Gå til innhold

Skruekompressor vs stempelkompressor?


LasseG

Recommended Posts

Hei!

Skal isolere og sette i stand garasjen nå i sommer og skal forhåpentligvis da ordne meg med en litt større kompressor.

Jeg ser at det er store prisforskjeller på stempel- og skruekompressorer. Men hva er fordelene/ulempene mellom de to?

Kommer til å drive noe luftverktøy, f.eks hvlp sprøyte, punktsandblåser.

Planlegger og plassere kompressoren i en bod slik at jeg slipper bråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

skruekompressor har høyere virkningsgrad og færre bevegelige deler, som gjør den mer pålitlig og mindre utsatt for varmgang. men de koster jo mye mer enn en vanlig stempelkompressor. ville nok satset på en flersylindret stempelkompressor, hvis du ikke vil bruke flere månedslønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Har vel ingen anbefalinger annet enn at det burde være kvalitetsprodukt.

Har følgende anbefalinger dog:

Flersylindret, da du får større lufttilførsel.

Minst 100Liters tank.

Hvis du har mulighet, kjøp noe som går på 3fas strøm. Du får MYE større luftmengde levert.

Kjøp kompressor som jobber opp til 10 bar. Hvis du bare kjøpr en som jobber opp til 8 bar vil den måtte starte og stoppe mye oftere for å vedlikeholde arbeidstrykk på rundt 6-7 bar.

Jeg kjøpte min kompressor på bauhaus. Mest fordi jeg fikk en god pris på en kraftig kompressor.

Regner med at de fleste kompressorer gjør jobben egentlig. Men det vil jo være forskjell i kvaliteten på deler, og hvor holdbar kompressoren er.

Endret av magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Skruekompressor er nok litt "overkill" i garasjen. Fordelen med skruekompressor er at den tåler å gå lenge og er selvsagt effektiv og har mindre bevegelige deler. Brukes av bedrifter og verksteder som bruker luft hele dagen. Står en stempel kompressor å jobber så mye som dette så skjærer den seg.

Ang. hva du skal velge så får du jo det du betaler for. Spørsmålet du må stille deg selv er hvor stort er behovet og hvor mye vil du legge i det. Skal du bare bruke blåsepistol og skifte hjul for sesongen ser jeg ingen grunn til å kjøpe en dyr kompressor.

Som Magne sier så er det en fordel med en som det er litt størrelse på slik at du slepper å vente på kompressoren når du bruker luft. De store kompressorene koster fort litt slik at du kanskje bør vurdere å kjøpe en brukt en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen konkrete anbefalinger til stempelkompressor? Virker som man får mye for pengene gis Moe&Co, men er usikker på kvaliteten. Er vel kina-varer.

Har hatt en 100l fra Moe&Co et år eller to, fungerer veldig bra til garasjebruk.

Viktig å bruke gode slanger så lufta kommer frem dit du trenger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ingen anbefalinger annet enn at det burde være kvalitetsprodukt.

Har følgende anbefalinger dog:

Flersylindret, da du får større lufttilførsel.

Minst 100Liters tank.

Hvis du har mulighet, kjøp noe som går på 3fas strøm. Du får MYE større luftmengde levert.

Kjøp kompressor som jobber opp til 10 bar. Hvis du bare kjøpr en som jobber opp til 8 bar vil den måtte starte og stoppe mye oftere for å vedlikeholde arbeidstrykk på rundt 6-7 bar.

Jeg kjøpte min kompressor på bauhaus. Mest fordi jeg fikk en god pris på en kraftig kompressor.

Regner med at de fleste kompressorer gjør jobben egentlig. Men det vil jo være forskjell i kvaliteten på deler, og hvor holdbar kompressoren er.

Jeg tenker og legge opp for 3-fas strøm når jeg skal isolere osv.

Kommer til å følge med på bruktmarkedet når jeg kommer så langt at jeg har en plass å sette en med litt størrelse på.

Skruekompressor er nok litt "overkill" i garasjen. Fordelen med skruekompressor er at den tåler å gå lenge og er selvsagt effektiv og har mindre bevegelige deler. Brukes av bedrifter og verksteder som bruker luft hele dagen. Står en stempel kompressor å jobber så mye som dette så skjærer den seg.

Ang. hva du skal velge så får du jo det du betaler for. Spørsmålet du må stille deg selv er hvor stort er behovet og hvor mye vil du legge i det. Skal du bare bruke blåsepistol og skifte hjul for sesongen ser jeg ingen grunn til å kjøpe en dyr kompressor.

Som Magne sier så er det en fordel med en som det er litt størrelse på slik at du slepper å vente på kompressoren når du bruker luft. De store kompressorene koster fort litt slik at du kanskje bør vurdere å kjøpe en brukt en.

Har kommet over en brukt som jeg får vite pris på osv nå snart. Er et lokalt verksted som skal legge ned, var slik jeg kom inn på tanken. Så det har egentlig ikke vært noe tema med skruekompressor før nå.

Bruken vil bli variert etter hvert, men det er ikke det helt store behovet enda men tenker ikke og kjøpe kompressor noe mange ganger. Gjør det skikkelig første gang :)

Har hatt en 100l fra Moe&Co et år eller to, fungerer veldig bra til garasjebruk.

Viktig å bruke gode slanger så lufta kommer frem dit du trenger den.

Ok, kommer til å følge med på bruktmarkedet som sagt. Så får vi se hvor tålmodig jeg er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

bauhaus har hvertfall en god 3fas med 150liters tank for ca 5-6000 hver gang de kjører kampanje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnemondial

Skruekompressor har mye høyere vedlikeholdskostnader enn en med stempel, olje, filter osv mye oftere.

Kjøp en saktegående kompressor med sylindere i støpejern og ikke aluminium. Skal du sandblåse og litt sånn så bør du ha en

på ca fem hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...