Gå til innhold

Poleringshjelp. Riper forsvinner ikke?


Retr0

Recommended Posts

Nå har det seg slik at jeg holder på å ta en svart Audi A6 1997 model. Den er ekstremt slitt og stygg, både innvendig og utvendig. Sier seg litt selv mtp. hvor gammel den er. Uansett skal jeg lage S&S på denne bilen så snart jeg er helt ferdig.

Men i går oppstod det litt problemer med korrigeringen. Jeg laget 6 testområder på panseret og konkluderte med at Rupes Blå på Gul Uber med makita og scholl backplate var best av de jeg testet. Så jeg fortsatte med denne til jeg kom til taket...

For på taket var det kraftig oksidert/grålig og enorme mengder med vaskeroser og endel RDS ++. Jeg kjørte 5 pass med Rupes Blå på Gul Uber med makitaen, og deretter wipedown med 3M kontrollspray. Men da så jeg at det fortsatt var litt grålig og fremdeles mange riper etter wipedownen... Så hva gjør jeg for å få vekk alle riper? Har testet 3M Fast Cut, Menzerna 400, Rupes Blå. Og deretter Menzerna 2500, Rupes grønn, gul. Og det er FORTSATT riper igjen - etter wipedown da, uten wipedown ser det veldig bra ut, men dette må da være pga. oljene. Kjørte 5 ganger med 5 pass over et område med følgende rekkefølge: 3M FC x2 , Rupes Blå, Menzerna 400 x2 - wipedown og fortsatt riper...

Etter å ha lest og sett uttalige 50/50 og Show and Shines på forumet der det ser ripefritt ut, lurer jeg på om det faktisk er helt uten den minste ripe, eller om bilder ikke viser det? Evt. om mange bilder ikke er etter wipedown(?)

Derfor bestemte jeg meg for å lage en grundig test på et område på 30 x 30 cm på taket med masse bilder for å illustrere problemet mitt...

Håper noen kan hjelpe meg videre, eller komme med noen råd. ADVARSEL: Det ble endel bilder for denne testen, men grundig ble den hvertfall. Halveis S&S jo... Men kan bli en fin Show og Shine når bilen er ferdig vil jeg tro :)

Testområdet på taket ser slik ut før jeg har rørt det:

DSC_0852_zpshzonpfst.jpg

DSC_0854_zpso3yroo5l.jpg

DSC_0856_zpshffniv2s.jpg

Matt, grålig og slitt...

Starter med Grønn 3M - 4 erter på Gul Uber pute:

DSC_0857_zps4z6ycj8r.jpg

DSC_0858_zps2cwcfaif.jpg
Testområdet er 30 x 30 cm, så jeg jobber ikke på et for stort område...

Her har jeg tatt 5 Pass med 3M FC dvs 5 ganger over hele området totalt med S mønster fra topp til bunn:

DSC_0864_zps9pf16enp.jpg

Kjører med endel press, ca. 5 kg +

DSC_0865_zpsomp0g8h8.jpg

Ser greit ut før kontrollspray.

Her er etter kontrollspray, da ser det ikke ut som den store forbedringen fra start akkurat...

DSC_0874_zps9icphjj3.jpg

DSC_0886_zpskgerbmr0.jpg

DSC_0887_zpsqcynhfwd.jpg

DSC_0889_zpsjasfvjev.jpg

Masse holos såvidt jeg forstår...

2. Runde prøver jeg Menzerna FG 400 på samme pute og maskin:

DSC_0893_zpssmxdrkrm.jpg

Dette ble slik etter buffing:

DSC_0894_zpstuvccos1.jpg

DSC_0898_zpssnu0mtrs.jpg

DSC_0901_zps1dppv5x2.jpg

DSC_0905_zpsnfcxrbki.jpg

Etter kontrollspray:

DSC_0914_zpsipmbjnrk.jpg

DSC_0910_zpsqw1gkdcs.jpg

DSC_0917_zpsm4jnyef2.jpg

3. Runde/hit prøver jeg Rupes Blå Zephir på samme pute med makitaen.

DSC_0918_zpskhxwfihi.jpg

Slik ble det etter buffing.

DSC_0921_zpsrueyjpfd.jpg

DSC_0922_zpsfrazbs7f.jpg

DSC_0924_zpsjeji29d9.jpg

Her er etter kontrollspray:

DSC_0931_zpsutnypbam.jpg

DSC_0935_zps1lkfw9zn.jpg

DSC_0937_zps2rg33r6i.jpg

DSC_0941_zpsidbdkdrh.jpg

Sa noen holos?

4. Runde blir Menzerna 2500 og putebytte - Grønn Uberpute på samme bakplate og fortsatt makitaen:

DSC_0943_zpssmoaud5e.jpg

Her er den kjørt det samme som de tidligere - 5 pass og endel press og rett av, her etter buffing:

DSC_0945_zpsf55mfmo2.jpg

DSC_0946_zpstnezystw.jpg

DSC_0950_zpspmpbnljh.jpg

3M kontrollspray etter Menzerna 2500 på grønn uber:

DSC_0957_zpsbnkgslu1.jpg

Etter kontrollspray er buffet av:

DSC_0958_zpsl5s5tyvp.jpg

DSC_0964_zpsqsjizdwu.jpg

DSC_0965_zpsmx3fu2hq.jpg

DSC_0969_zpskhjh8mwm.jpg

Fortsatt hologrammer.

5. Runde blir Gul Rupes på samme Grønne Uber puta, også kjørt 5 pass med endel press:

DSC_0970_zpszox1z5mn.jpg

Etter buffing:

DSC_0971_zpskebjts3b.jpg

DSC_0974_zpsxiiae34g.jpg

DSC_0975_zpsqcufnd5l.jpg

3M kontrollspray etter Gul Rupes:

DSC_0978_zpsynpdjwts.jpg

DSC_0987_zpslil9vixu.jpg

Hologrammer fortsatt? Men betydelig dempet fra tidligere

6. Runde var jeg drittlei hologrammer, så da ble det maskinbytte også... Nå Rupes 15 med Gul/Gul:

DSC_0991_zpsq0wskb69.jpg

Spredd på laveste hastighet, og kjører den på hastighet 4 med lite/ingenting press:

DSC_0994_zpspzbwauld.jpg

Da ble det slik etter buffing:

DSC_0995_zpsknruqprr.jpg

DSC_0998_zpsr804qmlm.jpg

DSC_1001_zpsv1uvsxi5.jpg

Den tok knekken på hologrammene:

DSC_1005_zpszpalbmmx.jpg

DSC_1006_zpsxpwucqbt.jpg

3M kontrollspray etter Rupes med Gul/Gul:

DSC_1008_zpsgerkslu8.jpg

Da ble det slik etter kontrollsprayen var buffet:

DSC_1009_zpsonlrejnn.jpg

DSC_1012_zpsuxvz2dwb.jpg

DSC_1014_zpswlrlidio.jpg

FERDIGBILDER etter alle stegene, og et bilde fra starten til sammenligning:

DSC_0854_zpso3yroo5l.jpg

DSC_1016_zps9wwb8sre.jpg

DSC_1020_zps6xasboy3.jpg

Ser ut som jeg må over en gang til med siste steget for å få bort de siste antydningene til hologrammer. Men dette var for å teste og vise ripeproblematikken min.. Hologrammer er ikke noe stort problem å få bukt med...

Som dere sikkert ser gjennom alle stegene her, er det ikke på noen av de per definisjon "ripefritt" som jeg kan se det. Fortsatt endel småriper igjen etter alle disse stegene.. Derfor lurer jeg på hvordan dere kan få det ripefritt? Må en virkelig gå over bilen 5-6 ganger med det sterkeste av det sterkeste - Rupes blå, 3M FC, Menzerna 400 osv for å få det meste, men fortsatt riper igjen? Slik jeg har lest og forstått så går de fleste over bilen 1 gang når de korrigerer, noen plasser trenger kanskje flere hits. Men tror ikke det betyr 4-5 ganger på hvert panel med korrigering. Hva gjør jeg galt, kan jeg få det ripefritt?

Sant skal sies så er det også stor forskjell på en 2014 modell og en 1997 som har blitt brukt som arbeids/familiebil og slengt i vaskemaskiner i ny og ne, og aldri fått pleie. Men trodde alikevel det skulle være mulig på denne og få det ripefritt som det i så mange Show and Shines går frem at det er på både bilder og i tekst. Men om det da er bilder fra før eller etter kontrollspray ser en jo av mine bilder utgjør ganske store forskjell.. Så kan være endel av S&S bilder, 50/50s kan være bare rett etter buffing av polering og ikke med kontrollspray.

Takk for veiledning videre! Og ja, jeg har bestemt meg, jeg må på kurs, for jeg er så sta at dette skal jeg lære meg 100% og ha i fingrene til jeg ikke klarer å shine biler lengre... For dette er en sinnsykt gøy hobby :)

Endret av Retr0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

I sånne tilfeller kan en spare seg tid og glod varm maskin ved å finne en klosse og f.eks 2000 våtslipepapir :) Så gul uber,roterende også blå rupes. Det er ikke alle som bruker kontrollspray hele veien nei.Jeg bruker det ikke så lenge jeg vet det ikke er hologrammer/kjørespor.Sjekker altid med kontrollspray i begynnelsen da, for ellers vet man rett og slett ikke altid om finishen blir bra på resten av bilen. Prøvd å kjøre zenithmetoden? Jeg kjører ofte med ganske klar finish på hard lakk, Selv etter å ha brukt grov kombo.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte knallhard lakk på Audi fra 90-tallet. Og når lakken virkelig har fått gjennomgå med dype riper, kan jeg og finne på å dra på DA-maskin med 2000 og 3000 puter. Dette er mye mer effektivt og du slipper varmeutviklingen man får med grov polish og skumpute.

Å fjerne slipesporene etterpå er faktisk enklere enn å fjerne rds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare rasket meg igjennom posten her, men om Christer tar feil, så kan det godt hende at teknikk utgjør en god del her. Synes det var litt holos igjen på slutten der og (kan være innbildning) Kan godt bruke litt mer produkt på paden og. Evt legge 4 erter, kjøre utover produktet, legge på 2-3 til, så jobbe. Om jeg har rett på hvordan lakk dette er, så er den veldig hard. Og da blir plutselig våtsliping (evt ull) det beste alternativet.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

6-8 ganger grov kombo med roterende KAN være nødvendig hvis en ikke går for å våtslipe. Jeg sier KAN, fordi det har litt med teknikk å gjøre også. Noen kommer kanskje unna med 5 runder, andre trenger 7 runder grovkorrigering.

Når en korrigerer hardt bør det være med en PTG for hånden og "hjertet litt i halsen". Det kan være mye lakk å ta av, men om noe av tykkelsen har oksidert bort, og lakken har mange års hard slitasje bak seg, er det ikke alltid fornuftig å gå for å fjerne alle "skavanker". Lakkens primæroppgave er jo å beskytte mot korrosjon, og det må man ikke glemme i jakten på fin finish. :)

Ingen biler blir helt ripefrie, bare så det er sagt. Det er faktisk ikke mulig. Definisjonen på hva som oppleves som riper, er avgjørende sånn sett.

Målet med korrigeringen er å fjerne synlige riper og avslutte med en kombo som gir så fine riper at det ikke synes for øyet i belysning som kan vise hologrammer eller mikroriper.

Selv den fineste kombo etterlater riper, men de må være så ubetydelige at finish oppleves som "perfekt" ;)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen biler blir helt ripefrie, bare så det er sagt. Det er faktisk ikke mulig. Definisjonen på hva som oppleves som riper, er avgjørende sånn sett.

Målet med korrigeringen er å fjerne synlige riper og avslutte med en kombo som gir så fine riper at det ikke synes for øyet i belysning som kan vise hologrammer eller mikroriper.

Selv den fineste kombo etterlater riper, men de må være så ubetydelige at finish oppleves som "perfekt" ;)

Og det kommer mer og mer frem etter som vi bruker skarpe ledlys og setter høyere og høyere krav til hverandre. Helt perfekt blir det aldri, men det kan bli perfekt nok. At det ikke vises med mindre en jager den ultimate finish som en kanskje aldri oppnår...

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja! Perfekt. Håpet på mange svar så snart som mulig :)

Bilen skulle nok vært preppa skikkelig og omlakkert spør du meg. Den er ikke omlakkert på noe annet enn høyre dører. Men det ser faktisk ut som det er noe rart med lakken på taket, under klarlakken, ser akkuratså dråpemerker under klarlakken, selv etter finpolish.
Ellers har jeg faktisk ikke hatt lakkdybdemåler for hånd på denne, da det er min mors bil, og skal kjøres til den ikke lenger kjøre kan. Selfølgelig ønsker jeg ikke å gå igjennom, men denne bilen kan jeg teste på, noe jeg ikke ville gjort på andres bil. Bør vel kanskje skaffe meg en Rupes Duetto eller annet bra slipesystem, pga. jeg havner ofte på biler som er som denne... Og da tar det tid å skulle korrigere med rubbing. Har dog 2000 og 2500 papir for hånd som jeg har brukt på denne til bla. å slipe opp lyktene. Det går til nøds på lakk, men føler det er mye arbeid og at en ikke får det like jevnt som om jeg hadde at maskin med slipeark.

Noen som kan forklare Zenithmetoden enkelt? Har lest om den tidligere tror jeg... Mye press i starten for så at det avtar til inget på slutten.

Jeg har brukt MYE press til tider og, justerer teknikk og utstyr(pad, polish ect.) når jeg ikke blir fornøyd, for å se om det utgjør forskjell.
Men jevnt over har jeg brukt så mye makt at skummet på scholl bakplata er nesten helt trykka inn, sikkert 10 kg press, kanskje mer. Har trykka så hardt og fører sent over området, ca. 1 cm per sekund. Jobba så hardt at svettedråper havna nedpå området... Om dette sier noe :P

Ull og 3m er fristende som fy, da jeg husker på Øyvind sin første volvo s&s, der den gikk igjennom på taket. Det som nok trengs her. Men trist nok har jeg ikke skaffet ullputer annet enn den som følger med makita maskinen. Prøvde den først på panseret med 3M FC, men den var forferdelig å holde å kontrollere og resultatet ble masse mikroriper/vaskeroser og det så ut som den fjernet dype riper, men var ikke helt sikker, så ut som rupes blå på uber gul pute var bedre. Så derfor ble ullputa fra makita lagt på hylla igjen.

Men da får jeg nok bare prøve 2-3-4 ganger med Rupes Blå på rubbingputa til Uber og si meg fornøyd med korrigeringen. Så får den slipes med våtslipemaskin til sommeren evt.

Endret av Retr0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianLomeland

Dette minner veldig om døra på min Touran. Jeg gikk helt agurk på den med alt mulig komboer, våtslip og hele ruklet. Fant ut at døren har vært omlakkert av amatør, som da mest sannsynlig ikke har gått med fint nok papir før lakken ble lagt. Har støtt på dette problemet før også, men da på mindre synlige steder.

Det er jo også som flere sier at lakk på Audi fra 90-tallet er beinhard og vanskelig å korrigere, men uten at jeg er noe ekspert på feltet så må jeg jo si det får være måte på. Alle forsøkene du dokumenterer bør jo ha bedre effekt. Er jo ikke betong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner veldig om døra på min Touran. Jeg gikk helt agurk på den med alt mulig komboer, våtslip og hele ruklet. Fant ut at døren har vært omlakkert av amatør, som da mest sannsynlig ikke har gått med fint nok papir før lakken ble lagt. Har støtt på dette problemet før også, men da på mindre synlige steder.

Det er jo også som flere sier at lakk på Audi fra 90-tallet er beinhard og vanskelig å korrigere, men uten at jeg er noe ekspert på feltet så må jeg jo si det får være måte på. Alle forsøkene du dokumenterer bør jo ha bedre effekt. Er jo ikke betong.

Veldig sant som du sier. Sykt frustrerende med denne bilen og lakken.

Nå har jeg tenkt litt siden jeg verken har ull eller slipemaksin. Gå over alt 1-2 gang med 3M FC og vaske bort polish rester og så over hele bilen med rupes 15 med menzerna 2500 på gul rupes da det så ut til å bli blankest. Så får jeg heller slipe å styre på med lakkmåler til sommeren. Hva tenker dere om det? For eier er det hips om happ hva som blir gjort.

Endret av Retr0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...