DeejayTID

Sjekklister, blir det benyttet?

Begynte å lese en bok av en hjernekirurg om sjekklister av alle ting. (Boka heter "The Checklist Manifesto")

Der det faktisk viser seg hvor mye tid man kan spare på å bruke noe så simpelt som sjekklister. Ikke nok med at kvaliteten økes, man redder f.eks. flere liv når man har en sjekkliste (det er mange eksempler tatt rett ut av sykehusvirksomhet o.l.).

Penger spares også.

Det er særlig dette med tid jeg fester meg ved. Det er aldri nok tid til å få en bil til å shine. Og hvis det er nok tid så er det alltid noe man glemmer. Kanskje man glemte å tørke støv akkurat der, eller å vaske den kroken der inni bagasjerommet...

Bilvask er jo egentlig en ideell ting å putte inn i en sjekkliste.

F.eks. en sjekkliste for utvendig vask, en for innvendig vask, en for korrigering osv.

Legger ut det første utkastet jeg kom på (nå er jeg litt rusten siden jeg ikke har vaska noe stort siden september/oktober.

JBOmgNk.png

Diskuter gjerne hva dere tenker om dette. Jeg skal i hvertfall prøve dette selv når det blir sesong. Tror man kan spare tid og få gjort en grundigere jobb når man har en slik liste å bare krysse av på for hvert steg man tar.

Bilvask sjekkliste.pdf

Endret av DeejayTID
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var bare ment som et bidrag i tråden, trenger ikke slette noe for min del ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var bare ment som et bidrag i tråden, trenger ikke slette noe for min del ;)

Ja, så over en gang til på listen, den er mer som en sjekkliste for "generelt" og ikke noe dypere slik som "utvendig vask", "innvendig vask", "polering en steg", "polering to steg".

Kan eksportere min ut til en pdf også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal jeg være negativ!

Jeg HATER sjekklister. Etter at vi ble iso sertifisert på jobben er papirmølla værre enn noen sinne! Og for folk som meg som jobber fra A-Å på autopilot så er sjekkliste unødvendig!

Sånn, rage mode off

Ser helt klart verdien i sjekklister, bare ikke så begeistret for at det nå invaderer hobbyen min :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal jeg være negativ!

Jeg HATER sjekklister. Etter at vi ble iso sertifisert på jobben er papirmølla værre enn noen sinne! Og for folk som meg som jobber fra A-Å på autopilot så er sjekkliste unødvendig!

Sånn, rage mode off

Ser helt klart verdien i sjekklister, bare ikke så begeistret for at det nå invaderer hobbyen min :(

Kanskje vi skal lage en sjekkliste for innkjøpene dine? :)

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I min jobb er sjekklister obligatorisk og helt nødvendig. Det er de som holder oss i skinnet hver eneste dag. Vi jobber i et system hvor vi gjør prosedyren "by heart" helt likt hver gang,også har vi har "triggerpoints" som gir oss et signal om når vi gjør backup ved hjelp av sjekklisten. Vi er to som gjør sjekklisten sammen, en leser den andre verifiserer. Meget effektivt og fort gjort. Og selv om dette er noe vi gjør daglig har jeg ikke tall på hvor mange ganger at det er ting på sjekklisten man har glemt, men takket være sjekklisten da får gjort.

At sjekklister ikke er nødvendig er vel ikke helt sant. Men for de fleste er det nok overflødig. Legene var meget kritisk til dette i begynnelsen og mange er det fortsatt. Dette innføres sakte men sikkert på sykehus i Norge.

Sjekklisten bør ikke være for lang, men inneholde det viktigste.

Endret av Sega
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med sjekklister for alt, detaljstyring inne HMS og internkontroll er at en skaper en gjeng med ansatte som til slutt ikke kan tenke sjøl, og som da vil bli ubrukelige hvis et problem oppstår som ikke følger de på forhånd detaljerte lister.

Jeg er for sjekk av arbeid og litt kontroll på dette , men samfunnet i dag er oversvømmet av det, og det skaper stressreaksjoner på folk til slutt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er godt vi alle er forskjellige.

mange har lister og styringsverktøy i arbeidet og vil ikke trekke dette med inn i hobbyen sin, men driver en semi/profesjonelt endrer dette behovet seg, og det er klart at sjekklister er et av de tingene brukt rett fremmer riktige resultater for mange, for kunden blir det en ekstra trygghet på at arbeidet er utført.

At det finnes andre lister på forumet betyr ikke at nye varianter ikke er nødvendig. Det er godt initiativ :) Takk deejay

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje vi skal lage en sjekkliste for innkjøpene dine? :)

Trengs ikke, stålkontroll. Har slutta å handle :D Endret av polishduden
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trengs ikke, stålkontroll. Har slutta å handle :D

Klart det. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan til en viss grad være enig i at en sjekkliste kan gjøre det enklere å jobbe systematisk på en komplett innvendig og utvendig DETAIL. Men trenger du sjekkliste for å huske om du har brukt prikkbort og surfex til forvasken, eller husket å ha såpe i bøtta før håndvask...ikke for å være frekk eller prøve å fornærme noen, men den sjekklista i første post ser jeg på som tull og tøys hvis du ikke har en diagnose. Men vi er som sagt alle forskjellig, og jeg ønsker heller ingen sjekklister innblandet i hobbyen min :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser for meg at en bestillingsliste er bedre. 1-2-3 steg, voks, lakkforsegling, glassforsegling, felgforsegling, felgvoks osv

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser for meg at en bestillingsliste er bedre. 1-2-3 steg, voks, lakkforsegling, glassforsegling, felgforsegling, felgvoks osv

Enig, lag en enkel beStillings liste å eventuelt en kan notere timer på.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt vi fikk litt snakk om dette.

Er helt enig i at papirarbeid normalt sett er noe dritt, og trogha, jeg har enda ikke fått en diagnose... men det er vel ikke lenge til modern ringer åsgård siden bilen min aldri er helt ren for snø... (kan jo ikke ripe den opp mer enn nødvendig, men det forstår jo ikke gamlingene...)

Her er forslag til bestillingsliste vedlagt.

Når tiden strekker til skal jeg få laget flere sjekklister med mer minimalistisk tilnærming.

Problemet med sjekklister for alt, detaljstyring inne HMS og internkontroll er at en skaper en gjeng med ansatte som til slutt ikke kan tenke sjøl, og som da vil bli ubrukelige hvis et problem oppstår som ikke følger de på forhånd detaljerte lister.

Jeg er for sjekk av arbeid og litt kontroll på dette , men samfunnet i dag er oversvømmet av det, og det skaper stressreaksjoner på folk til slutt.

Er enig at vi alle skal ikke bli roboter, men skal lage bedre minimalistiske lister, det er godt å ha en krykke når hukommelsen ikke strekker til hvis man ble stående å polere 4 timer ekstra også har man 2 timer å pakke i hop på. Kanskje er det noe man har glemt o.l. Det er utrolig surt hvis bilen og utstyret er borte når man kommer på noe sånt.

Bilvask bestillingsliste.pdf

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurte bare på om du kan legge den ut på nytt. Finner den ikke 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive