AndyG

Vurderer å ta "steget" opp, men har noen spørsmål

Hei,

Jeg har lenge vært opptatt av å ta vare på bilene mine, og har følt meg ganske konge med skånsom vask og Autoglym (Paint Renovator, SRP, EGP og etterhvert HD Wax). Men etter ganske mange sene kvelder med lurking her på forumet begynner jeg å innse at det finnes et helt ny dimensjon. Fant nylig ut at Autoglym SRP faktisk ikke fjerner riper i det hele tatt; det var en liten overraskelse.

Så, jeg vurderer å ta steget opp til "skikkelig" bilpleie med maskin (ser for meg DA).

Jeg styrer som regel kun med egne biler, men dersom jeg får god erfaring med maskin er det ikke utenkelig at jeg må ta bilene til et par kompiser som syns Statoil børstevask er tipp-topp :mad: (får angst...). Fattern er også på Autoglym'en, så mulig jeg etterhvert må overbevise han også.

Jeg har en 2010 Mondeo (Moondust Silver) og en 1992 Audi 80 (Titanium Grey). Sistnevnte er kanskje den som trenger en skikkelig runde mest.

Så spørsmålene:

• Det er en jungel der ute med produkter og jeg får inntrykket av at jeg trenger veldig mye for å få til noe som helst. Kan man klare seg med en Menzerna poleringspakke (f.eks) for å fjerne riper og få en fin, varig glans?
  • Vil en slik pakke også etterpå holde til å vedlikeholde med én-stegs polering? (tatt i betrakning bilene over).
  • For en nybegynner som er redd for å ødelegge noe med maskin, er North Detailing PDA-15 et trygt og godt valg, eller er denne overkill?
  • På trange plasser, hvor poleringsmaskinen ikke kommer til, er det oppnåelig å fjerne swirls, riper for hånd med Menzerna (eller liknende), eller må man ha egen maskin til dette også?
  • I forhold til lakktykkelse etc: som nybegynner er jeg ikke veldig keen på å investere i et måleapparat. Kan man maskinpolere regelmessig (1-2 ganger i året) uten særlig risiko for å ta for mye, eller har man liksom 10 skikkelige poleringer og så er lakken brukt opp? (tror forøvrig ingen av bilene mine er maskinpolert tidligere).

Jeg er som nevnt veldig interessert, men er litt bekymret for at jeg må bruke store mengder kronasje på en hobby jeg ikke har altfor mye tid til ^_^. Håper det går an å begynne litt smått, og så heller utvide etterhvert som jeg får erfaring.

På forhånd takk for hjelpen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Ja

2. Ja

3. Ja, kjempemaskin og jeg anbefaler heller denne enn das6-pro. Mye pga ergonomi og design.

4. Ja, men det tar tid.

5. Ingen risiko ved vanlig maskinpolering.

Korte men konkrete svar på spørsmålene dine. :) Velkommen til galskapen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Ja

2. Ja

3. Ja, kjempemaskin og jeg anbefaler heller denne enn das6-pro. Mye pga ergonomi og design.

4. Ja, men det tar tid.

5. Ingen risiko ved vanlig maskinpolering.

Korte men konkrete svar på spørsmålene dine. :) Velkommen til galskapen.

X2

Det er egentlig bare å hoppe litt uti det. Ha respekt for maskinkjøringen så går alt strålende. Det skal mye mer til for å ødelegge noe enn du tror ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er som nevnt veldig interessert, men er litt bekymret for at jeg må bruke store mengder kronasje på en hobby jeg ikke har altfor mye tid til ^_^. Håper det går an å begynne litt smått, og så heller utvide etterhvert som jeg får erfaring.

Fra en nybegynner til en annen - mine tips:

1. Styr unna produkter som overlapper hverandres bruksområde

2. Ikke velg så billige produkter at du får lyst å "prøve noe nytt" før du knapt har brukt det første

3. Når det gjelder forbruksvarer som såpe/surfex/korrosol osv så tenk på at du skal stelle med bilen til neste år også og invester i 5-literne først som sist (men husk regel 2).

4. Frakt koster, så trippelsjekk handlekurven så du ikke glemmer den ene "#¤"#¤ tingen..

5. Skaff deg VIP, "dessverre" så sparer det seg fort inn :P

Det går forøvrig helt fint å bruke 5-6 tusen i året på denne hobbyen, uten at man nødvendigvis har tid til mer vedlikehold enn å fylle på diesel, spylervæske og 5 minutter i selvvasken på statoil ;)

men morro, DET kan vi love deg at du får! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger! Da skjønner jeg at dette ikke nødvendigvis trenger å være hverken så skummelt eller dyrt som jeg kanskje hadde sett for meg. Kommer helt sikkert tilbake mer flere spørsmål når jeg får kjøpt inn og satt i gang :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen til galskapen, her har vi det godt!

Noen fine poenger over her. Dette med å kjøpe for billige greier i starten på noe som du vet du kommer til å like er den gale måten å gjøre det på. Jeg har gjort det med sykkel, det heller ingen billig hobby men gikk til inngkjøp av en lite tilpasset men ikke så dyr sykkel, og mista helt lysten etter noen måneder. Begynner nok snart å lære meg at kvalitet lønner seg, og gleden av skikkelig verktøy overgår prisen.

En virkelig god detailer er den som vet hvor lite han kan fjerne av lakken. I årene etter en grov korrigering trenger en bare å hente frem glans som er en snill snak mot lakken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kommer ikke til å angre ved å "ta steget" :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen til galskapen, her har vi det godt!

Noen fine poenger over her. Dette med å kjøpe for billige greier i starten på noe som du vet du kommer til å like er den gale måten å gjøre det på. Jeg har gjort det med sykkel, det heller ingen billig hobby men gikk til inngkjøp av en lite tilpasset men ikke så dyr sykkel, og mista helt lysten etter noen måneder. Begynner nok snart å lære meg at kvalitet lønner seg, og gleden av skikkelig verktøy overgår prisen.

En virkelig god detailer er den som vet hvor lite han kan fjerne av lakken. I årene etter en grov korrigering trenger en bare å hente frem glans som er en snill snak mot lakken.

Hei og takk :-)

Jeg er helt med på å kjøpe kvalitet først som sist; det lønner seg ofte i lengden. Men har også vært borti at jeg må ha det beste, når det nest beste er mer enn bra nok ... Sikkert ingen andre som har opplevd det :-P Tenkte jeg skulle prøve å ha et edruelig forhold til dette (økonomisk sett), men det går nok skeis etterhvert.

I forhold til å hente fram glans, så er det nettopp det jeg håper på, i og med at jeg er litt redd for å ta for mye klarlakk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble litt i stussen på "desverre" i innlegget og minner om at noen gjør en formidabel jobb med dette forumet.

Ellers hadde det rett og slett ikke eksitert.

VIP kost er veldig lav og du tjener den også fort inn igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble litt i stussen på "desverre" i innlegget og minner om at noen gjør en formidabel jobb med dette forumet.

Jeg velger å tolke "dessverre" på motsatt måte enn deg.

At han kommer til å bruke penger når han først tar steget, og da "dessverre kommer til å bruke penger uansett og kommer da til å spare på å bli VIP medlem først som sist"

-jeg håper jeg har rett :-) for forumet er kanon, og litt støtte er bare bra, og når man først tar steget, blir 9av 10 skikkelig bort av basillen HD jeg inntrykk av..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg velger å tolke "dessverre" på motsatt måte enn deg.

At han kommer til å bruke penger når han først tar steget, og da "dessverre kommer til å bruke penger uansett og kommer da til å spare på å bli VIP medlem først som sist"

-jeg håper jeg har rett :-) for forumet er kanon, og litt støtte er bare bra, og når man først tar steget, blir 9av 10 skikkelig bort av basillen HD jeg inntrykk av..

Ser den, satser på at du har rett:-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var absolutt ment i positiv forstand!

På den forrige bilen min, lancer 05 stv, så ble bilen polert med noe greier fra biltema ca 2 ganger i løpet av de 7 åra jeg eide den. Høytrykkspylt ganske ofte, og vasket med svamp som etterhvert ble oppgradert til at jeg brukte ny svamp hver gang.

Kjøpte ny bil for tre år siden, og tok med en pakke på autoglym lifeshine hvor bilen var behandlet overalt, og man fikk med en veske med diverse produkter. Kjøpte ny høytrykkspyler, og ca der var vi oppe i 8k. Planen var å stoppe der. Burde sikkert ha stoppet der.

Så fant jeg dette forumet, aner ikke hvordan eller hvorfor, men det er nå engang historie.

Skumkanon ble bestilt, og en vaskebøtte...

Siste to åra tror jeg at jeg har bestillt for ca 10-15k fra bilnerden/concours/scandicshine, lagt varmtvann i utekrana, oppgradert poleringsmaskina osv. og fortsatt har jeg lyst på våtstøvsuger, tornador, rensemaskin, dampmaskin, interiørrens, bedre produkter av ditt og datt, isolert skap i garasjen til oppbevaring og så videre og videre.

Bilen er under 3 år, har alltid blitt håndvasket - ser overhodet ikke ille ut, men jeg er forberedt på krig og har 20 liter med bilshampoo og avfetting i kjellern!

Det er lett å la seg rive med altså, men det MÅ ikke koste allverden hvis man legger en plan for hva man skal gjøre og har litt fokus.

"Dessverre" i den forstand at jeg hadde en oppriktig tro på at jeg skulle klare alt med produkter for 2 tusen første gang jeg bestilte noe, men medlemskapet og dette forumet har vært gull verdt for meg, og jeg kommer til å fornye VIP selv om jeg skulle klare å innbile meg at jeg innfører innkjøpstopp! :)

Endret av Ingolf
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive