Retr0 32 Skrevet 26 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2015 (endret) Nå har det seg slik at jeg holder på å ta en svart Audi A6 1997 model. Den er ekstremt slitt og stygg, både innvendig og utvendig. Sier seg litt selv mtp. hvor gammel den er. Uansett skal jeg lage S&S på denne bilen så snart jeg er helt ferdig. Men i går oppstod det litt problemer med korrigeringen. Jeg laget 6 testområder på panseret og konkluderte med at Rupes Blå på Gul Uber med makita og scholl backplate var best av de jeg testet. Så jeg fortsatte med denne til jeg kom til taket... For på taket var det kraftig oksidert/grålig og enorme mengder med vaskeroser og endel RDS ++. Jeg kjørte 5 pass med Rupes Blå på Gul Uber med makitaen, og deretter wipedown med 3M kontrollspray. Men da så jeg at det fortsatt var litt grålig og fremdeles mange riper etter wipedownen... Så hva gjør jeg for å få vekk alle riper? Har testet 3M Fast Cut, Menzerna 400, Rupes Blå. Og deretter Menzerna 2500, Rupes grønn, gul. Og det er FORTSATT riper igjen - etter wipedown da, uten wipedown ser det veldig bra ut, men dette må da være pga. oljene. Kjørte 5 ganger med 5 pass over et område med følgende rekkefølge: 3M FC x2 , Rupes Blå, Menzerna 400 x2 - wipedown og fortsatt riper... Etter å ha lest og sett uttalige 50/50 og Show and Shines på forumet der det ser ripefritt ut, lurer jeg på om det faktisk er helt uten den minste ripe, eller om bilder ikke viser det? Evt. om mange bilder ikke er etter wipedown(?) Derfor bestemte jeg meg for å lage en grundig test på et område på 30 x 30 cm på taket med masse bilder for å illustrere problemet mitt... Håper noen kan hjelpe meg videre, eller komme med noen råd. ADVARSEL: Det ble endel bilder for denne testen, men grundig ble den hvertfall. Halveis S&S jo... Men kan bli en fin Show og Shine når bilen er ferdig vil jeg tro Testområdet på taket ser slik ut før jeg har rørt det: Matt, grålig og slitt... Starter med Grønn 3M - 4 erter på Gul Uber pute: Testområdet er 30 x 30 cm, så jeg jobber ikke på et for stort område... Her har jeg tatt 5 Pass med 3M FC dvs 5 ganger over hele området totalt med S mønster fra topp til bunn: Kjører med endel press, ca. 5 kg + Ser greit ut før kontrollspray. Her er etter kontrollspray, da ser det ikke ut som den store forbedringen fra start akkurat... Masse holos såvidt jeg forstår... 2. Runde prøver jeg Menzerna FG 400 på samme pute og maskin: Dette ble slik etter buffing: Etter kontrollspray: 3. Runde/hit prøver jeg Rupes Blå Zephir på samme pute med makitaen. Slik ble det etter buffing. Her er etter kontrollspray: Sa noen holos? 4. Runde blir Menzerna 2500 og putebytte - Grønn Uberpute på samme bakplate og fortsatt makitaen: Her er den kjørt det samme som de tidligere - 5 pass og endel press og rett av, her etter buffing: 3M kontrollspray etter Menzerna 2500 på grønn uber: Etter kontrollspray er buffet av: Fortsatt hologrammer. 5. Runde blir Gul Rupes på samme Grønne Uber puta, også kjørt 5 pass med endel press: Etter buffing: 3M kontrollspray etter Gul Rupes: Hologrammer fortsatt? Men betydelig dempet fra tidligere 6. Runde var jeg drittlei hologrammer, så da ble det maskinbytte også... Nå Rupes 15 med Gul/Gul: Spredd på laveste hastighet, og kjører den på hastighet 4 med lite/ingenting press: Da ble det slik etter buffing: Den tok knekken på hologrammene: 3M kontrollspray etter Rupes med Gul/Gul: Da ble det slik etter kontrollsprayen var buffet: FERDIGBILDER etter alle stegene, og et bilde fra starten til sammenligning: Ser ut som jeg må over en gang til med siste steget for å få bort de siste antydningene til hologrammer. Men dette var for å teste og vise ripeproblematikken min.. Hologrammer er ikke noe stort problem å få bukt med... Som dere sikkert ser gjennom alle stegene her, er det ikke på noen av de per definisjon "ripefritt" som jeg kan se det. Fortsatt endel småriper igjen etter alle disse stegene.. Derfor lurer jeg på hvordan dere kan få det ripefritt? Må en virkelig gå over bilen 5-6 ganger med det sterkeste av det sterkeste - Rupes blå, 3M FC, Menzerna 400 osv for å få det meste, men fortsatt riper igjen? Slik jeg har lest og forstått så går de fleste over bilen 1 gang når de korrigerer, noen plasser trenger kanskje flere hits. Men tror ikke det betyr 4-5 ganger på hvert panel med korrigering. Hva gjør jeg galt, kan jeg få det ripefritt? Sant skal sies så er det også stor forskjell på en 2014 modell og en 1997 som har blitt brukt som arbeids/familiebil og slengt i vaskemaskiner i ny og ne, og aldri fått pleie. Men trodde alikevel det skulle være mulig på denne og få det ripefritt som det i så mange Show and Shines går frem at det er på både bilder og i tekst. Men om det da er bilder fra før eller etter kontrollspray ser en jo av mine bilder utgjør ganske store forskjell.. Så kan være endel av S&S bilder, 50/50s kan være bare rett etter buffing av polering og ikke med kontrollspray. Takk for veiledning videre! Og ja, jeg har bestemt meg, jeg må på kurs, for jeg er så sta at dette skal jeg lære meg 100% og ha i fingrene til jeg ikke klarer å shine biler lengre... For dette er en sinnsykt gøy hobby Endret 26 Februar, 2015 av Retr0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 26 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2015 I sånne tilfeller kan en spare seg tid og glod varm maskin ved å finne en klosse og f.eks 2000 våtslipepapir Så gul uber,roterende også blå rupes. Det er ikke alle som bruker kontrollspray hele veien nei.Jeg bruker det ikke så lenge jeg vet det ikke er hologrammer/kjørespor.Sjekker altid med kontrollspray i begynnelsen da, for ellers vet man rett og slett ikke altid om finishen blir bra på resten av bilen. Prøvd å kjøre zenithmetoden? Jeg kjører ofte med ganske klar finish på hard lakk, Selv etter å ha brukt grov kombo. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 26 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2015 Ofte knallhard lakk på Audi fra 90-tallet. Og når lakken virkelig har fått gjennomgå med dype riper, kan jeg og finne på å dra på DA-maskin med 2000 og 3000 puter. Dette er mye mer effektivt og du slipper varmeutviklingen man får med grov polish og skumpute. Å fjerne slipesporene etterpå er faktisk enklere enn å fjerne rds. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 26 Februar, 2015 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2015 Etter alle de grovkomboene der ville jeg begynt å bli småbekymret for lakkdybden... er taket omlakkert? Kan det være ripene ligger under klarlakken? Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 26 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2015 Har bare rasket meg igjennom posten her, men om Christer tar feil, så kan det godt hende at teknikk utgjør en god del her. Synes det var litt holos igjen på slutten der og (kan være innbildning) Kan godt bruke litt mer produkt på paden og. Evt legge 4 erter, kjøre utover produktet, legge på 2-3 til, så jobbe. Om jeg har rett på hvordan lakk dette er, så er den veldig hard. Og da blir plutselig våtsliping (evt ull) det beste alternativet. Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aero 125 Skrevet 26 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2015 Bruker du press? Hvilken hastighet beveger du maskinen? Både maskin og produkter er gode nok til å fjerne swirls..så tipper muligens brukerfeil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnarmikal 880 Skrevet 26 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2015 Ull eller våtslip, hadde en A4 omlakkert med noe ripefri klarlakk, steinhard, men ull fiksa biffen. Siter Cosmic Accredited Detailer - C.Quartz Finest Authorized Installer Hjemmeside htttp://www.pettersenautospa.com Bilpleie logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22308-gunnarsmikals-bilpleie-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic 623 Skrevet 26 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2015 ull og 3m og kroppsvekt fungerer, viss ikke får du våt slipe med maskin. Bekymert for lakk tykkelse? Gamle biler har i dem fleste tilfeller nok lakk til å voldta leeeenge med roterende Siter E30 Turbo E34 Bi turbo bruksbil BMW 2002 Turbo under restaurering http://facebook.com/GusdalsCarCare Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 26 Februar, 2015 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2015 6-8 ganger grov kombo med roterende KAN være nødvendig hvis en ikke går for å våtslipe. Jeg sier KAN, fordi det har litt med teknikk å gjøre også. Noen kommer kanskje unna med 5 runder, andre trenger 7 runder grovkorrigering. Når en korrigerer hardt bør det være med en PTG for hånden og "hjertet litt i halsen". Det kan være mye lakk å ta av, men om noe av tykkelsen har oksidert bort, og lakken har mange års hard slitasje bak seg, er det ikke alltid fornuftig å gå for å fjerne alle "skavanker". Lakkens primæroppgave er jo å beskytte mot korrosjon, og det må man ikke glemme i jakten på fin finish. Ingen biler blir helt ripefrie, bare så det er sagt. Det er faktisk ikke mulig. Definisjonen på hva som oppleves som riper, er avgjørende sånn sett. Målet med korrigeringen er å fjerne synlige riper og avslutte med en kombo som gir så fine riper at det ikke synes for øyet i belysning som kan vise hologrammer eller mikroriper. Selv den fineste kombo etterlater riper, men de må være så ubetydelige at finish oppleves som "perfekt" Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 26 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2015 Ingen biler blir helt ripefrie, bare så det er sagt. Det er faktisk ikke mulig. Definisjonen på hva som oppleves som riper, er avgjørende sånn sett. Målet med korrigeringen er å fjerne synlige riper og avslutte med en kombo som gir så fine riper at det ikke synes for øyet i belysning som kan vise hologrammer eller mikroriper. Selv den fineste kombo etterlater riper, men de må være så ubetydelige at finish oppleves som "perfekt" Og det kommer mer og mer frem etter som vi bruker skarpe ledlys og setter høyere og høyere krav til hverandre. Helt perfekt blir det aldri, men det kan bli perfekt nok. At det ikke vises med mindre en jager den ultimate finish som en kanskje aldri oppnår... Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Retr0 32 Skrevet 26 Februar, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2015 (endret) Se her ja! Perfekt. Håpet på mange svar så snart som mulig Bilen skulle nok vært preppa skikkelig og omlakkert spør du meg. Den er ikke omlakkert på noe annet enn høyre dører. Men det ser faktisk ut som det er noe rart med lakken på taket, under klarlakken, ser akkuratså dråpemerker under klarlakken, selv etter finpolish. Ellers har jeg faktisk ikke hatt lakkdybdemåler for hånd på denne, da det er min mors bil, og skal kjøres til den ikke lenger kjøre kan. Selfølgelig ønsker jeg ikke å gå igjennom, men denne bilen kan jeg teste på, noe jeg ikke ville gjort på andres bil. Bør vel kanskje skaffe meg en Rupes Duetto eller annet bra slipesystem, pga. jeg havner ofte på biler som er som denne... Og da tar det tid å skulle korrigere med rubbing. Har dog 2000 og 2500 papir for hånd som jeg har brukt på denne til bla. å slipe opp lyktene. Det går til nøds på lakk, men føler det er mye arbeid og at en ikke får det like jevnt som om jeg hadde at maskin med slipeark. Noen som kan forklare Zenithmetoden enkelt? Har lest om den tidligere tror jeg... Mye press i starten for så at det avtar til inget på slutten. Jeg har brukt MYE press til tider og, justerer teknikk og utstyr(pad, polish ect.) når jeg ikke blir fornøyd, for å se om det utgjør forskjell. Men jevnt over har jeg brukt så mye makt at skummet på scholl bakplata er nesten helt trykka inn, sikkert 10 kg press, kanskje mer. Har trykka så hardt og fører sent over området, ca. 1 cm per sekund. Jobba så hardt at svettedråper havna nedpå området... Om dette sier noe Ull og 3m er fristende som fy, da jeg husker på Øyvind sin første volvo s&s, der den gikk igjennom på taket. Det som nok trengs her. Men trist nok har jeg ikke skaffet ullputer annet enn den som følger med makita maskinen. Prøvde den først på panseret med 3M FC, men den var forferdelig å holde å kontrollere og resultatet ble masse mikroriper/vaskeroser og det så ut som den fjernet dype riper, men var ikke helt sikker, så ut som rupes blå på uber gul pute var bedre. Så derfor ble ullputa fra makita lagt på hylla igjen. Men da får jeg nok bare prøve 2-3-4 ganger med Rupes Blå på rubbingputa til Uber og si meg fornøyd med korrigeringen. Så får den slipes med våtslipemaskin til sommeren evt. Endret 26 Februar, 2015 av Retr0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KristianLomeland 315 Skrevet 26 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2015 Dette minner veldig om døra på min Touran. Jeg gikk helt agurk på den med alt mulig komboer, våtslip og hele ruklet. Fant ut at døren har vært omlakkert av amatør, som da mest sannsynlig ikke har gått med fint nok papir før lakken ble lagt. Har støtt på dette problemet før også, men da på mindre synlige steder. Det er jo også som flere sier at lakk på Audi fra 90-tallet er beinhard og vanskelig å korrigere, men uten at jeg er noe ekspert på feltet så må jeg jo si det får være måte på. Alle forsøkene du dokumenterer bør jo ha bedre effekt. Er jo ikke betong. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Retr0 32 Skrevet 26 Februar, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2015 (endret) Dette minner veldig om døra på min Touran. Jeg gikk helt agurk på den med alt mulig komboer, våtslip og hele ruklet. Fant ut at døren har vært omlakkert av amatør, som da mest sannsynlig ikke har gått med fint nok papir før lakken ble lagt. Har støtt på dette problemet før også, men da på mindre synlige steder. Det er jo også som flere sier at lakk på Audi fra 90-tallet er beinhard og vanskelig å korrigere, men uten at jeg er noe ekspert på feltet så må jeg jo si det får være måte på. Alle forsøkene du dokumenterer bør jo ha bedre effekt. Er jo ikke betong. Veldig sant som du sier. Sykt frustrerende med denne bilen og lakken. Nå har jeg tenkt litt siden jeg verken har ull eller slipemaksin. Gå over alt 1-2 gang med 3M FC og vaske bort polish rester og så over hele bilen med rupes 15 med menzerna 2500 på gul rupes da det så ut til å bli blankest. Så får jeg heller slipe å styre på med lakkmåler til sommeren. Hva tenker dere om det? For eier er det hips om happ hva som blir gjort. Endret 26 Februar, 2015 av Retr0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.