Michael 420 Skrevet 11 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 11 Februar, 2015 Hei, Jeg kjører en Passat 1,9 TDI fra 2006 med diesel partikkelfilter, og har skjønt at mye småkjøring kan føre til at filteret blir tett av sot. Har også skjønt at VW kjører med selvrensende filtere som forbrenner soten når bilen oppnår optimal høy temperatur. Hvis ikke dette skjer kan et eventuelt skift av filter bli en svært kostbar opplevelse. Spørsmålet er da bare; hva er å regne som god "vedlikeholdskjøring" for å rense et partikkelfilter? Hvor lenge skal man kjøre og hvor ofte bør man ta seg en lengre tur? VW-manualen tilsier minst 60km/t i minst 15min, i 4. eller 5. gir over 2000 o/min. Jeg har lest mye forskjellig, så hva sier dere? Siter Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 11 Februar, 2015 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 11 Februar, 2015 Jeg hadde tatt en langtur en gang i uken... Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hirobofly 49 Skrevet 11 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 11 Februar, 2015 Hæ, hvordan skal man vite at DPF kjører regenerering akkurat når man er på denne "vedlikeholdsturen"?? Regenerering/rens kjøres automatisk etter kjøremønster, etc og starter når behov. En passe langtur på godt driv gjør derimot underverker på levetiden til turboen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aero 125 Skrevet 11 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 11 Februar, 2015 Mitt filter var 98% tett. Fekk noe veske med merkeverkstedet som eg skulle ha på tanken, tok meg en lang tur menst bilen regenirerte og vips, 1% tett etter den turen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjartan Sande 10 Skrevet 11 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 11 Februar, 2015 På mekonomen kan du kjøpe tilsetning i dieselen som renser godt opp i filteret :-) fynker veldig godt! Har en vw passat også 2.0 tdi 2006 Denne har ikke partikelfilter, sikker på du har? Hørte det kom i 2007 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aero 125 Skrevet 11 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 11 Februar, 2015 (endret) På mekonomen kan du kjøpe tilsetning i dieselen som renser godt opp i filteret :-) fynker veldig godt! Har en vw passat også 2.0 tdi 2006 Denne har ikke partikelfilter, sikker på du har? Hørte det kom i 2007 Partikkelfilter var ekstra utstyr fra 2006 til 2008, etter det blei det standard Endret 11 Februar, 2015 av Aero Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sortehaug 672 Skrevet 11 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 11 Februar, 2015 Min bil er bykjørt i oslo i 3år før jeg fikk den. Plutselig en dag fikk jeg motorfeil, da var det EGR-ventil som hadde 2-3mm med sot og koks i seg. Var på Møller og fikk kjørt en diagnose, da stod det at gasspjelden stod i spenn. Renset denne selv, men fikk beskjed at jeg at når motoren var varm, at jeg da kjørte den nesten helt ut på turtallet slik jeg fikk renset og blåst ut all dritt som var inn i. Om det var i 1. gir eller 5.gir spilte ingen rolle. Har da en Golf 6 2.0 TDI fra 2009. Siter Mvh Tobias S. - Mine Show & Shine - Siste: S&S - VW Golf Mk6 GTI Faller under "var mye mer aktiv før, men elsker fortsatt faget" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael 420 Skrevet 11 Februar, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 11 Februar, 2015 Kjartan Sande: Ja, bilen er utstyrt med DPF. Skal sjekke det opp sånt tilsetning. Kan sikkert være fornuftig å bruke regelmessig. Kjørte tur/retur Lillehammer for noen dager siden så det jo også ha gjort godt Siter Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bateman 41 Skrevet 11 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 11 Februar, 2015 Nylig byttet EGR-ventil på min Bmw X3 F25 på 48.000km etter soting/koksing pga mye kø kjøring. Fikk masse feil på div sensorer i etterkant og det ble fylt på tilsetninger fra Tunap, ( den ene var 134, den andre vet jeg ikke) som jeg kjørte med en ukes tid på hver av de, før vi slettet feil og satte i gang en regenerering manuelt via diagnose tekniker. Fikk da instruks om å kjøre 30 min på høyt turtall for at regenereringen skulle få gjort seg ferdig, hva nå enn høyt turtall er...- jeg lå mye rundt 3000rpm, samt dro den ut på girene ved anledning. Har ikke satt meg inn i det, men forstår det er/kan være visse kriterier for at en slik prosess skal kjøres. Ingen nye feil etter noen dager nå, så krysser fingrene for at det er i orden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael 420 Skrevet 11 Februar, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 11 Februar, 2015 Bateman: Hvor fikk du kjøpt Tunap sin tilsetning? Siter Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bateman 41 Skrevet 11 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 11 Februar, 2015 Bateman: Hvor fikk du kjøpt Tunap sin tilsetning? Hei, det var Bavaria som skaffet/bruker denne. Mener de har noe på billigebildeler.no, men aldri handlet hos de. Vet mekonomen selger noe Omega, som jeg også har hatt god erfaring med for noen år tilbake. Ifølge Bavaria så var det "mye av det samme" uten at jeg har noen dypere kjennskap til det. Jeg har brukt motorrensen, oljetilsetningen og dyserensen til Omega på en eldre sliten Bmw 5-serie med bra resultat tidligere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjartan Sande 10 Skrevet 11 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 11 Februar, 2015 Tunap på mekonomen og :-) Og noen statoil 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael 420 Skrevet 11 Februar, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 11 Februar, 2015 Takk for tips folkens Siter Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 11 Februar, 2015 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 11 Februar, 2015 Noen som vet hva rensen(e) heter? Høres ut som noe Mitsubishien har godt av Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjartan Sande 10 Skrevet 11 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 11 Februar, 2015 (endret) Tunap har en dyse rens og en partikel renser som eg vet :-)tunap 184 er til partikelfilter og tunap 134 er dyse /motorrens til diesel står på flaska , koster rundt 220-240 på mekonomen Endret 11 Februar, 2015 av Kjartan Sande Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 11 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 11 Februar, 2015 (endret) Noen som vet hva rensen(e) heter? Høres ut som noe Mitsubishien har godt av Ser de bruker en dieselrens som heter "Tunap" på mbentusiastklubb. Der har flere fått en friskere motor og en renere eksos etter å ha kjørt opp en tank med denne tilsetningen. Det er meningen den skal rense motoren ved å fjerne avleiringer, sot og rense partikkelfilteret, Kan det hende det er denne de har på Mekonomen? Skulle gjerne hatt en slik Edit: Kjartan Sande var før meg. Da har de Tunap på Mekonomen heldigvis Endret 11 Februar, 2015 av alexanderst Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
J-A-E 1 Skrevet 11 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 11 Februar, 2015 (endret) Jeg skal en tur til chipsentere å få tatt bort EGR og DPF, så slipper jeg å få koks inn i motoren og risken for at DPF kødder det til. Pluss at bilene som dette blir gjort på oftest går bedre etter på Endret 11 Februar, 2015 av J-A-E Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 11 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 11 Februar, 2015 Jeg skal en tur til chipsentere å få tatt bort EGR og DPF, så slipper jeg å få koks inn i motoren og risken for at DPF kødder det til. Pluss at bilene som dette blir gjort på oftest går bedre etter på Hva med EU? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mstrandbo 180 Skrevet 11 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 11 Februar, 2015 På V40en jeg hadde så sa den ifra hvis DPF begynte å fylle seg, og ba deg legge ut på en litt lengre tur så den kunne få rensa seg. Så det var jo kjekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 11 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 11 Februar, 2015 På V40en jeg hadde så sa den ifra hvis DPF begynte å fylle seg, og ba deg legge ut på en litt lengre tur så den kunne få rensa seg. Så det var jo kjekt. Genialt system, andre biler burde også vite sitt eget beste.. Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.