Gå til innhold

Henge felg på vegg i garasje


oivind

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter veggfeste/veggkroker/veggkonsoller eller lignende for å henge felger m/dekk på vegg i garasjen. Felgene skal henge som bilder, dvs med et stag gjennom senter eller på kant. Etter mye leting på nett og butikker har jeg ikke funnet noen konkrete produkter som ser greie ut og som med sikkerhet tåler tyngden. Det er også en fordel men ikke et krav om det er noe myk beskyttelse på festene etc for å beskytte felgene når de henger.

Er det noen som har noe å anbefale og hvor en evt får kjøpt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Hjul-og-Dekk/Dekkhenger-4-stk-33400/

Biltema.

Har disse selv.

De er solide og kommer med skikkelige skruer.

Har surret litt skumgummi rundt dem for å verne felgene.

De holder mine 8,5" brede felger uten problem.

Endret av magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest fra andre angående disse Biltema hengerne at sveisen er noe usikker og kan ryke, men har ingen erfaring med de selv så kan hende de er bra. Vil helst ungå at dekk plutselig detter ned på bil som vil stå i nærheten. Noe mer massiv løsning hadde ikke skadet.

De breieste felgene mine bygger marginalt mer ut fra vegg enn lengden på pinnene fra Biltema, så de er også i korteste laget faktisk, lengde 21cm.

Angående "pool noodle" så er det et bra forslag da de kommer i forskjellige farger ser jeg. Til informasjon så har Biltema et nesten identisk produkt for å isolere rør i VVS avdelingen, de er grå og koster nesten ingenting.

Tar i mot flere inspill eller løsninger med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Har tre sett med slike biltema hengere.

Vet ikke helt vekta på de tungeste hjulene som henger på, men er nok ca 20 kg. Felg 18x8,5 med 255\35-18 dekk.

Har hvertfall aldri opplevd at disse krokene har gitt etter.

For å teste at de satt godt før jeg hang på hjul, så heiste jeg meg selv opp i krokene. Så de bærer 55kg noen sekunder uten å ryke hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg må ta turen til Biltema og kikke på disse hengerne de har der dersom det ikke dukker opp noen mer robuste eller penere produkter her i tråden fra andre brukere. Det er mulig at disse er helt greie. Utseende er det så som så med på disse :)

Angående den Jula tingen ser jeg ikke helt hvordan den skulle bli brukt med bra resultat dersom man har felger på opp mot 25cm ut fra vegg. Jeg ønsker i første omgang å henge felgen med fremsiden ut slik at de synes og ser bra ut på veggen. Det er klart at man sikrer seg noe om man snur felgen inn mot veggen slik at hullet kommer langt inn på armen som gir mindre moment, men det er i utgangspunktet ikke ønskelig.

Jeg har kommer over noen veggkonsoller som ser interessante ut her:

http://nettbutikk.wuerth.no/festemidler/innredningsbeslag-og-patentbaand/veggkonsoll

Det er ikke gitt pris på disse, men de er nok ikke rimelige. Men får heller ikke kjøpt på nett som privatperson.

Flere forslag mottas fortsatt med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt grov krympestrømpe på noen jeg hadde i minn forrige garasje. Husker ikke diameter på stengene eller hvor de kom fra, stod der når jeg kjøpte garasjen. Det så iallfall ganske proft ut:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte inn 2 sett med disse:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Hjul-og-Dekk/Dekkhenger-4-stk-33400/

Satte på dette:

http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Tilbehor/Rorisolasjon-860018/

Og surret godt rundt med elektrikertape

Funker gull for min del.

2017 - Skoda Octavia, 1,8TSI, 4x4, DSG - Quartz grey

(X) 2012 - Skoda Octavia - Antrasitt grå
2013 - Nissan Leaf Tekna - Dark metal grey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
The Punisher

Tar opp denne igjen.

Har noen av Biltema festene falt ned nå? Skal til med samme greia selv, men vil gjerne ha, sær som jeg er, fronten på felgen utover, det ser da bedre ut! Eneste aberet er at felgene er 9"brede og med de biltema krokene som hang i garasjen fra forrige eier, så ble det ikke mulig å gjennomføre dette. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Mine biltemakroker ble skrudd i stendere, og faller nok ikke ned med mindre garasjen kolapser..

Har selv 8,5" brede felger hengende på mine kroker, også med "ansiktet" utover. Ikke noe problem det. Har surret litt selvklebende skum rundt krokene for å beskytte felgene. Da blir det aldri metall mot metall, og felgene tåler fint å henge på krokene uten skader. Krokene i seg selv er så solide, så de tåler sikkert 80kg, og få hjul veier så mye.

 

EDIT: Denne type selvklebende skum. http://www.ebay.com/itm/252163158881?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger fortsatt disse. 

De har tålt min kroppsvekt. Så jeg tviler på at de skal falle ned med det første. 

2017 - Skoda Octavia, 1,8TSI, 4x4, DSG - Quartz grey

(X) 2012 - Skoda Octavia - Antrasitt grå
2013 - Nissan Leaf Tekna - Dark metal grey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Punisher
3 timer siden, magne skrev:

Mine biltemakroker ble skrudd i stendere, og faller nok ikke ned med mindre garasjen kolapser..

Har selv 8,5" brede felger hengende på mine kroker, også med "ansiktet" utover. Ikke noe problem det. Har surret litt selvklebende skum rundt krokene for å beskytte felgene. Da blir det aldri metall mot metall, og felgene tåler fint å henge på krokene uten skader. Krokene i seg selv er så solide, så de tåler sikkert 80kg, og få hjul veier så mye.

 

EDIT: Denne type selvklebende skum. http://www.ebay.com/itm/252163158881?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AI

Har du bilde? Ser for meg at det blir vinglete, eller?

3 timer siden, magne skrev:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...