Gå til innhold
Søkerpolering

Hvor tidlig bør man polere bilen?

Recommended Posts

Søkerpolering    0
Søkerpolering

Hei!

Først vil jeg si at jeg er mildt sagt rimelig grønn når det kommer til bilpleie! Så om noen orker å komme med litt utdypende svar, så vil det være veldig flott!

1. Bilen er førstegangsregistrert juli 2014, hvor lenge bør man generelt vente før man polerer bilen? Såvidt jeg forstår så sliper man bort et mikroskopisk tynt lag av lakken hver gang man polerer, er det litt for tidlig å gjøre dette allerede nå? Lakken er ser veldig fin ut som den er.

2. Det er veldig blandede responser på BILTEMA-produkter på ulike forums. En del steder påstår at BILTEMAs bilpleieprodukter er best i test x flere, men jeg har problemer med å finne disse "testene" når jeg googler etter de. Det er jo et varselstegn i seg selv.. Har fått inntrykk av at DCN er det beste stedet så høre om alt som kommer til bilpleie, så prøver meg her for å få "ekspert"-hjelp :) . Er det noe vits å kjøpe BILTEMA? Eller er det å kaste bort penger og torturere bilen sin?

Takk for svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sandera    168
sandera

1) Du kan helt trygt polere bilen nå. Når min bil ble lakkert fikk jeg beskjed om å vente 3-4 uker før jeg polerte og vokset.

2) Biltema poleringsmiddel er nok ikke det beste. Produktene som blir solgt der er tunge og jobbe med og gir ikke et godt resultat. Brukte litt sånne ting før jeg ble aktiv her inne, og tenkte shiiit, dette ble blankt! Men det var det nok ikke etter standaren på DCN. I og med at du har registrert deg her regner jeg med du har høyere krav til bilen enn folk flest, så da ville jeg lagt litt penger i å kjøpe kvalitetsprodukter fra samarbeidspartnerne på detailiersclub. Det er ikke sånn at du må bruke 40-50 000 kr på bilpleie, du kommer langt med noen tusen hvis du vil ha poleringsmaskin og enda mindre penger trengs om du vil gjøre det for hånd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DeejayTID    29
DeejayTID

Deler av arsenalet kan komme fra Biltema, dog - med det mener jeg bøtter, hansker, evnt. microfiber etc.

Kjemi og andre midler ville jeg ikke benyttet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sandera    168
sandera

Deler av arsenalet kan komme fra Biltema, dog - med det mener jeg bøtter, hansker, evnt. microfiber etc.

Kjemi og andre midler ville jeg ikke benyttet.

Helt klart! Er ikke sikkert det er nødvendig å kjøpe en bøtte til 400 kroner. Men vaskehansken fra BT synes jeg ikke er noe å skryte av, har du prøvd den?

Den store, blå microfiberduken er veldig god.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DeejayTID    29
DeejayTID

Helt klart! Er ikke sikkert det er nødvendig å kjøpe en bøtte til 400 kroner. Men vaskehansken fra BT synes jeg ikke er noe å skryte av, har du prøvd den?

Den store, blå microfiberduken er veldig god.

Har bøtter og vindusvaskekluter fra Biltema, men hansken har jeg ikke prøvd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
robinrl    188
robinrl

Man trenger nødvendigvis ikke å polere bilen med en gang, men man burde derimot beskytte bilen. I form av en fin voks eller coating.

Men for best resultat bør vel bilen poleres før den beskyttes :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
polishduden    2 607
polishduden

Jeg kommer til å polere nybilen med en gang jeg får den. Ser ingen grunn til å utsette et finsteg og lsp :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vårhus    374
Vårhus

En kan polere når som helst når det er nybil (med meget få unntak) det er som regel lsp/beskyttelsen en evt må vente med. 2-3 mnd ifra fabrikk er rimelig safe. En kan og vente til lakken slutter å beade vann når en vasker den om en ønsker også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
chrino    1
chrino

(..) det er som regel lsp/beskyttelsen en evt må vente med. 2-3 mnd ifra fabrikk er rimelig safe. En kan og vente til lakken slutter å beade vann når en vasker den om en ønsker også.

Beklager om jeg kaprer tråden nå, men hvorfor er det vitkig å vente? Hva er konsekvensene av å gjøre det for tidlig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
VolvoX    1
VolvoX

Dersom du synes lakken ser "veldig fin ut som den er", så trenger du jo ikke nødvendigvis polere den nå. Men som andre skriver så kan det være lurt å ta en skikkelig dcn-style vask og deretter få på litt voks. Regner ikke med at du trenger vente lenger mer nå, i alle fall.

Du har kanskje noe annet enn nybilen du kan øve deg og bli kjent med polering på?

Skal du i gang med nybilen så bør du jo ha et konkret mål med det?

Min egen 2014 har jeg ikke polert, men så da jeg la på cancoat nå i helga at den nok kunne fått en omgang med maskinenen enkelte steder. Men her og nå var det ikke så viktig, ville bare få på noe beskyttelse i første omgang.

Ikke tolk dette som at jeg med faglig tyngde fraråder deg. Er nybegynner, og ikke så tung rent faglig. Men følte meg selv mye tryggere ved å begynne på en gammel bil.

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vårhus    374
Vårhus

Beklager om jeg kaprer tråden nå, men hvorfor er det vitkig å vente? Hva er konsekvensene av å gjøre det for tidlig?

I ytterste konsekvens så har ikke lakken fått gasset av seg enda, og en vil da med f.eks coating lukke dette inne, coatingen vil ihvertfall bli ødelagt, pga gassene reagerer, men lakken kan og begynne å boble/slippe fra karosseri o.l.

Men dette er i ytterste konsekvens, og er mer reelt ved etterlakkering, og ikke fabrikk. Men "better safe then sorry".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig