Gå til innhold

Test av DA maskiner (Duetto, PDA-15 og DAS6p)


Øyvind G

Recommended Posts

Øyvind G
Test/sammenligning av DA maskiner (Duetto, PDA-15 og DAS6p).
 
 
IMG_2518-2_1920x495.jpg
 
 
Lager en test der jeg sammenligner mine DA maskiner. Startet med Duetto, fortsatte med DAS6p og avsluttet med PDA15.
Dette er bare en rask sammenligning for å se hvordan jeg følte de forskjellige maskinene var iforhold til hverandre. 
 
Jeg har kun tatt bilder av resultatet som jeg fikk etter PDA-15 da denne er ny innkjøpt og jeg har laget test med de andre maskinene tidligere. Har du ikke sett denne testen så ta gjerne en titt her
 
Lakken på testpanelet er ganske hard og jeg har tidligere erfart at blå/blå Rupes er en fin kobo på denne lakken. Det mest riktige på denne lakken er egentlig roterende pga. lakken er hard, så her fpr DA maskinene virkelig vist hva de er gode for (skulle jeg tatt en hel bil med denne lakken så hadde jeg nok kjørt roterende).
 
Jeg starter med noen bilder av selve maskinen PDA-15 fra North Detailing (Bilnerden).  Som mange ser/vet er dette en maskin som er basert på de større maskinene fra Rupes LHR 15ES og 21ES der denne vil ligne LHR 15ES. Jeg har desverre ikke testet de store Rupes maskinene så jeg kan ikke si noe om hvordan PDA-15 er iforhold til de. 
 
 
 
IMG_2506_1920x1280.jpg
 
 
IMG_2507_1920x1280.jpg
 
 
IMG_2508_1920x1280.jpg
 
 
IMG_2509_1920x1280.jpg
 
 
IMG_2511_1920x1280.jpg
 
 
IMG_2512_1920x1280.jpg
 
 
IMG_2513_1920x1280.jpg
 
 
IMG_2514_1920x1280.jpg
 
 
IMG_2516_1920x1280.jpg
 
 
 
 
 
Jeg tok også et par bilder av alle 3 maskinene ved siden av hverandre. 
 
IMG_2517_1920x1280.jpg
 
 
IMG_2518_1920x1280.jpg
 
 
 
 
 
 
Så kommer det noen bilder av testpanelet før korrigering.
 
IMG_2520_1920x1280.jpg
 
 
IMG_2521_1920x1280.jpg
 
 
IMG_2522_1920x1280.jpg
 
 
 
 
 
Jeg kjørte over med blå/blå Rupes på PDA-15 uten å telle pass. Kjørte en god stund slik at jeg fikk opp litt temperatur på den harde lakken. Jeg presset også litt underveis for å se hvordan maskinen taklet dette. 
Pga. det har hvert nevnt at Rupes støver endel (noe som jeg er uenig i) så tok jeg et par bilder av panelet før jeg tørket over. Litt støv blir det, men ikke så mye at det er verdt å nevne det.
 
IMG_2524_1920x1280.jpg
 
 
IMG_2526_1920x1280.jpg
 
 
 
 
 
 
Dette tok mye riper, men jeg har ikke hvert grundig nok inntil tapen slik at det var igjen litt riper der. 
 
IMG_2529_1920x1280.jpg
 
IMG_2527_1920x1280.jpg
 
 
IMG_2530_1920x1280.jpg
 
 
IMG_2531_1920x1280.jpg
 
 
 
 
 
For at jeg skulle få noen gode 50/50 bilder gikk jeg over en gang til inntil tapen. 
 
IMG_2533_1920x1280.jpg
 
 
IMG_2534_1920x1280.jpg
 
 
 
 
 
Etter tapen var fjernet gikk jeg over med MG #34 for å fjerne produktrester og limrester fra tape. 
 
IMG_2541_1920x1280.jpg
 
IMG_2543_1920x1280.jpg
 
 
 
 
 
 
Jeg avslutter testen med noen ord om de forskellige maskinene og hvordan jeg opplever at de er. 
 
 
 
Duetto
 
 
 
Positivt:

 

  • Meget stabil å kjøre
  • Lite viberasjon i hendene (på dette punktet er den best av disse 3)
  • Beskyttelse til borelås
  • Fin størrelse
  • Ok lengde på ledning

 

 

 

Negativt:

 

  • Litt kostbar pga. den kun selges som et sett.
  • Plassering av hjul for justering av turtall i bakkant av maskinen
  • Svak i/over kurver og knekker.

 

 

 

 
Dette er en maskin som jeg trives veldig godt med da den er veldig behagelig å bruke siden du får mindre viberasjoner i hendene med denne maskinen og den er meget stabil. Denne kan fint kjøres med en hånd der det måtte være nødvendig. Den selges kun i sett så dette drar opp prisen litt, men du får likevel mye for pengene da det er meget gode produkter og ting som følger med (produkter og puter som blir brukt i denne testen er fra dette settet). Den har svakest motor av disse 3, men dette er ikke merkbart. Legger du litt press på maskinen (som Rupes sier du ikke skal gjøre) detter turtallet litt, men det er veldig lite. 
 
 
 
 
 
DAS6p
 
 
 
Positivt:

 

  • Lav pris
  • Høy hastighet og sterk motor
  • Ekstra børster og bakplate følger med
  • Mulighet for å sette på mindre bakplate slik at man kan bruke spot pad (75mm puter)
  • Lang ledning

 

 

 

 
Negativt:

 

  • Vibrerer litt i hendene
  • Plassering av hjul for justering av turtall i bakkant av maskinen
  • Mulighet for varmgang i bakplate ved hard kjøring (jeg har ikke opplevd dette, men har lest at noen har problemer med dette

 

 

 

Dette er den billigste maskinen av de tre som er nevnt her. Den er meget sterk, er av god kvalitet og er fin å jobbe med. Den harkort slag sammenlignet med de andre da den har 8 mm utkast. Selv om den har kort slag så kan den kjøres på høyere turtall enn de andre og dermed dra litt nytte av dette slik at den gjør en god jobb. Den har lang ledning, det følger med en 2 bakplater, ekstra børste og D håndtak + nødvendig verktøy.
 
 
 
 
 
PDA-15
 
 
 
Positivt:

 

  • Meget god korrigeringsevne. Her var den bedre enn de 2 andre maskinene i testen.
  • Riktig plassering av knapper og hjul for justering av turtall
  • Sterk motor
  • Langt utkast
  • Lang ledning med borelås
  • Medfølgende børster, D håndtak og større bakplate

 

 

 

Negativt:

 

  • Litt brutal slik at man kan få problemer på store flater med mykt matall ol.
  • Støyer litt.

 

 

 

Maskinen er meget god å holde i da den har knapper og justering riktig plassert slik som en roterende. Jeg opplever maskinen som meget sterk, ingen forandring i turtall ved press. Maskinen er også fin mtp. viberasjoner i hendene, men den vibrerer litt mer enn Duetto. Maskinen er også meget god å holde i. Ledningen er meget lang og har en borelås som brukes når maskinen pakkes sammen. Den har langt slag på 15 mm som er meget efektivt kombinert med den sterke motoren. Det følger med D håndtak for de som øsnker å bruke det og ekstra børster + nødvendig verktøy. Det eneste negative jeg opplever med denne maskinen er at den er litt mer brutal pga. sterk motor og langt utkast slik at jeg som testet denne på en løs del hadde litt problemer med at delen flyttet litt på seg når jeg jobbet med den. Dette merkes nok ikke på en bil, men kan kanskje merkes på store paneler som er litt myke i stålet og på deler som ikke er helt stumme (f.eks støtfangere). Maskinen er endel større enn de andre, men dette er en vane sak og kan også bringe med seg noen goder som bla at man får et godt grep rundt maskinen. 
 
 
 

 
Jeg har ikke skrevet noe om støy og vekt da jeg ikke har sett så mye på dette enda. Opplever alle disse maskinene som ganske jevne på disse 2 områdene. 
 
Priser på maskinene finner du hos DCN sine samarbeidspartnere. Akkurat nå er det kun Bilnerden som har North Detailing PDA-15.
 
Da gjenstår det bare å se hvordan PDA-15 er å bruke på en hel jobb på en bil. Ser for meg at denne gjør en god jobb og at den gir valuta for pengene. 
Endret av Øyvind G
  • DCN Poeng 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

Kjempe test som vanlig dette :D Har kjørt PDA 15 nesten på en hel bil og er kjempe fornøgd, sitter igjen med samme konklusjonen som du nevner over, likte også at det var 5M kabel med borre lås, en annen ting eg likte var at bakplaten var litt mer skrå en hva Rupes har, ikke like lett for at utkastet kan komme borti når du jobber under speil på litt trangere plasser

Cred!

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfaduden

Tipp topp! Gleder meg til jeg får min PDA-15 i posten.

"Alfa Romeo is for nice people" -J. Clarkson

 

Magnus Skjølsvik Svendsen


1986 Alfa Romeo 75 QV 2,5 6V Iniezione
2017 Mercedes B250e 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra og grundig som vanlig!

Det at maskinen er litt stor gjør ingenting for oss med store hender :)

Og bruker som regel klokker når jeg jobber med maskiner som støyer såpass mye uansett

Det skal bli gøy å få jobbet med den hands on om ikke så alt for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testernes mester :) Veldig fin oversikt! Jeg klarte å styre meg fra å kjøpe den nye maskinen fra Bilnerden. Må først prøve Das6pro, så får jeg heller pante noen flasker for å takle mellomlegget mellom tilbuds- og normalpris når jeg kommer så langt :)

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

Flott test! Hva slags børste fulgte med? For å rense pads? Kan ikke si at jeg så noe slikt i pakken. :huh:

Ekstra børster til motoren, 2 små med fjør på, skal ligge i en liten poste :)

Endret av Audi S8

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok reserve børster til motoren. Dei funger dårlig å rense pads med :P

Det gir mening. Ja, så det fulgte med 2 slike "nips." Er du tålmodig nok så går vel det og :D

Ekstra børster til motoren, 2 små med fjør på, skal ligge i en liten poste :)

Stemmer, takk for oppklaring. Litt fersk på detta <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brenner disse maskinene mye børster siden det følger med ekstra? På driller er det jo etterhvert veldig hot med børsteløst. Hvordan er utviklingen på poleringsmaskiner?

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

Brenner disse maskinene mye børster siden det følger med ekstra? På driller er det jo etterhvert veldig hot med børsteløst. Hvordan er utviklingen på poleringsmaskiner?

Eg har brukt mi maskin en del, og lånt den bort også, så hvor mangen tima den har ruslet er eg usikker på men har enda ikke skiftet børster

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Topp test :) Glad jeg ikke har kjøpt katta i sekken :)

Takk. Du har absolutt ikke kjøpt verken katt eller sekk. :)

Tipp topp! Gleder meg til jeg får min PDA-15 i posten.

Det er bare å glede seg. Maskinen er meget god.

Veldig bra og grundig som vanlig!

Det at maskinen er litt stor gjør ingenting for oss med store hender :)

Og bruker som regel klokker når jeg jobber med maskiner som støyer såpass mye uansett

Det skal bli gøy å få jobbet med den hands on om ikke så alt for lenge.

Takk.

Størrelsen gjør ingenting, men jeg nevner det fordi det kan i noen få tilfeller være en ulempe kontra en kort maskin. Et eksempel på dette er når man holder på helt nederst på bilen og det er mest behagelig og naturlig å holde maskinen med "halen" nedover så går halen i gulvet. Det finnes løsninger på dette selvfølgelig da man kan snu maskinen en annen vei eller jekke opp bilen.

Testernes mester :) Veldig fin oversikt! Jeg klarte å styre meg fra å kjøpe den nye maskinen fra Bilnerden. Må først prøve Das6pro, så får jeg heller pante noen flasker for å takle mellomlegget mellom tilbuds- og normalpris når jeg kommer så langt :)

Takk.

Det var nok lurt av deg å ikke bruke penger på ny maskin når du allerede har en som du ikke en gang har testet. DAS6p er en kjempe god maskin som absolutt ikke bør glemmes og legges bort selv om det har kommet andre maskiner på markedet. Ser du i den andre testen min så ser du at DAS6p også leverer et ganske bra resultat på denne harde lakken.

Flott test! Hva slags børste fulgte med? For å rense pads? Kan ikke si at jeg så noe slikt i pakken. :huh:

Takk. Som det sies så er det børster til elektromotoren jeg tenker på.

Er nok reserve børster til motoren. Dei funger dårlig å rense pads med :P

Ekstra børster til motoren, 2 små med fjør på, skal ligge i en liten poste :)

Helt riktig.

Brenner disse maskinene mye børster siden det følger med ekstra? På driller er det jo etterhvert veldig hot med børsteløst. Hvordan er utviklingen på poleringsmaskiner?

Det er nok ikke derfor de følger med. Det er mer som en ekstra service. Vil tro at en børsteløs maskin er dyrere. Av det jeg vet så er det ingen av de kjente maskinene som blir brukt og omtalt her inne som er børsteløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har helt sikkert rett med tanke på børstene. Når det gjelder driller er min opplevelse at brente børster er mer vanlig, men sikkert først og fremst blant de som bruker drillene sine mye. Og det er jo ingen som helst praksis for å sende ekstrabørster med driller. Kanskje man bare har en praksis for å serve detailere godt :)

Børsteløst vil nok være dyrere, ja.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

Har skifta børstar i ein vinkelslipar frå 19pilogbue ein gong for nokon år sidan. Dersom maskinen ikkje går i det heile tatt eller fjuskar, så er det i 9 av 10 tilfeller dårlig kontakt i ledning, eller slitte børstar. Eit anna symptom på børstar som er slitte, kan vere voldsomme gnistar ved oppstart/stopp og litt medan den er i gong. Børstane varer LENGE! Men som nemt over, så kan det ha med at produksjonskostnad er lik null, og at det er ein av veldig få delar som kanskje må byttast på ein maskin i løpet av levetida.

Ellers, super test frå Øyvind G!

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA maskin er nok mye bedre på andre lakktyper enn Tysk, der jeg sitter igjen med at roterende er tingen, og går veldig mye fortere å korrigere, iallfall med Swissvax sin Cleaner fluid, det er mye dyrere produkt men det er verdt hver krone......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en test fra Øyvind G som jeg tror traff spikeren på hodet ift hva mange på dcn lurer på. Cred

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA maskin er nok mye bedre på andre lakktyper enn Tysk, der jeg sitter igjen med at roterende er tingen, og går veldig mye fortere å korrigere, iallfall med Swissvax sin Cleaner fluid, det er mye dyrere produkt men det er verdt hver krone......

Korrigere med cleaner fluid :blink: ?

Den er vel til å rense med :eek:.

Ikke noe problem med DA og tysk lakk nei, riktig produkter så går det gull det :P

Endret av RNa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av produktene i dette virvarret av Cleaner-greier fra SV er vel polish? Mye å holde styr på har jeg skjønt.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...