. Ser helt jævlig ut og er helt fersk på bilpleie generelt, så aner ikke hva dette er. Ble lakken slitt? Er det noe som kan vaskes av eller må jeg polere det vekk?

11047093_10203962861735373_418507898_n.j

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

16 svar til spørsmålet

• 0

Prickbort kan gi en hvit hinne dersom bilen ikke berøringsvaskes, godt mulig det er det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Spurte en annen kjenning, han trodde det kunne være at lakken ble ødelagt siden det ikke er 2K-lakk (hva enn det er), og at det må lakkeres for å bli bra. Men ser det dempet seg mye når bilen ble helt tørr.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Kan lite om lakk, men det høres litt rart ut. 2k er to komponent, typisk klarlakk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Vanlig dette, med dårlig lakk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Kan gi mening det. Jeg har en-komponent klarlakk på grillen min, og den så ikke ut etter Prickbort. Så der måtte jeg til å lakkere opp med 2k lakk for å unngå dette problemet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Kjenningen har nok rett. 2K/to-komponent lakk betyr lakk med herder. Det er hva som finnes på biler originalt. Spraybokslakk kan være to-komponent, men er ofte ikke det.

Det kan være at du får det greit igjen med slipende polish. Det spørs hvor dypt i lakkoverflaten Prickbort har trengt inn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Ser ut som 1k lakk ja. Poler det, så kanskje det blir helt bra om du er heldig

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Ah, okei, da skjønner jeg. Takk for svar, alle sammen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Fikk det akkurat slik på den gamle riskokeren/vraket til fruen. Denne har vært omlakkert og ble helt hvit og matt ved avfetting. Men hjalp veldig å polere :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Ah, så bra :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Følger opp med et nybegynnerspørsmål: er det altså slik at PrickBort ikke burde/skal brukes på 1 stegs lakk - kun på klarlakk?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Komponent, ikke steg :)

Lakk kommer i minst to typer, de som tørker (påføres og eksponeres for luft) og de som herder (2 komponenter, farge og herder blandes - tenk epoxylim).

1 steg lakk er lakk uten klarlakk, slik at når du polerer en rød bil blir putene røde. Det er fremdeles 99% sannsynlig 2-komponents lakk.

Det mange gjør ved "garasjelakkering" er å legge et fargelag med helt enkel sprayboks (som tørker), og så legges et lag 2-komponent klarlakk (hyllevare mange steder, på sprayboks) over.

Det er ikke bare Prickbort som spiser 1-komponent lakk, bensinsøl kan være like ille.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Komponent, ikke steg :)

Lakk kommer i minst to typer, de som tørker (påføres og eksponeres for luft) og de som herder (2 komponenter, farge og herder blandes - tenk epoxylim).

1 steg lakk er lakk uten klarlakk, slik at når du polerer en rød bil blir putene røde. Det er fremdeles 99% sannsynlig 2-komponents lakk.

Det mange gjør ved "garasjelakkering" er å legge et fargelag med helt enkel sprayboks (som tørker), og så legges et lag 2-komponent klarlakk (hyllevare mange steder, på sprayboks) over.

Det er ikke bare Prickbort som spiser 1-komponent lakk, bensinsøl kan være like ille.

Takk for oppklaring. Dette er fortsatt litt nytt for meg, så redd for å gjøre mer skade enn nytte :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Har selv opplevd den reaksjon på "sprayboks" lakk etter vask med avfetting.

Da lakka selv hjemme helt "strøkent" så etter vask med avfetting blir det slike ujevne grønn/blå/hvite flekker i lakken, ser helt j****g ut i grunn. Tviler veldig sterkt at noe annet enn ordentlig lakk vill fikse dette.

Endret av ØHN
dempet bannskap
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Vær forsiktig med å feie all "spraybokslakk" under samme teppe - jeg bruker 2-komponent klarlakk på sprayboks, samme som brukes i lakksprøyter, bare i et hendigere format for småjobber. Denne har ingen problemer med avfettinger eller bensinsøl.

"Hobbylakk" fra f.eks. Biltema (for å henge ut noen) er typisk 1-komponent (tørkende lakk, ikke herdende) og er ubrukelig til ting som skal vare.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Har fikset steinsprut med lakk på sprayboks fra Skoda. Sprayet i lokket, tannpirker, farge først og så klarlakk.

Front og panser er kanskje ikke der jeg bruker aller mest avfetting, men litt blir det jo.

Det har gått et år og det er fortsatt like fint.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive