Gå til innhold

Mild god såpe?


Gitaristian

Recommended Posts

Gitaristian

Hvilke såpe er best for vedlikeholdsvask uten å klå for mye på lsp? Og beholde den new waxed car følelsen?

Skal være glatt som om voksen nettopp er lagt på etter noen vask :)

Bruker mg sin nxt gen car wash. Syns den er litt hard. Og ag sin shampoo er ikke noe god å bruke syns jeg.

Noen stalltips?

Sjekka ut Cg glossworkz autobath. Er den god mot voks slem mot lett skitten bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg tror ikke at en bilshampo egentlig sliter noe særlig på LSP så her kan du egentlig velge å vrake.

Mange sier at MG NXT er så sterk, men utifra det jeg har testet så er den ikke så sterk at du kan vaske bort LSP med den. Ta en titt på denne testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaristian

Da er det vel bruksslitasjen som gjør lspen litt mer kortvarig :)

Uansett.. Hvilken såpe gir fin glans og er lett å jobbe med? Morro å prøve noe annet. Nxt er fin og god. Men skader ikke å kikke over gjerdet etter blankere vaskeresultat (grønnere gress)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Tenker man tilgjengelighet så er jo Jifs Bilshampoo god både i bøtta og kanonen. Og den er tilgjengelig i mange dagligvarebutikker, Jernia, FK-butikker og mange fler, og kommer i 2,5L-kanner. :) Men den er nøytral, lukter ingenting og ser "billig" ut i kannen.

Endret av Klykken

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker man tilgjengelighet så er jo Jifs Bilshampoo god både i bøtta og kanonen. Og den er tilgjengelig i mange dagligvarebutikker, Jernia, FK-butikker og mange fler, og kommer i 2,5L-kanner. :) Men den er nøytral, lukter ingenting og ser "billig" ut i kannen.

Jif bilshampo har 13 i ph og er merket R34 Etsende, den er vel strengt tatt alt annet en nøytral og LSP vennlig sammenlignet med mye av det andre som er nevnt i denne tråden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Det var jeg ikke klar over! Har ikke merket noe til at den har svekket LSP nevneverdig utover forventet levetid, i den tid jeg har brukt denne såpa i alle fall.

Men nå har jo Surfex lite snill pH også, og det benyttes jo over en lav sko stort sett. :)

Endret av Klykken

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Nanolex reactivating shampoo er helt rå.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

CG Mr. Pink ble jeg anbefalt av Scandic Shine når jeg spurte om det samme.

Skummer bra, rengjør bra, og drøy i bruk, og voksen holder lenge :)

Bathe+ skryter mange av. Denne synes jeg skummet dårligere, og var dyr i forhold til en dunk Mr. Pink. Ga heller ikke merkbart bedre beading enn bilen med noen måneder gammel BH Finis som alltid ble vasket med Mr. Pink.

Såper som Bathe+, Reactive shampoo osv som er laget for å "booste" LSP skummer dårligere enn en vanlig shampo, men det har ingen betydning for effekten.

Ved bruk av slike såper så må det ligge noe på lakken fra før av og panelene må være rene uten fastgrodd skitt. Disse såpene kan mao ikke erstatte LSP, men den kan vekke litt liv i LSP som er redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

har prøvd en del såper, men personlig vender jeg alltid tilbake til optimum car wash.

synes den skummer godt, gir god glid, lukter godt, er mild mot lsp og gir ikke skjolder.

http://scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=71_74&product_id=166

hva man foretrekker av såpe blir nok veldig smak og behag.

har flere gallon kanner med CG såper stående, bla honeydew, maxisuds og bodywash and wax. men alikevel blir det alltid optimum som haver i bøtta på egene biler til hverdagsvasken. og kommer nok til å bestille mer av den når jeg går tom, påtross av de andre kannene med cg såpe jeg har stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jif bilshampo har 13 i ph og er merket R34 Etsende, den er vel strengt tatt alt annet en nøytral og LSP vennlig sammenlignet med mye av det andre som er nevnt i denne tråden ;)

Er ganske høy PH på veldig mange såper til bil. Og hvor sterk såpe er konsentrert form er en ting, men mål PH-verdien i bøtten etter at såpen er tilsatt, da vil du se hvor uvesentlig det egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske høy PH på veldig mange såper til bil. Og hvor sterk såpe er konsentrert form er en ting, men mål PH-verdien i bøtten etter at såpen er tilsatt, da vil du se hvor uvesentlig det egentlig er.

(Litt klipp og lim fra denne posten.) Bruker Jif bilshampo som eksempel da den har en pH på 13 å om man da følger bruksanvisningen og blander 1:100 (1 dl til 10l) så får man en pH på 10,996 i følge denne pH calculator. Hvis man da blander 1:1000 (1dl til 100L vann som er det samme som 100ml til 100liter eller 10ml til 10L ) så får man pH på 10. Hvis man da blander 1:2000 som er et samme som 10ml såpe og 20L vann så har blandingen en pH på 9,699. Sammenligner man Jif bilshampo med GTechnic G wash Datablad sier at produktet har en pH på 6-7 mens mine målinger viser en pH på 10. Men blander man den riktig 1:1800 så får man en pH på 6,744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ut ifra kalkulatoren skal da G wash også ligge ganske høyt om man blandingsforholdet er ganske likt? Isåfall ville jeg ha prøvd å målt Jif sin ferdig blandet.

Virker som om det er flere produkter som har mye høyere PH enn hva produsentene oppgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ut ifra kalkulatoren skal da G wash også ligge ganske høyt om man blandingsforholdet er ganske likt? Isåfall ville jeg ha prøvd å målt Jif sin ferdig blandet.

Virker som om det er flere produkter som har mye høyere PH enn hva produsentene oppgir.

Jeg mener nå det er normalt å blande etter produsentenes anbefaling, men ikke i etter Jif bilshampo sin anbefaling. Målte på Autofam ferdig blandet 1:100 og det stemte med pH kalkulatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske høy PH på veldig mange såper til bil. Og hvor sterk såpe er konsentrert form er en ting, men mål PH-verdien i bøtten etter at såpen er tilsatt, da vil du se hvor uvesentlig det egentlig er.

Jeg synes ikke det er uvesentlig, ph verdien i konsentrert form sier mye om hvordan verdien vil være utblandet.

Jeg mener ikke at den er en livsfarlig LSP killer, jeg bare påpekte at trådstarter har fått tips om såper som er mer nøytral og LSP vennlig enn jif bilsjampo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...