Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 30 Januar, 2015 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 30 Januar, 2015 (August 2014) Etter å ha kjørt i månedsvis med noe som begynte å minne sterkt om to stearinlys foran bilen og mørket har lagt seg over landet, var det ikke lenger trygt å kjøre om natten siden jeg ikke kunne se noe som helst. Bare det å kjøre inn i tunneler var noe jeg fryktet, siden lysene var så elendige. Siden jeg (på det daværende tidspunkt) ikke hadde fått begynt på den "skikkelige" retrofitjobben, hadde jeg et problem. Jeg kjøpte et par billige ($23) Mini H1-projektorer fra AliExpress, poppet et par lykter og stappet projektorne inn i dem, forsegle lyktene igjen og tilbake på bilen. Høres ut som en enkel og grei jobb, ikke sant? Ikke helt... Jeg hadde fått et par OEM Galant-lykter fra en kompis til å bruke som donorlykter og reservedeler. Den ene hadde fått en lei steinsprut som hadde slått hull i glasset, og en ganske stor bit av lykteglasset skranglet rundt inni lykten. En av reflektorene manglet en bit av det ene hjørnet, men så ellers intakt ut og klar for å brukes til dette prosjektet. En positiv ting var at disse donorlyktene hadde fungerende automatiske høydejusteringsmotorer, som jeg da muligens kunne bruke på den "skikkelige" retrojobben. Jeg begynte med å varme opp skjøten, og glemte i all entusiasmen at glass blir noe inn i #!%(/% varmt, og man brenner seg selv med hansker på... Videre er ikke glass med steinsprut særlig glad i varme, så det allerede ødelagte lykteglasset bestemte seg for å sprekke og knekke. Her er biten som knakk av: Slik skulle det sett ut: Denne åpningen gjorde det lettere å få tak i lykteglasset for å dra det av, men hadde den negative effekten av skarpe glasskanter som da kuttet hansken min i to. Mirakuløst nok klarte jeg å unngå å skjære opp hendene mine, hvertfall til senere da jeg skulle montere lyktene på bilen... Lykteglass av, reflektorer ut, cutoff-linje markert, projektorer inn, rotasjonsjustering og horisontal justering utført, strammet til, sjekket en gang til, stramme mer, komme på at pyntedekslene på disse her må skrues inn fra baksiden av projektoren... Tilbake til start, deksler på, projektorer på plass igjen, justering, stramming, justering, stramming og ferdig. På den neste projektoren skrudde jeg på dekselet først... Satte sammen kontaktene til solenoidene og fant ut at det var for mørkt og sent til å gjøre noe mer. Begge lykter ferdige, tid brukt: 1t15m. Det var midnatt og på tide med en øl... Dagen etter fjernet jeg lyktene fra bilen og tok dem inn. Markerte cutoff fra kjipaprojektorene på tavlen, byttet hele reflektoren med projektoren installert med den nye. Passasjerside før: Etter: Førerside før: Selv om jeg ikke klarte ha identiske kamerainnstillinger mellom bildene, ser man tydelig at projektorene som sto på bilen ikke har intensitet i det hele tatt. Dette er ca 3 meter fra tavlen - tenk dere hvordan det ser ut etter 6 eller 10 meter. Problemet var at lyset ikke nådde så langt som 6 meter... Etter 4-4,5 meter bare forsvant det, som var en vesentlig årsak til at kjøring om natten var en slitsom opplevelse... Har ikke noe etterbilde, men det så likt ut som passasjersidebildet over. Satte i reflektorene, justerte lysbildet etter det gamle lysbildet og satte lykteglasset på plass igjen. Dekselet i lykteglasset buttet mot pyntedekselet på projektoren, men jeg fikk skvist det på plass og alt så bra ut. Forseglet lykten igjen og mens den avkjølte seg gjorde jeg ferdig den andre. Da alt var ferdig fyrte jeg dem opp igjen og så at lyset gikk rett i taket. Hva faen? Viste seg at lykteglassdekselet dyttet hele projektoren oppover - sannsynligvis fordi jeg ikke superstrammet låsemutteren da jeg hadde planer om å bruke disse projektorene til andre prosjekter senere. Derfor strammet jeg dem bare nok til at de hang godt, men ikke så hardt at de myke gjengene begynte å deformere seg og aldri bevege seg igjen. Floooott... åpnet lyktene igjen og fjernet dekselet i lykteglasset helt. Det ene hadde fått en stygg skrape etter skvisingen, og dermed trengte begge to en lakkjobb for å unngå fargeforskjeller. Satte glassene på igjen og sjekket etter lyslekkasjer. Det var noen, men færre og ikke så ille som jeg forventet. Gode greier. Forseglet lyktene nok en gang, og her er resultatet: Jess, "nakne" lykter. Jeg fikk lyst å kvitte meg med reflektorene fullstendig og bare bruke metallbraketter for å feste projektorene og kjøre dem uten deksler for den rå, industrielle looken... Ut i mørket og lyktene tilbake på bilen. fomlet rundt i motorrommet med en lommelykt i munnen i en halvtime for å få alt på plass og koblet opp riktig, og tok en prøvetur for å se hvordan den vertikale innstillingen var. Lysbildet og intensiteten var fantastisk sammenlignet med det jeg hadde, og det fikk meg til å innse potensialet til RX350+EvoX-R-komboen jeg egentlig skulle hatt på plass... dette blir bra. Stoppet på skoleplassen rett nedenfor der jeg bor for å justere lysene skikkelig, og fant ut at lykten på førersiden ikke ville justere seg vertikalt. I det hele tatt. Litt dytting på selve projektoren fra baksiden avslørte at to av justeringshodene inni hadde strippede gjenger, som betydde å skru av lykten og åpne den enda en gang... heldigvis hadde jeg mange justeringshoder fra donorlyktene, så det var snakk om en jobb på få minutter. Butyllimet fikk ikke engang kjølt seg ned før jeg var ferdig og lykteglasset var på igjen. En justering til inne og tilbake på bilen atter en gang, forhåpentligvis var dette siste gang. Nye 15 minutter i mørket (og regnet, mange tusen takk for det), og voila! Ny prøvetur ned på skoleplassen, noen finjusteringer og så en lenger prøvetur. HVORFOR GJORDE JEG IKKE DETTE FØR?! Så, oppsettet pr nå (dvs da): Ytre projektorer: CHA Mini H1 med VVME 5000K 35W-pærer Indre projektorer: FEUN langlysprojektorer (el cheapo craptastic Kina-edition) med VVME 5000K 35W-pærer Alt drevet av fire DLT F3 Fast Bright-ballaster. Jeg har installert en langlyssplitter før ballasten til langlysene, som også går til solenoiden for Mini H1-projektorene. Langlyset er så å si perfekt (det kunne selvsagt vært bedre) og fungerer veldig bra. Mini H1'ene sprer lyset veldig bra og er en slags flombelysning, mens FEUN-projektorene er mer spotbelysning. Mini H1'ene er alltid på, noe som gir umiddelbart langlys når jeg trenger det, og de dedikerte langlysprojektorene når full intensitet etter noen sekunder og kompletterer lysbildet. Totalt sett får jeg et flott, høyt og bredt langlys med god bredde og rekkevidde. De gamle nærlysprojektorene var også FEUN-projektorer, identiske på alle måter til langlysene, men med et lysskjold for å ikke blende møtende trafikk. Jeg glemte jo å ta med kameraet på siste prøveturen, så det ble ikke noen bilder av lyset på vei eller mot vegg. Tidsforbruk dag 2: 30 minutter på å installere reflektorene, inkludert å få av og på lykteglassene. 2t15m på å få lyktene på og av og på igjen bilen, fikse ødelagte greier samt justering. Prøveturer ikke inkludert. Totalt tidsforbruk: ca 4 timer. De ser ikke bra ut, men de virker. Alt virker. Dette var uansett ikke ment å være en permanent løsning, bare noe midlertidig til jeg blir ferdig med det andre settet lykter. 1 Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.