tomnord

Rookie spørsmål ang vask

Hei. Har bestemt meg for å vaske "riktig" men jeg sliter litt.

har fått bilen behandlet med collinite 845, å instruksjoner om å bruke surfex 1:20 som prewash.

problemet er at selv ikke etter flere runder blir ikke nedre del av bilen "ren". Prøver forsiktig med ren svamp å såpevann, men dette resulterer i stygge riper og ødelagt kveld for meg. bruker selvfølgelig høytrykksspyler.

Bruker man prickbort så ryker vel voksen?

Har nå komt til det punktet at jeg er livredd for å vaske mer. Å jeg ser for meg en ny runde med polering og voks gjort av proffer. Håper bare de klarer å korrigere alle disse ripene...?.?

noen som har noen tips til hva jeg gjør galt? Bruker bøtte med gritguard og to svamper.

Kan nevne at bilen er en svart a6.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort (eller tilsvarende) er helt nødvendig nå på denne årstiden for å få bort asfaltprikker og saltsørpa på bilen. Prickbort er vennlig mot voksen og sliter ikke mye på den.

om bilen vaskes skjeldent kan det være nødvendig med to runder prickbort før håndvasken får å få bort alt.

kan også være at det setter seg litt metallpartikler i Lakken. Korrosol/IronX eller tilsvarende vil fjerne disse. Kan være greit å bruke før håndvasken innimellom.

Endret av Edvard
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex etterpå da?

Håper lakken kan reddes :/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, jeg pleier å legge surfex rett oppå prickbort etter at denne har stååt på o 5-10 minutter, og det samme med skum over surfexen når den har virket det samme, så tar jeg en grundig spyling, og vurderer om jeg trenger å fjerne metallpartikler. Det går fort å legge på et nytt lag med voks om det blir betydelig svekket.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex etterpå da?Håper lakken kan reddes :/

Jeg bruker selv nå på vinterstid å legge Prickbort fra vinduer og ned, vente 5-10 minutter så SurfexHD 1:25 over hele bilen. 5-10 minutter så spyling. Kjenn forsiktig med fingerene om alle nuppene på sidene er borte før håndvask.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som det nevnes så må du bruke PB en gang iblandt. Slik som nå er behovet der da du kjenner at lakken er prikkete. Etter at du har fått ren lakk igjen så kan du la PB flasken stå i hyllen frem til du kjenner at lakken er prikkete igjen.

Surfex bruker du ved hver vask.

Bilen blir ikke helt ren uten berøring så skal du ha helt ren bil så må svampen/mitten frem. Har du fått bort all løs skitt i forvasken så skal du i teorien ikke få noen riper under berølringsvask.

Du bør absolutt ikke være redd for berøringsvask. Hvis du kun spyler av bilen og ikke vasker med svamp/mitt så vil skitten sette seg fast fortere pga skitten på en måte gror fast over tid.

Vil du vite mer om bilvask så kan du ta en titt i guiden jeg har laget. Du finner link nederst i min signatur. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har prøvd å følge guidene. Men ble redd når det blir riper.. får ta en god runde PB i morgen. Å ta meg en tur til detaileren å håpe han kan ordne opp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor i landet holder du til?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva tenker du på?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du trenger tips og hjelp er det greit å vite hvor du holder til. kanskje noen i nærheten kan hjelpe deg og se hva som går galt under vasken?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vest i vest agder. Tar meg en tur til han som detailet bilen sist, så får vi se :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive