Gå til innhold

Oppgradere høyttalere i Batmobilen


Christer

Recommended Posts

  • Moderatorer
Christer

Tiden er moden for å oppgradere høyttalerne i Galanten. Det står nå originalhøyttalere fra 2003 i den, i konfigurasjon 1" tweeter på innsiden av speilfoten, 5,5" nede i dørene foran og 6,5" nede i dørene bak. Alle har bare to kontakter, så i utgangspunktet er dette faktisk noe jeg klarer gjøre selv uten å skade meg alvorlig (kutt og skraper på hendene etter å ha kranglet av dørbladene teller ikke).

Jeg har en Kenwood-blender som hovedenhet, en DNX-9240BT 7" touchscreengreie med blutut og navi og masse fjas jeg ikke aner hva er. Denne har integrert forsterker som gjør nytten og vel så det - den er blant annet skyld i at tre av høyttalerne nå blafrer...

Jeg tror tweeterne er i orden fremdeles, men tenker å bytte disse også når jeg først er i gang.

Såh! Siden jeg har minuspeiling på bilstereo dreit jeg meg ut på å kjøpe noen Fence Audio-høyttalere fra Netthandelen for noen år siden. Disse ligger fremdeles i uåpnede esker etter at jeg fikk høre at det var jall. Jeg lurer på å bruke dem i fyrtårnet mitt for å ha musikk til arbeidet; på den annen side er kanskje tettsluttende hodetelefoner en bedre løsning der oppe...

Bilen er ikke lydisolert og kommer ikke til å bli det. Det koster mer enn det smaker.

Jeg er ikke ute etter noe som lett hadde vunnet NM i bilstereo. I'm too old for that shit.

Det jeg ER ute etter, er noe som låter bra, tåler litt trøkk og som ikke koster en formue.

Jeg er altså ikke ute etter noe annet enn 6 nye høyttalere - 1 par 1" tweeters, 1 par 5,5" høyttalere til dørene foran og 1 par 6,5" høyttalere til dørene bak. Jeg har ikke verken plass til eller interesse av å stappe inn en diger forsterker eller sub.

Prisområde? Aner ikke. Får man et godt+ oppsett for 1500 kroner? 2000? 2500? Noe særlig over 2500 har jeg ikke lyst å gå med mindre det er snakk om småpenger og veldig mye bedre ytelse enn det til like under 2500 - og da skal det være veldig mye bedre.

Montering tenker jeg som sagt å gjøre selv, jeg kan lodde og knipe på kontakter, og jeg vet forskjell på + og -. :)

Selv om det over er noe fjasete skrevet (siden jeg ikke kan en skit om dette), så er det seriøst ment og jeg setter stor pris på seriøse svar. I samme ånd ønsker jeg derfor ikke noen pissekonkurranse; hvis noe menes å være bedre enn noe annet så har jeg ikke kunnskaper om hvorfor, så gode begrunnelser for hvorfor er da velkomment.

Og ja, jeg vet jeg burde lydisolere dørene når jeg likevel har dem åpne, men dempematter koster for mye og jeg har ikke tid...

Kjør debatt!

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Northhomie

Slenger meg på her! Er i samme båt som deg. Vil ha klarere lyd med mer trøkk i, men ikke noe råner-preg over det hele.
Ser fram til tilbakemeldinger! :)

* Bruksbilen i Norge -        2008 Audi A8 4.2 TDI Quattro (Januar 2016 - dags dato)      
                                    X 2002 Audi A6 Avant 1.8 Turbo Quattro S-line (Mars 2013 - Januar 2016)
                                    X 1998 Audi A6 1.8 Turbo Sedan (Desember 2011 - Mars 2013)

* Studentbilen i USA - 2002 Audi A8 4.2 Quattro - Ebony Black Pearleffect (Oktober 2010 - 12.november 2012)
http://www.detailers...es-audi-a8-42q/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

JL audio xr! Damn bro sier jeg bare

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt i samme båt selv, og når jeg prøver å orientere meg hos f.eks. Bilradiospesialisten så er det snakk om enten "fulltone" eller "komponentsett". Når jeg i min bil har tilsvarende det Christer har foran, altså diskant nær dashbord/a-stolpe og en større høyttaler i døren, er det noen universell måte å finne ut om man må/bør kjøpe et komponentsett eller plukke to høyttalere hver for seg?

JL audio xr! Damn bro sier jeg bare

Linker til forhandler? Hjemmesiden til produsenten har gjemt "XR" serien ganske godt synes jeg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydisolering koster da ikke mye ? Med mindre du kjøper den med bilde av Chip Foose på ;)

Jeg har brukt mye fatmat.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xfatmat&_nkw=fatmat&_sacat=0

Av høytalere så pleier jeg å gå for Focal (muligens litt dyrt?). Har også brukt litt pioneer høytalere, men disse har litt mer kvass lyd mener jeg.

Komponentsett anbefales (separat diskant) ! hvis mulig da selvsagt.

Har hatt Ground zero 6,5" komponentsett også i en bil, disse imponerte!

http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=11510&prodid=401

Endret av jonarnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett merke som har overrasket meg positivt hva gjelder value for money, er Hertz. Selges på www.elutstyr.no

Koster ikke skjorta, men spiller mye bedre enn mye annet. :)

Når det er sagt; de Fence-greiene et fortsatt bedre enn det du har fra før, så du MÅ ikke kjøpe nye elementer. ;)

Edit:

Konkrete forslag:

http://www.elutstyr.no/bilstereo/hoyttalere/komponentsett-2-veis/hertz-dieci-dsk-130-3-2-veis-5-25-komponentsett-par.html

http://www.elutstyr.no/bilstereo/hoyttalere/koaksialhoyttaler-6-5-16-cm/hertz-dieci-dcx-165-3-2-veis-6-5-koaksial-hoyttalersett-u-griller-60w-rms-93-db-par.html

Totalt: 1900kr.

Skal du ha noe mye bedre enn dette mener jeg det blir mye dyrere. Og da dukker det opp andre svake ledd i kjeden.. det er alltid en kjede. :)

Endret av Knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AppelsinSkall

Det som er viktiged lydisolering er å velge asfalt-matter. De tar ikke til seg noe vann, og tro meg; det er overraskende mye vann inni ei dør.

Bare å sette på en passelig stor bit på selve dørbladet hjelper masse. Skal du gå "all the way" så dekker du så mye som mulig av metallet.

Når det kommer til høyttalere er det beste tipset jeg kan gi å høre på forskjellige sett.

Mange anbefaler Focal, men ørene mine takler det ikke. De skjærer dypt inn i sjela på høye frekvenser.

Som Knutis sier, Hertz er absolutt verdt å ta en titt på. De har veldig bra utstyr til formidable priser.

JL xr er godt over budsjett. Bare ett sett er fort 4-500dallars + frakt og moms.

Endret av RuZleBiFf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt Focal i min bil, men hvor mye de skjærer på høye frekvenser har noe med hva slags forsterker de er montert på og hvordan det er stilt inn. Har Hertz monter i bilen nå. Gode høyttalere til en pen penge!

Støydemping i dører etc. er nøkkelen til pen lyd uten subwoofer i bil.

http://www.elutstyr.no/bilstereo/stoydemping.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er greit og ta med i beregningen her, du sier du har rikelig med effekt i spilleren siden du allerede har 3 blafrende høyttalere.

Største grunnen til at høyttalere Blafrer/sprenges er i 90 % av tilfellene forlite effekt fremfor for mye som veldig mange tror.

Så godt tips skal du drive dette med bare spiller så finn lett drevne elementer med ikke skal ha alt for mye effekt.

  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonasNordvoll

Har selv focal i bilen men vet at GZ selger veldig mye bra til en billig penge!

http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17298Er da 100kr over det du mente var max :)

http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17299

  • DCN Poeng 1

S&S

S&S #6 MB E-Klasse #5 Volvo V70 #4 VW E-Up! #3 Audi A6 Avant #2 Honda Civic

Kjører nå: 03 Vectra C GTS

                15´VW E-Up!

                99´ Mercedes Benz CLK 230K

Gyeon Certified Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Har veldig god erfaring med høyttalere fra polk audio.

selges blant annet hos www.bilradiospesialisten.no

hatt de i tre biler nå. De gir veldig god lyd for pengene. Spesielt mm serien deres er vel verdt pengene.

men ville absolutt investert i en liten 4 kanals forsterker Til å drive de. Er snakk om et par tusen for en brukbar 4 kanals forsterker. Det er det verdt.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mstrandbo

Ikke noe orginalt oppgraderingssett som er brukbart? Fikk tak i Premium/High Performance-høyttalere til V70en + original forsterker og verden ble en helt annen. Og bolt-in :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Mange gode forslag her, takk så langt. :)

JL audio xr! Damn bro sier jeg bare

Altfor dyrt, dessverre...

Lydisolering koster da ikke mye ? Med mindre du kjøper den med bilde av Chip Foose på ;)

Jeg har brukt mye fatmat.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xfatmat&_nkw=fatmat&_sacat=0

Av høytalere så pleier jeg å gå for Focal (muligens litt dyrt?). Har også brukt litt pioneer høytalere, men disse har litt mer kvass lyd mener jeg.

Komponentsett anbefales (separat diskant) ! hvis mulig da selvsagt.

Har hatt Ground zero 6,5" komponentsett også i en bil, disse imponerte!

http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=11510&prodid=401

Lydisolering koster ikke så mye i penger, men det er for mye å sette seg inn i og jeg vet at jeg trenger å lydisolere hele bilen for at det skal ha noen faktisk effekt, og det er et prosjekt jeg ikke har tid til i overskuelig fremtid.

Det er vel et komponentsett jeg er ute etter, men jeg vil ikke ha disse delefilterne som følger med, skrudd fast på paneler eller liggende løst. Siden jeg har separate diskanter allerede ligger det vel et delefilter et sted i bilen, vil jeg anta?

Ett merke som har overrasket meg positivt hva gjelder value for money, er Hertz. Selges på www.elutstyr.no

Koster ikke skjorta, men spiller mye bedre enn mye annet. :)
Når det er sagt; de Fence-greiene et fortsatt bedre enn det du har fra før, så du MÅ ikke kjøpe nye elementer. ;)


Edit:
Konkrete forslag:
http://www.elutstyr.no/bilstereo/hoyttalere/komponentsett-2-veis/hertz-dieci-dsk-130-3-2-veis-5-25-komponentsett-par.html
http://www.elutstyr.no/bilstereo/hoyttalere/koaksialhoyttaler-6-5-16-cm/hertz-dieci-dcx-165-3-2-veis-6-5-koaksial-hoyttalersett-u-griller-60w-rms-93-db-par.html

Totalt: 1900kr.
Skal du ha noe mye bedre enn dette mener jeg det blir mye dyrere. Og da dukker det opp andre svake ledd i kjeden.. det er alltid en kjede. :)

Dette så meget interessant ut! Takk for tips og linker!

Når det gjelder Fence-høyttalerne var de ment som oppgradering av høyttalerne i Gamlanten, dvs den hvite jeg hadde frem til 2011, men jeg fikk aldri somlet meg til å bytte dem ut...

Siden jeg ikke vet noe om dem, vil det være verdt jobben å bare bytte ut de originale med Fence-høyttalerne og si det er greit? Vil jeg bli fornøyd? :)

Det som er viktiged lydisolering er å velge asfalt-matter. De tar ikke til seg noe vann, og tro meg; det er overraskende mye vann inni ei dør.
Bare å sette på en passelig stor bit på selve dørbladet hjelper masse. Skal du gå "all the way" så dekker du så mye som mulig av metallet.

Når det kommer til høyttalere er det beste tipset jeg kan gi å høre på forskjellige sett.
Mange anbefaler Focal, men ørene mine takler det ikke. De skjærer dypt inn i sjela på høye frekvenser.

Som Knutis sier, Hertz er absolutt verdt å ta en titt på. De har veldig bra utstyr til formidable priser.

JL xr er godt over budsjett. Bare ett sett er fort 4-500dallars + frakt og moms.

En kompis sverger til Focal og Rockford Fosgate, og jeg har hørt litt på oppsettet han har i bilen sin, og jeg deler din oppfatning av at Focal er for skarpt. RF synes jeg er for bass-heavy og blir litt grøtete (men det kan godt være han hadde dårlig lydkilde).

Har selv hatt Focal i min bil, men hvor mye de skjærer på høye frekvenser har noe med hva slags forsterker de er montert på og hvordan det er stilt inn. Har Hertz monter i bilen nå. Gode høyttalere til en pen penge!

Støydemping i dører etc. er nøkkelen til pen lyd uten subwoofer i bil.

http://www.elutstyr.no/bilstereo/stoydemping.html

Hertz ser ut til å være noe å undersøke litt nærmere...

En ting som er greit og ta med i beregningen her, du sier du har rikelig med effekt i spilleren siden du allerede har 3 blafrende høyttalere.

Største grunnen til at høyttalere Blafrer/sprenges er i 90 % av tilfellene forlite effekt fremfor for mye som veldig mange tror.

Så godt tips skal du drive dette med bare spiller så finn lett drevne elementer med ikke skal ha alt for mye effekt.

Okei, og da er vi langt forbi mitt kunnskapsnivå når det gjelder høyttalere. Hva er en lettdrevet høyttaler? Høy ohm eller lav ohm?

Her er specs på spilleren:

Audio features

Max. Output Power (MOSFET Power IC) 4 x 50W Pre-out 4RCA: Front/Rear/Subwoofer/Center RCA Gold Plated Yes Pre-out Output Level 5V Auxiliary Input RCA Subwoofer Reference Level Adj. Yes Dual Zone Source & Volume Control Yes Dual Zone (FRONT / REAR Switchable) Yes Source Tone Control & Memory By Equalizer Balance/Fader Control Yes Att.(-20dB) with smooth Volume Return Yes Beep On/Off Yes

G-EQ manual setting Yes G-EQ adjustable level Yes, -9dB / +9dB DRC (Only On Dolby Digital) 3 (Wide/Normal/Midnight) Time Alignment 0cm ~ 610cm High Pass Filter Yes (Center) HPF Cut Off Frequency 7 HPF Cut Slope Level 3 Low Pass Filter Yes (Non-Fading) LPF Cut Off Frequency 8 LPF Cut Slope Level 3 Cross-over Yes, ► Front & rear high-pass filter frequency
► Front & rear high-pass slope
► Subwoofer low-pass filter
► Subwoofer phase 0°/180° Source DSP Memory Yes SRS WOW Yes, ► Off
► Low
► Middle
► High
► User (Trubass/Focus/SRS 3D) WOW 3D Yes WOW FOCUS Yes WOW TrueBass Yes Dolby PrologicII Yes Dolby Digital Decode Yes dts decode Yes Down Mix Control Yes Speaker Size Control Yes Channel Level Control Yes

Audio Specifications

Maximum Power 50W x 4 Output Power (DIN45324,+B=14.4v) 30W x 4 Preout Level 5000mV / 10kOhm, Preout Impedance ≤ 80Ohm Speaker Impedance 4Ohm ~ 8Ohm

Vil disse Hertz-høyttalerne (eller Fence-høyttalerne jeg har, for den saks skyld) være passende til spilleren?

Har selv focal i bilen men vet at GZ selger veldig mye bra til en billig penge!

http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17298Er da 100kr over det du mente var max :)

http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17299

Ikke dumt det heller, men det mangler et par høyttalere... og da blir det plutselig altfor dyrt.

Har veldig god erfaring med høyttalere fra polk audio.
selges blant annet hos www.bilradiospesialisten.no
hatt de i tre biler nå. De gir veldig god lyd for pengene. Spesielt mm serien deres er vel verdt pengene.
men ville absolutt investert i en liten 4 kanals forsterker Til å drive de. Er snakk om et par tusen for en brukbar 4 kanals forsterker. Det er det verdt.

Jeg er med på tankegangen, men jeg vil ikke ha noen ekstern forsterker. Litt fordi jeg ikke har noe sted å gjøre av den, litt fordi jeg ikke vil demontere bilen for å strekke nye kabler på kryss og tvers og litt fordi det omtrent dobler prisen jeg så for meg å bruke...

Ikke noe orginalt oppgraderingssett som er brukbart? Fikk tak i Premium/High Performance-høyttalere til V70en + original forsterker og verden ble en helt annen. Og bolt-in :)

Avance (som er utstyrsnivået jeg har) kom med de beste høyttalerne som var tilgjengelig - og de var veldig mye bedre enn i de lavere utstyrsklassene, så hvis jeg skal ha noe Mitsu-merket er det vel å bytte dem ut med tilsvarende høyttalere som jeg har - om det i det hele tatt er mulig å få tak i. Jeg ser også for meg at de priser dem noe over markedspris...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skal lydisolere eller montere ny forsterker i tillegg, ville jeg montert de høyttalerne du har å si at den er grei. Sånn som jeg har skjønt det tviler jeg på at du synes forskjellen fra Fence høyttalerne du allerede har er verdt det du må betale for noe annet nytt.

Mange som "blir hekta" på stereobygging i bil har startet med å bytte ut originalhøyttalerne, funnet ut at det ikke var så stor forskjell som de i utgangspunktet trodde, og så baller det bare på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd diverse bilstereo i denne prisklassen. Blant annet Alpine, Focal og Gladen Audio og jeg må si at forskjellene er små. Det er dessverre ikke slik at ett merke utmerker seg som latterlig mye bedre enn de andre. Bilstereo er som stereo ellers, du får det du betaler for. Jeg støtter forslaget om å gå for noen billige høyttalere fra Hertz og eventuelt supplere med en forsterker. Hvis dette blir for kostbart så ville jeg heller brukt høyttalerne du har fra før og kjøpt en forsterker i stedet. Gjerne brukt.

Når det gjelder hvor lett en høyttaler er å drive så er det følsomhet som er en den avgjørende faktoren. Følsomhet oppgis i dB. Dette tallet forteller deg hvor høyt elementet spiller med 1 watt tilført effekt på 1 meters avstand. Dess høyere tall, dess lettere er elementet å drive.

I praksis sprenger man ikke høyttalere med for høy effekt (watt), men derimot med for lite effekt. Når en forsterker ikke klarer å levere nok strøm til elementet så vil den først levere en hakkete sinuskurve - og dersom den blir presset ytterligere - noe som ligner mer på firkantpulser. (Ett hvert høyttalerelement har selvsagt en øvre toleransegrense for effekt, men vi snakker her i de fleste tilfeller om et lydnivå som er godt over det som regnes som helseskadelig).

På billige høyttalere eller såkalt koaksialhøyttalere (kombinert bass/mellomtone og diskant) så består delefilter som oftest av bare noen få komponenter loddet rett på terminalene til elementene. Jeg tipper du finner det samme hvis du undersøker de originale elementene i bilen din.

Håper dette bidro til litt oppklaring og ikke bare skapte mer forvirring. :P

  • DCN Poeng 1

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Takk for meget oppklarende svar! :)

Hertz-høyttalerne er innenfor budsjettet, men hvis de ikke er så mye bedre enn Fence Audio-høyttalerne jeg allerede har kan jeg like gjerne spare de pengene og bruke det jeg har. De er vel coaxhøyttalere, såvidt jeg vet. De originale vet jeg ikke noe om ut over størrelsen og at de er 15W.

Sjekket med MMC ASA (deleprogrammet til Mitsubishi), og der står det faktisk at min bil har 16cm høyttalere foran og bak... dvs 6,5", og at diskantene er 3,5cm. Høyttalerne bak har "DBL-CONE" som remark, uten at jeg skjønner hva det betyr.


Tror jeg skal dra av dørtrekkene og måle selv før jeg kjøper noe som helst...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

griffenfeldt

Husk å måle dybden på elementet også slik at det ikke stanger i stålet.

Ps. Et høyttalerelement er ikke på antall watt. Det er somregel belastningen elementet tåler enten peak belastning eller kontinuerlig belastning.

Kikk litt på Ohm og db. Det sier litt om hvor mye strøm de trenger og hvor høyt de kan spille med 1 watt inn. Ex 98db 8 Ohm.

2015 Mini Cooper Sd Countryman Blazing red
2011 Citroen C1 1.0 rød.

Driver Larsens Autospa.
http://larsensautospa.no
bilpleier for fotofinish
http://fotofinish.no

Nad Nanolex approved detailer
Swissvax autorisert detailer

Mvh
Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor fordel å vite hvor stort du vil ha det ja. :)

Dersom begge settene fra Fence er koaxiale, vil jeg anbefale deg å kjøpe andre sett og heller bruke Fence et annet sted.

Om du blir fornøyd kommer jo an på hvor du legger listen. Det er dessverre ingen fasit for hva som er god lyd, og det en syns er god lyd kan for en annen høres helt tragisk ut.

Skal jeg prøve å visualisere dette på et vis, vil jeg si det slik:

Forskjellen fra de orginale og opp til Fence, vil være en økning i kvalitet på 100%.

Forskjellen fra Fence til Hertz vil være omtrent 50%.

Så da blir det opp til deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...