Marius Engel

Ny hageslangetrommel. Tips?

23 innlegg i emnet

Hei, fant ikke noe nyttig om dette på forumet.

Jeg har i dag ca 20m grønn billig 3/4 toms hageslange. Den funker greit, men er litt stiv og klumpete. Jeg valgte 3/4 tommer for å være sikker på at det kom nok vann til spyleren, men 1/2 toms slange er vel godt nok på 20 meter tenker jeg. Eller hva tror dere?

Uansett, jeg ønsker en god trommel, med kvalitetsslange. 20 meter med 1/2 toms slange bør være greit. Hvilken trommel er bra?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd flere tromler av billigtypen. Både fra biltema, plantasjen og jula.

Kan konkludere med at de fleste er søppel. Slanger som ikke vil helt inn i trommel igjen, slik at det henger ut over en meter slange. Og slangene blir stive og koblinger løsner.

Hadde jeg skullet kjøpe ny slangetrommel idag hadde jeg kjøpt gardena trommel, selv om den er dyr. Bare for å slippe iritasjonen over trommel med dårlig kvalitet.

Endret av magne
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sånne erfaringer jeg er ute etter ja :)

I dag henger jeg slangen opp på veggen. Kanskje det heller vil kønne seg å kjøpe en kvalitetsslange som er mer medgjørlig i stedet, og bare gi beng i trommel?

Gardena superflex slangen er dyr, men sikktert bra tenker jeg. Er det andre like gode (altså veldig gode) slanger til lavere pris som dere vet om?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Hozelocktrommel med 25 meter halvtoms slange, og den funker gull. Kobler på en ekstra 20-meter de gangene jeg vasker (spyler) hjemme, og har ikke hatt noen problemer med for lavt trykk til spyleren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Hozelocktrommel med 25 meter halvtoms slange, og den funker gull. Kobler på en ekstra 20-meter de gangene jeg vasker (spyler) hjemme, og har ikke hatt noen problemer med for lavt trykk til spyleren.

En slik? http://www.clasohlson.com/no/Hozelock-Compact-2-i-1-Slangetrommel/Pr313847000

Eller en slik? http://www.clasohlson.com/no/Hozelock-slangetrommel-/31-1502

Begge kan veggmonteres.

Hvordan er slangen på denne? Er det en god myk slange (også når det er litt kaldt), som hverken krøller eller lager knekker? Sammmenlignet med vanlig "grønn" hageslange.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg til de allerede nevnte problemer med de billige må det også nevnes at plasten i veggfestet kan vri seg og dermed tvinge en til å ha slangen i en bestemt vinkel for at driten skal dra seg inn

Gardena har i 20m og 35m. Tror de har en egen slangetype på disse, god kvalitet men ikke premium.

Jeg kjøpte en 35m i fjor vår, men pga husmaling ble den aldri montert.

Fadern var ute i samme ærend etter å ha forsøkt de billige, og kjøpte Kärcher sin 20m, og er knallfornøyd.

Eneste ankepunktet var at han måtte følge slangen inn, da fjæringa var litt for kraftig - regner med at det bare betyr at det er topp kvalitet, og at det vil justere seg med åra.

Tror faktisk jeg endte opp med en ekstra kärcher selv i fjor, men jeg har fortsatt malejobb å gjøre før noe skrus opp på veggen :P

Karcher 20m koster 1400 på jernia, men skal være mulig å få på tilbud ned i 900, f.eks hagemesser

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Gardena fra 2009. Aldri hatt noe problemer med den. Anbefales!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter litt videre vurdering av alternativ, tror jeg det blir en ny kvalitetshageslange, uten trommel. Også pga. pris.

Ser jula selger 20m Gardena HighFlex sett, med koblinger, for 379. Dette er den nest dyreste slangen til Gardena (Den dyreste heter Superflex). Tror dere denne HighFlex slangen er gode saker?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en frittstående trommel på hjul med gardena slange, i tilegg til billig vegghengt trommeldrit.

Noe slikt: http://www.jula.no/catalog/hage/vanning-og-drenering/vanning/slangetromler-og-slangeholdere/slangevognsett-751007/

Min erfaring er hvertfall at gardenaslangen gjør en mye bedre jobb enn noe annet, og er mye lettere å håndtere da den holder seg myk.

De andre billiggreiene stivner så fort de får litt gjennomstrømming av kaldt vann. Og når de stivner kan koblinger slippe taket osv.

Det er litt knot med løs slange, men hvis du gidder å kveile den opp er det en ok løsning det og.

Ville uansett satset på kvalitetsprodukt, da slangen i seg selv er mye bedre og koblingene er mye bedre. Koblinger av billigtypen har lett for å slippe taket under trykk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En slik? http://www.clasohlson.com/no/Hozelock-Compact-2-i-1-Slangetrommel/Pr313847000

Eller en slik? http://www.clasohlson.com/no/Hozelock-slangetrommel-/31-1502

Begge kan veggmonteres.

Hvordan er slangen på denne? Er det en god myk slange (også når det er litt kaldt), som hverken krøller eller lager knekker? Sammmenlignet med vanlig "grønn" hageslange.

Jeg har den andre, 31-1502. Riktignok kjøpt på Europris til halve prisen av hva Clas skal ha, men tilbud blabla.

Den funker veldig bra, ingen problemer med verken utrulling eller innrulling, og man kan låse trommelen slik at den ikke plutselig begynner å spole seg inn hvis man trekker i slangen under bruk.

Jeg har ikke brukt den om vinteren, men slangen virker å være fin og myk omtrent uansett temperatur, den krøller seg lite og man må gå inn for å få blokkeringsknekker på den.

Den løse slangen jeg har er på en trilletrommel, og er også HozeLock. Ingen problemer med den heller.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle svar :)

Jeg har bestemt meg. Det blir en gardena HighFlex hageslange, og medfølgende koblinger fra jula. 379kr for 20 meter, som er perfekt lengde: https://www.jula.no/catalog/hage/vanning-og-drenering/vanning/hageslanger/slangesett-752171/

(På tretti.no koster den 711 kr inkl. Frakt, uten koblinger og munnstykke)

Det er den nest dyreste slangen fra gardena, den har spor som gjør at koblinger skal sitte som støpt, slangen glir veldig lett på asfalt og grus, samt at den er "knekk og krøllfri".

Slangeopphenget holder nok lenge. Jeg er vant med å kveile slangen jeg har, som er grønn, jævlig, og tykk (3/4"), så dette går nok bra :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi bruker HozeLock 15 meter trommel her hjemme. Jeg opplever at denne trommelen struper vannmengden såpass at jeg ikke kan/tør å koble Kränzlen til den... Så da må jeg koble av trommelen og koble til en løs slange og styr og stell. Vil Gardena være bedre med tanke på vanngjennomstrømming eller burde jeg bare unngå trommel?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvilke spylere er det dere har som suger tom en vanlig 1/2" slange? da har dere enten en enorm spyler eller elendig trykk!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvilke spylere er det dere har som suger tom en vanlig 1/2" slange? da har dere enten en enorm spyler eller elendig trykk!

Hehe, har en 2160TST som trekker 660 liter i timen. Veggen tror jeg ga i underkant av 800 liter i timen sist jeg sjekket. Men dersom jeg kobler spyleren gjennom trommelen, så begynner hele maskinen å riste og lage rare lyder. Ved kobling gjennom løs slange så går den strøkent. Trakk derfor den konklusjonen at trommelen vår bremser vanngjennomstrømmingen en del! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det "stopper" i en av koblingene? Denne kan klippes ut med en avbiter ofte. Denne kan strupe endel.

Min far har en nilfisk 160 som nesten suger flat slangen hos seg. Men det er lang slange, i oppoverbakke ;)

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ta å fjerne eventuelle stoppere fra koblingene og se om maskinen fungerer bedre! Ser at Nilfisken trekker omtrent like mye vann som min, så det kan være at det bare er en quick fix. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min spyler oppførte seg litt rart med sånne stoppere på, etter at de forsvant purrer den som en katt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg prøvd gardena HighFlex slangesettet fra jula. Slangen er lignende som å håndtere en stålarmert slange på en høytrykkspyler. Koblingene er svært bra, og jeg merker ikke trykkforskjell fra min gamle slange, selv om jeg nå har stopper i endekoblingen.

Jeg kjøpte en slik skjøtekobling til 20kr, som jeg har festet med en kort taustump ved endekoblingen: https://www.jula.no/catalog/hage/vanning-og-drenering/vanning/koblinger/skjotekobling-752146/ . Gjør der enkelt å la en jevn vannstråle renne over bilen for å sheete av vannet som siste avspyling.

Munnstykket som følger med er standard gardena, og funker utmerket. Men jeg har en annen type jeg liker bedre til bilvask, med pistolgrep.

Jeg kjente også endel på standardslangen til Gardena: https://www.jula.no/catalog/hage/vanning-og-drenering/vanning/hageslanger/slangesett-752170/ . Den kjentes egentlig veldig lik ut, men den hadde ikke "riller/tagger" utvendig som i teorien skal få koblingene til å sitte bedre. Jeg tror at dette også er en veldig god slange, til en rimeligere penge. Men jeg tok ikke kjangsen.

Uten slangetrommel er jeg sikker på at jeg ikke får lekkasjer eller kødd med trommelen. Ulempen er at den må kveiles. Med 25 år garanti (!) på slangen, og kvitteringen arkivert, har jeg slange til år 2040 :)

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, har en 2160TST som trekker 660 liter i timen. Veggen tror jeg ga i underkant av 800 liter i timen sist jeg sjekket. Men dersom jeg kobler spyleren gjennom trommelen, så begynner hele maskinen å riste og lage rare lyder. Ved kobling gjennom løs slange så går den strøkent. Trakk derfor den konklusjonen at trommelen vår bremser vanngjennomstrømmingen en del! :)

Høres ut som at du har luft i systemet. Prøv å la vannet renne en stund igjennom slangen før du kobler til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd flere tromler av billigtypen. Både fra biltema, plantasjen og jula.

Kan konkludere med at de fleste er søppel.

Slanger som ikke vil helt inn i trommel igjen, slik at det henger ut over en meter slange. Og slangene blir stive og koblinger løsner.

Hadde jeg skullet kjøpe ny slangetrommel idag hadde jeg kjøpt gardena trommel, selv om den er dyr. Bare for å slippe iritasjonen over trommel med dårlig kvalitet.

Enig med deg der min fra Jula har eg og kastet i søppla, vurdere også Gardens sin.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive