Marius Engel

Vokser som lar fersk lakk puste/gasse?

Hei.

Madamen hadde ett uhell med bilen vi kjøpte i oktober, nå er halve bilen omlakkert.

Tenkte, som anbefalt fra verkstedet, og lest her på forumet, å vokse denne etter 4-5 ukers tid. Kun avspyling med kaldt vann og hageslange fram til da.

Spørsmålet er hvilken vokser som er trygg å bruke på en måned gammel lakk, og hvilke vokser som lar lakken puste/gasse videre?

Jeg har BH Finis og Collinite 845 liggende. Kan jeg bruke noen av disse, eller bør jeg gå for noe annet?

(845 har jo endel løsemidler i seg. Vet ikke om dette er bra eller dårlig for ganske ny lakk?)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Collinite ville jeg ventet tilogmed 6 uka før jeg la på lakken. En voks med høy innhold av naturlige ingredienser er å anbefale, jeg personlig hadde ventet 5-6 uker før jeg hadde lagt noe på. Det er en regel jeg lever etter selv

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk for svar :)

Nå vet jeg at begge voksene jeg har er basert på Carnuba, men BH Finish lukter ikke løsemiddel slik som 845, og skal etter sigende ha ett høyt innhold av carnuba. Er det dermed sagt at den har ett høyt innhold av "naturlige" ingredienser?

(Etter 5-6 uken, da går det fint å kjøre på med både prickbort, surfex og korrosol før voksing, ikke sant?)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I og med at dette er en lakkjobb du antagelig har garanti på ville jeg ha tatt en ekstra telefon til dem og spurt om både voks og prickbort.. om de gir grønt lys og noe likevel skulle skje så står du nok litt sterkere ved å vise til at du fulgte deres råd enn det som i praksis blir "leste på internett at ..." :)

Frydenbø bilskade som lakkerer med ppg-lakk anbefaler 60 dager før petroleumsbasert avfetting forøvrig.. synes 4-5-6 uker virker lite. Men kanskje de bare vil ha god margin..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når lakken slutter å beade på egenhånd kan man bruke Prickbort og legge voks på. Det tar som regel 3-6 uker avhengig av klima og temperatur. I mellomtiden får man bare leve med at bilen er skitten, evt skumme lystig med Autofoam eller tilsvarende og høytrykkspyle til krampen tar en. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tips.

Men jeg kom til å tenke på; vil det ikke være stor fare for waterspots om man skal spyle av bilen uten å tørke den?

For all del, jeg kan godt kjøre rundt med skitten bil i 60 dager. Det er ikke verdens undergang. Men litt avspyling for å få vekk den verste dritten og veisaltet tenkte jeg sikkert er bare bra for herdingen (uten at jeg har peiling). Kanskje jeg tar feil. Men da blir uansett waterspots ett tema, som med berøringsfri vask.

Jeg skal ta en telfon til verkstedet, og spørre spesifikt om prickbort og surfex/AF.

Grunnen til at jeg tenkte 4-5 uker er på grunnlag av lappen som lå i bilen, som ser slik ut:

post-7786-1424113932,9406_thumb.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et edruelig forhold til skitten/ren bil gjør at du får sove bedre om natten. Min bil er grodritten, og jeg plages daglig over at jeg ikke får gjort noe med det, men sånn er det bare. Hadde jeg fått en fender bender nå som medførte ingen vask i halvannen måned, så hadde det ikke vært noe som helst problem.

Og - hvis du vasker den ofte og forsiktig trenger du ikke prickbort i like stor grad som ellers, og særlig ikke nå når det er så bra vær. :)

Om du får noen waterspots er ikke det verdens undergang heller, de går bort med en runde finpolish en søndags formiddag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig med deg. Litt godt når jeg klarer å "gi faen" i det som egentlig ikke er så veldig viktig. Som f.eks. veldig skitten bil en periode, når jeg ikke har mulighet til å gjøre noe med det allikevel.

Bortsett fra dette:

nå når det er så bra vær. :)

Jeg bor nemlig i Bergen, og her er ikke så bra vær for tiden :P

post-7786-1424117391,5037_thumb.jpg

Men litt tilbake til det jeg egentlig lurte på. Hvilke vokser anbefales som første voksing. Noen med naturlige ingredieser har jeg fått med meg. Er BH Finish ett godt valg i den sammenheng?

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var da knallvær i går og i dag... (knallvær som i "ingen nedbør")

Er ikke BH Finis Wax litt sealer-aktig?

Jeg hadde bare ventet... det er ikke som at lakken blir ødelagt av litt skitt; den har tross alt blitt bakt og herdet nok til at den tåler litt sølevann.

Endret av Christer
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter 6 uker kan du legge hva du vill, er nokså sikker på at lakken har gasset fra seg på den tiden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringte og spurte skadesenteret.

På lappen jeg fikk står det 4 uker før første vask. Så jeg spurte damen som svarte telefonen, om jeg kunne gå på med avfetting/asfaltfjerner og voks. Hun sa at de anbefalte å vente minst 6-8 uker.

Så da gjør jeg det, selv om bilen ser jævlig ut med både olje, asfalt, sand og skitt overalt :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. å vokse nylakkert bil vil jeg tro kommer an på hva slags lakk som er brukt og hvilke temperaturer lakken blir utsatt for i ettertid. Jeg skal polere en bil som ble del-lakkert for ca. to uker siden og lakkereren sa at det ikke var noe problem å vokse i forbindelse med polering førstkommende helg. Synes selv det var i tidligste laget, men må nesten stole på fagmannen.

Bilen har stått lagret innendørs ved en romtemperatur på ca. 20 grader etter at den forlot verkstedet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem som deg ;)

Etter 4 uker la jeg på Swissvax Mirage som ble kjøpt inn kun for dette. Kjøpte den over disk hos GS Bildeler i Fabrikkgaten. Dette ga meg ro i sjelen frem til jeg kunne legge på ny coating ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har våtslipt og polert både ss lakk og vanlig 2k klarlakk på egen bil dagen etter lakkering, ingenting "skummelt" skjedde de 3-4 årene jeg hadde disse bilene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet her er vel at hvis lakken ikke har gasset ferdig, og man legger en LSP som ikke puster, så kan det bli problemer. Bruker man en "åpen" voks uten løsemidler skal det vel gå bra. Dette er det jeg har blitt fortalt ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vokset selvfølgelig etterpå :D

Men hva er det egentlig som definerer at voksen puster?

Collinite 845 er jo også basert på carnauba, omtrent alle vokser inneholder jo en eller annen form for silikon/silikat, det er jo like "naturlig" som olje og bensin. Når vi først begynte å diskutere dette temaet i oppstarten til forumet, sa de fleste forhandlere at det meste de hadde var naturlig og lot lakken puste. Alt fra swissvax til jetseal og MG21 var pustende, selv om de to sistnevnte ble kalt for syntetiske lakkforseglinger. Jeg tror begrepet naturlig blir en smule missbrukt og/eller missforstått og jeg savner en merking av produkter fra produsent, istedet for å drive med det som vi gjør nå, nemlig synsing.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vokset selvfølgelig etterpå :D

Men hva er det egentlig som definerer at voksen puster?

Collinite 845 er jo også basert på carnauba, omtrent alle vokser inneholder jo en eller annen form for silikon/silikat, det er jo like "naturlig" som olje og bensin. Når vi først begynte å diskutere dette temaet i oppstarten til forumet, sa de fleste forhandlere at det meste de hadde var naturlig og lot lakken puste. Alt fra swissvax til jetseal og MG21 var pustende, selv om de to sistnevnte ble kalt for syntetiske lakkforseglinger. Jeg tror begrepet naturlig blir en smule missbrukt og/eller missforstått og jeg savner en merking av produkter fra produsent, istedet for å drive med det som vi gjør nå, nemlig synsing.

Man må legge øret nedtil boksen å kjenne ;)

Nei, men dette er jo ganske interessant. Utifra det jeg har lest skal jo noen vokser fra feks Swissvax være naturlige, mens det meste annet er tilsatt forskjellige lurium og derfor ikke puster.

Men er vel med dette som med carnauba innhold enkelte opererer med......

DodoJuice er vel de eneste som er erlige på det.

Ja til mere informasjonen og mindre hemmelighetskremmeri. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive