Gå til innhold

Vedlikeholdskjøring av bil med partikkelfilter


Michael

Recommended Posts

Hei,

Jeg kjører en Passat 1,9 TDI fra 2006 med diesel partikkelfilter, og har skjønt at mye småkjøring kan føre til at filteret blir tett av sot. Har også skjønt at VW kjører med selvrensende filtere som forbrenner soten når bilen oppnår optimal høy temperatur. Hvis ikke dette skjer kan et eventuelt skift av filter bli en svært kostbar opplevelse.

Spørsmålet er da bare; hva er å regne som god "vedlikeholdskjøring" for å rense et partikkelfilter? Hvor lenge skal man kjøre og hvor ofte bør man ta seg en lengre tur? VW-manualen tilsier minst 60km/t i minst 15min, i 4. eller 5. gir over 2000 o/min.

Jeg har lest mye forskjellig, så hva sier dere? default_smile.png

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, hvordan skal man vite at DPF kjører regenerering akkurat når man er på denne "vedlikeholdsturen"??

Regenerering/rens kjøres automatisk etter kjøremønster, etc og starter når behov.

En passe langtur på godt driv gjør derimot underverker på levetiden til turboen. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjartan Sande

På mekonomen kan du kjøpe tilsetning i dieselen som renser godt opp i filteret :-) fynker veldig godt!

Har en vw passat også 2.0 tdi 2006

Denne har ikke partikelfilter, sikker på du har?

Hørte det kom i 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mekonomen kan du kjøpe tilsetning i dieselen som renser godt opp i filteret :-) fynker veldig godt!

Har en vw passat også 2.0 tdi 2006

Denne har ikke partikelfilter, sikker på du har?

Hørte det kom i 2007

Partikkelfilter var ekstra utstyr fra 2006 til 2008, etter det blei det standard :) Endret av Aero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sortehaug

Min bil er bykjørt i oslo i 3år før jeg fikk den. Plutselig en dag fikk jeg motorfeil, da var det EGR-ventil som hadde 2-3mm med sot og koks i seg. Var på Møller og fikk kjørt en diagnose, da stod det at gasspjelden stod i spenn. Renset denne selv, men fikk beskjed at jeg at når motoren var varm, at jeg da kjørte den nesten helt ut på turtallet slik jeg fikk renset og blåst ut all dritt som var inn i. Om det var i 1. gir eller 5.gir spilte ingen rolle.

Har da en Golf 6 2.0 TDI fra 2009.

Mvh Tobias S. 

 

- Mine Show & Shine -  Siste: S&S - VW Golf Mk6 GTI 

Faller under "var mye mer aktiv før, men elsker fortsatt faget" 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjartan Sande: Ja, bilen er utstyrt med DPF. Skal sjekke det opp sånt tilsetning. Kan sikkert være fornuftig å bruke regelmessig.

Kjørte tur/retur Lillehammer for noen dager siden så det jo også ha gjort godt :)

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylig byttet EGR-ventil på min Bmw X3 F25 på 48.000km etter soting/koksing pga mye kø kjøring.

Fikk masse feil på div sensorer i etterkant og det ble fylt på tilsetninger fra Tunap, ( den ene var 134, den andre vet jeg ikke) som jeg kjørte med en ukes tid på hver av de, før vi slettet feil og satte i gang en regenerering manuelt via diagnose tekniker.

Fikk da instruks om å kjøre 30 min på høyt turtall for at regenereringen skulle få gjort seg ferdig, hva nå enn høyt turtall er...- jeg lå mye rundt 3000rpm, samt dro den ut på girene ved anledning.

Har ikke satt meg inn i det, men forstår det er/kan være visse kriterier for at en slik prosess skal kjøres.

Ingen nye feil etter noen dager nå, så krysser fingrene for at det er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bateman: Hvor fikk du kjøpt Tunap sin tilsetning?

Hei, det var Bavaria som skaffet/bruker denne.

Mener de har noe på billigebildeler.no, men aldri handlet hos de.

Vet mekonomen selger noe Omega, som jeg også har hatt god erfaring med for noen år tilbake. Ifølge Bavaria så var det "mye av det samme" uten at jeg har noen dypere kjennskap til det.

Jeg har brukt motorrensen, oljetilsetningen og dyserensen til Omega på en eldre sliten Bmw 5-serie med bra resultat tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Noen som vet hva rensen(e) heter? Høres ut som noe Mitsubishien har godt av

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjartan Sande

Tunap har en dyse rens og en partikel renser som eg vet :-)tunap 184 er til partikelfilter og tunap 134 er dyse /motorrens til diesel

står på flaska , koster rundt 220-240 på mekonomen

Endret av Kjartan Sande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Noen som vet hva rensen(e) heter? Høres ut som noe Mitsubishien har godt av

Ser de bruker en dieselrens som heter "Tunap" på mbentusiastklubb. Der har flere fått en friskere motor og en renere eksos etter å ha kjørt opp en tank med denne tilsetningen. Det er meningen den skal rense motoren ved å fjerne avleiringer, sot og rense partikkelfilteret, Kan det hende det er denne de har på Mekonomen? Skulle gjerne hatt en slik :)

Edit: Kjartan Sande var før meg. Da har de Tunap på Mekonomen heldigvis :)

Endret av alexanderst

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal en tur til chipsentere å få tatt bort EGR og DPF, så slipper jeg å få koks inn i motoren og risken for at DPF kødder det til. Pluss at bilene som dette blir gjort på oftest går bedre etter på :)

Endret av J-A-E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal en tur til chipsentere å få tatt bort EGR og DPF, så slipper jeg å få koks inn i motoren og risken for at DPF kødder det til. Pluss at bilene som dette blir gjort på oftest går bedre etter på :)

Hva med EU?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

På V40en jeg hadde så sa den ifra hvis DPF begynte å fylle seg, og ba deg legge ut på en litt lengre tur så den kunne få rensa seg. Så det var jo kjekt.

Genialt system, andre biler burde også vite sitt eget beste..

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...