Gå til innhold

Nytt retrofitprosjekt: Mitsubishi Galant/MDX LED


Christer

Recommended Posts

  • Moderatorer
Christer

Siden jeg aldri blir ferdig med quad bi-xenonprosjektet mitt og stadig støter på problemer og idioti, begynner jeg å bli lei og har sett etter et nytt prosjekt...

 

Øverst: Galant VR4-lykter

Nederst: Acura MDX LED-lykter

 

404d28b670d7dff515778fac7e0b9553.jpg

 

Joda, dette kan gå...

 

3e16507bf9572b06098dc945f3a63b25.jpg

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)

Dette er LED hele veien. De tre ytterste er nærlys, de to innerste er langlys, og det er egne DRL LEDs på toppen av hver av LED-projektorene.

Fancy ikke noe old school xenon her i gården nei :D Hvordan er lysutbytte på disse i forhold til xenon.

Kjenning av meg klagde på en leiebil han hadde som var full led, spesielt når det ble vått på veiene. Kanskje det har mest med fargetemperaturen i kilden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg synes LED er noe dritt, hovedsaklig fordi de genererer nesten like mye strølys som PnP HID kits. På våt vei ser jeg for meg at det blir helt jævlig å kjøre med. Men det ser tøft ut da :)

Fargetemperaturene varierer fra ca 5500K til 6700K (hvitt med antydning til blåskjær, til hvitt med tydelig blåskjær). Jeg skulle ønske de kunne bruke LEDs med 4500K fargetemperatur, siden det gjør kontraster og kanter veldig mye tydeligere, samt at det er mindre slitsomt.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Hvor er ferdigbildene?????

Skal se når jeg får bedre tid om jeg får sendt litt verktøy til deg :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvor er ferdigbildene?????

Skal se når jeg får bedre tid om jeg får sendt litt verktøy til deg :)

Tenkte jeg skulle begynne å putle litt med dem i kveld, men jeg kjenner at jeg ikke orker... Tar meg en økt i sofaen med noen TV-serier i stedet, tror jeg. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Hvilke serier? :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvilke serier? :)

Sannelig ikke sikker...

Jeg følger med på

- Supernatural

- Game of Thrones

- Orange is the new Black

- Hemlock Grove

- Top Gear

- The Walking Dead

og sikkert noen til, men jeg er ajour på alle sammen og venter på nye episoder/sesonger.. får finne et eller annet på Youtube eller nrk.no :)

Vanskelig å huske alle sammen siden serveren min døde og den enda ikke er ferdig med disk recovery...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Kjører netflix her i huset.

Anbefaler:

Prison Break

Dexter

Breaking Bad

Walking Dead

Sons of Anarchy

Game Of Thrones

Suits

Ser også på

Vampire Diaries

The Originals

True blood

Whos line is it anyways

og alle langturene til topgear, ler så jeg griner når gutta er på tur :D

sikkert flere men husker ikke alle

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Da er vi i gang!

Recap fra forrige gang:

8acd062e17e5ada48d3fcb687c011910.jpg

cc70f8375a9926fc347864f43d80baf2.jpg

Lykt:

a94f2334f1f3974ede9bce7f7f729636.jpg

Åpnet lykt:

fda2fe4b98b95f2a79f5d03ee5dfa37d.jpg

Veldig åpen lykt:

cac41d037634260bda8a075677c72ff2.jpg

Trakket på plass i Galantlykt:

ded06e64ba272be5d3c66cdd95955e60.jpg

Bittelitt trangt...

d821e1e2ef0e1e1f4ffc9db12333e7bf.jpg

Denne må av (så den ble skrudd av):

23874543eefed471f33af1e9590f662d.jpg

Her må det trimmes litt:

4433a573ca09b50c2b07bb74597a6682.jpg

God plass bakover:

f38031c69e2ec658192c8f2c98b02bb9.jpg

Må trimme litt i bakkant her også, ser jeg...

1e81008a9eb0cb3daa3f3538bdbe0777.jpg

Stikker urovekkende langt ut foran:

9b734308c225ea86f826788d92b2b2ae.jpg

...så jeg la den på en uåpnet lykt, og så at jeg har muligens et problem:

6179c35f35ac6d07b740becb90d4dbd9.jpg

Litt å gå på i bakkant, men ikke mye:

35d12a5b56737ae74aa8a6b4bd00345c.jpg

Tanker og observasjoner:

- det er nok plass i dybden til å få LED-arrayet på plass
- lyktehuset er høyt og bredt nok
- toppen og bunnen av festebraketten midt på arrayet må trimmes noe
- kjøleribben for nærlysene må trimmes 10-15mm i bakkant for å få på lykteglasset (samt muligens redesigne lyktehuset bittelitt)
- det ser ut til å være mulig å kunne bruke 3 av de 6 originale justeringsskruene, 2 fra langlyset og 1 fra nærlyset, som da vil gi meg både horisontal og vertikal justering
- det vil bli en ekstremt jævlig og usannsynlig tight squeeze for å få det på plass, og jeg er usikker på om jeg i det hele tatt vil klare å få på igjen lykteglasset eller pyntedekselet... men det må jeg jo klare å få til. Man er da dedikert. :)

  • DCN Poeng 4

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knalltøft. Imponert over kunnskapene dine angående lys, og ikke minst resultatene du klarer!

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Dette er et veeeeldig saktegående prosjekt av forskjellige grunner; hovedgrunnene er lite tid og ingen deadline for å få det ferdig. :)

Tok meg en liten økt i går, dog.

Åpnet den ene VR4-lykten og fant dette inni:

20150210_210121.jpg

Reflektoren var også dekket i hva nå dette var for noe... et slags støv eller noe sånt. Jeg fikk vasket det av innsiden av lykten uten problemer, men rørte ikke reflektoren. Ser nesten ut som at en pære med høy wattstyrke har blitt brukt, og/eller at noen har tatt på pæren uten hansker eller tilsvarende. Bunnen av lykten var også full av små partikler av et eller annet, og innsiden av lykteglasset er møkkete som eff og trenger grundig rengjøring.

20150210_210147.jpg

Nok kjedelige greier. Jeg skrudde av den midte festeanordningen fra LED-arrayet for å kutte litt av toppen og bunnen for at det skulle passe inn i lyktehuset. På dette tidspunktet oppdaget jeg at nærlysene og langlysene ikke er festet sammen via kjøleribben, men er to separate deler (i motsetning til hva jeg har blitt fortalt tidligere). De er dog koblet sammen via en tynn og ynkelig liten ribbon-kabel for DRL-kjørelysene, og dette bydde på litt problemer da jeg skulle legge alt fra meg...

20150210_211241.jpg

Denne 5x0.05mm kabelen er det eneste som holder de to delene sammen når festeanordningen er fjernet. Hvis man ikke bryr seg om å ha DRLs over langlysene kan denne sikkert kuttes og de to delene brukes separat, men jeg vil ha DRLene og har derfor tenkt å beholde hele som en enkelt enhet.

20150210_211249.jpg

Her prøvde jeg å vise at det ikke var noe annet som holdt delene sammen, men feilet jo miserabelt...

20150210_211259.jpg

Og i iveren glemte jeg å ta bilde av trimmingen jeg gjorde og det remonterte arrayet og hvordan det passer inn i lykten, så det får jeg huske på neste gang jeg jobber på dem. :)

Siden jeg har en donor-/hack-n-slash-lykt for testing, fant jeg loddebolten min og eksperimenterte med den altfor tykke "hot knife" som fulgte med. Det fungerte jo ganske bra, men som man kan se inni lykten etterlot den seg en del overflødig smeltet plast rundt kuttet, så jeg trenger en tynnere kniv for mer presise kutt før jeg begynner å lyktehuset jeg faktisk skal bruke.

20150210_220845.jpg

Alt i alt gikk det bra for å være aller første gang. Grunnen til at denne måtte vekk var at den var i veien for arrayet og hindret dette i å sitte fluks med bakkant av lyktehuset. Det nedre hullet i lykten er for den elektriske høydejusteringen; i VR4-lykten er det en manuell justeringsskrue på den plassen.

En annen fin ting er jo at siden jeg har to donorlykter har jeg rikelig ekstramateriale for å plastsveise hullet etter justeringsskruen, samt forlengelse av lyktehuset bakover hvis det skulle bli nødvendig.

20150210_220856.jpg

Jeg måtte kutte litt av kjøleribben...

20150210_222718.jpg

Før kuttet var det en 10-12mm glipe mellom lyktehuset og -glasset, men jeg tror jeg trenger rundt 20mm for å få den helt på plass, siden den skal godt inn i kanalen på lyktehuset. Det kan også være andre hindringer inni lykten som gjør at arrayet ikke sitter så langt bak i lykten som jeg trenger at den gjør, så det er neste ting jeg må se på. Jeg tror ikke jeg testmonterte hverken arrayet eller glasset etter kuttingen, men jeg har en følelse av at kutting til tross vil jeg ikke få på lykteglasset uten flere modifiseringer.

Jeg vil helst ikke kutte mer av kjøleribbene heller da det sikkert er en grunn eller to til at de er designet på den måten de er, så jeg må sannsynligvis åpne baksiden av lykten en del (som da egentlig gjorde kutting av kjøleribben litt unødvendig, men sånn er det).

20150210_222727.jpg

Det er da status pr nå.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig så mitt prosjekt veldig enkelt ut! :ph34r:

(Disse BMW led-tåkelyktene skal inn i Mondeo-tåkelysene)

Hack_zpsmq6dfot3.jpg

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Haha, det der blir enkelt. :)

Jeg hadde meg en økt i dag, og traff på etpar små problemer.

Etter å ha kuttet vekk en justeringsskrue fikk jeg LED-arrayet til å sitte fluks med baksiden av lyktehuset. Problemet var dog at den midtre monteringsdelen traff et hjørne inni lyktehuset, og det gjør at langlysdelen stikker for langs ut. Videre målinger indikerer at posisjonen arrayet står i er mer eller mindre der det skal være sammenlignet med forkant av lyktehuset, som jo er en god ting.

Ulempen er dog at det er et 25-35mm gap rundt hele kanten, så det er ingen sjanse i det hele tatt for at jeg får lykteglasset på plass uten å åpne opp 2/3 av baksiden av lyktehuset. Når det er gjort burde resten være enkelt, men jeg er sikker på at dette kommer tilbake og biter meg i ræven når jeg skal ha lyktene på plass på bilen. Uansett må jeg bare ta sjansen, siden det er den eneste måten å få LED-arrayene inn i lyktene på og ha noen som helst sjans til å få lukket dem.

Her står loddebolten med kniven og varmer seg opp...

20150213_201022.jpg

Mens jeg ventet på at den skulle bli varm nok tok jeg noen bilder av trimmingen jeg gjorde på den midtre monteringsdelen:

20150213_202813.jpg

20150213_202828.jpg

Og bunnen:

20150213_202844.jpg

Kniven ble varm nok, så jeg foretok et testkutt på donorlykten:

20150213_202446.jpg

Testmontering:

20150213_202938.jpg

Den gjenstridige klumpen:

20150213_202951.jpg

LED-arrayet sitter så langt bak i lykten som mulig, men dette her er håpløst...

20150213_204330.jpg

20150213_204335.jpg

Ikke rom til noe som helst annet her:

20150213_204411.jpg

20150213_204415.jpg

Nærlysområdet:

20150213_204424.jpg

Jaddah, den tar i lyktehuset...

20150213_204448.jpg

20150213_204500.jpg

20150213_204516.jpg

Videre!

Brukshuset:

20150213_215007.jpg

Oops...

20150213_215027.jpg

Fremdeles ingen sigar...

20150213_215237.jpg

Så da måtte jeg kutte av litt fra langlys-pærehullet også...

20150213_215616.jpg

Så mye for planen om å bruke de originale justeringsskruene...

20150213_215620.jpg

DET ER INNE! DET ER INNE! DET ER FAEN DANSE MEG INNE!

20150213_215730.jpg

Siden vi er på oppadstigende, la oss se hvor mye av pyntedekselet som må kuttes av.

...jaokei, en hel del fra nedre venstre hjørne, ja.

20150213_220042.jpg

Ooog litt av toppen...

20150213_220053.jpg

Jeg innså plutselig at jeg aldri har prøvd å fyre disse opp, så da var det på tide!

DRL:

20150213_221819.jpg

20150213_221826.jpg

20150213_221833.jpg

Nærlys:

20150213_222053.jpg

20150213_222103.jpg

Legg merke til lysstrålene som vises i tåken der? Tåken er røyk og damp etter plastkuttingen...

20150213_222119.jpg

Langlys:

20150213_222148_HDR.jpg

20150213_222200.jpg

20150213_222210.jpg

Normalt sett kommer langlyset på sammen med nærlyset, så man får intensiteten og distansen fra langlyset og bredden, intensiteten og distansen fra nærlyset. Good stuff. :)

I alle fall... det avkuttede området må utvides med minst 30mm, så jeg legger på 40mm for å være sikker på at jeg ikke må gjøre dette igjen. Jeg har kappet av plastbiter fra donorlykten i mer eller mindre de samme formene og vinklene jeg kuttet brukshuset i, i et forsøk på å gjøre dette litt lettere for meg selv. Dette kommer ikke til å bli enkelt på noe vis, særlig siden jeg ikke kan sveise plast. Nok en morsom læringsopplevelse! :)

20150213_230014.jpg

20150213_230035.jpg

Forlengerbiter tilpasset for å, vel, passe bedre:

20150213_232117.jpg

På dette tidspunktet var jeg svimmel og kvalm på grunn av gasser fra plastkuttingen, så jeg tok kveld. Jeg fikk sett noen tutorials om plastsveising, og det ser ikke vanskelig ut i det hele tatt. Det vanskelige her ville være å få det til å se pent ut, men det er ikke prioritet på dette prosjektet, men mer en bonus. :)

  • DCN Poeng 3

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er prosjektet sitt det! Good wørk :)

Men du må gjøre noe med de avgassene, ikke litt sunt engang. Få iallefall fall en vifte som båser de vekk fra trynet ditt og mot noe vindu på gløtt hvis det finnes. Bedre hadde det jo vært å investert et par hundringser i ei billig avtrekksvifte og et par meter flexirør, så kunne du fått noe mer permanent, sikkert ikke siste prosjekt dette ;)

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har et vindu rett over stolen som sto litt åpent, men siden det kom en regnbyge type syndefloden måtte det lukkes før all røyken hadde kommet seg ut. Jeg åpnet det igjen litt etter og laget gjennomtrekk via døren for å få ut faenskapet, men for min egen del var det litt for sent...

Jeg har gassmaske som kommer til å bli brukt ved neste anledning, siden dette potensielt er dødelig og luftemulighetene mine er noe begrenset, så en liten avtrekksvifte er nok ikke noen dårlig plan uansett.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...