Gå til innhold

Spørsmål ang. maskinpolering og produkter-kjøp


Jsun

Recommended Posts

Fikk «dilla» i høst, men ble kun til en DCN-vask og voksing. Bilen som skal til pers til våren er en black magic pearl (metallic svart) Octavia fra 2011, med mye swirls og steinsprut, samt noen RDS. Har et mål om å fjerne swirls og dempe RDS. Har forstått det slik at denne har «hard lakk» og må ha litt grov pute og polish for å oppnå resultater.

Dette har jeg fra før av:

  • Alt som trengs for en DCN-vask + clay
  • Litt diverse interiør-stæsj
  • En god del MF og applikatorer
  • Scholl CF02 wipedown
  • CG Ventura Bond
  • CG Pete’s 53
  • Collinite Liquid Insulator Wax #845

Lurte på å slenge meg på Bilnerdens gruppekjøp på North Detailing PDA15 - 900 W maskin, men er litt usikker på hva slags pads og polish jeg skal gå for. Som nybegynner prøver jeg å ha fokus på produkter som er enkle og trygge å bruke, samt at jeg ikke har helt et mål om å bruke 40 timer for å oppnå det perfekte (enda) :) Her er mine spørsmål:

  1. Ser at flere er fornøyd med Menzerna PF2500 + oransj Uber-pute som en grei 1-stegs på hard lakk, så hadde en flaske PF2500 + 2-3 oransje Uber puter vært nok tro? Eller bør jeg gå for full pakke + ekstra pads? Eller noe helt annet som Scholl S17+? Ser også at Rupes UHS + pads nevnes som en god 1-stegs.
  2. Er det bedre ang. varmegang i platen på North Detail maskin vs f.eks en DAS-6, slik at man kanskje ikke trenger mer en 2 pads for å fullføre en bil?
  3. Er det mulig å montere en mindre bakplate på denne maskinen, for å kunne ta bedre på trange plasser?
  4. Ser det er snakk om å «prime pads», hva vil det si i praksis?
  5. Ser at en lakkdybdemåler brukes i de fleste S&S, er dette viktig når man kjører medium polish med DA på hard lakk? Er ikke helt der at jeg føler for å investere i en slik :wacko:
  6. Noen som har en anbefaling til en bra inspeksjonslykt for å se swirls o.l?
  7. Er det noe hensikt å legge Ventura Bond etter polering, før voksing?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Jeg er rimelig sikker på at du vil gjøre en god jobb med den nye Bilnerdenmaskinen. Selvom jeg ikke har testet den enda, sammen med gule Rupes pads og Rupes UHS. :)

Ville hatt minimum 3 pads, men helst flere. Hvis du vasker de underveis er det jo greit. Jeg pleier å vaske alle mine pads tilslutt. :)

Tror ikke du får satt spotpad på North Detailing maskinen.

Prime pads er å smøre på litt ekstra poleringsmiddel for å sørge for at hele padden er dekket. Jeg pleier stortsett ikke å gjøre det med polish. Har bare på litt ekstra første gang. :P

Må ikke ha lakkdybdemåler.

Rupes Swirlfinder er den råeste lykta jeg har i hvertfall. :)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for den Menzerna pakka du har linket til + noen fler pads ( gule eller orange uber).

Prime pads er å fukte eller smøre litt ekstra på padden første gangen du bruker en "tørr" pad <_< .

Jeg bruker ofte det fineste poler middelet jeg har til det og legger deretter på ertene med middelet jeg planer å starte med :P.

Jeg har en vanlig bak-plate som jeg testet på maskinen og den passet på et vis så du burde kunne bruke spott også.

Men jeg har ikke testet :rolleyes: .

Jeg hadde kjøpt med en liten bak plate da det ikke koster all verdens, senere kjøper du en kestrell til dette formålet likevel :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnarmikal

Tror ikke du får noen spotpad til den enda, det finnes 6" å 5" pad som jeg vet, da denne har en spesiell festesnordning iforhold til das 6 pro med ett spor (under bakplate mot maskin og en senter skrue som skrus fast.

Cosmic Accredited Detailer

C.Quartz Finest Authorized Installer

Hjemmeside htttp://www.pettersenautospa.com 

Bilpleie logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22308-gunnarsmikals-bilpleie-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArGH forumet slukte en masse tekst...

Hvis formålet er som du sier å ta en enstegs oppfrisking av lakken med fjerning av vaskeriper og noe rds er de produktene du nevner fine.

Rupes UHS får veldig gode kritikker, og selv om bilnerdens nye maskin ikke har masse feedback enda, er det klar det er et meget godt tilbud nå som det er verdt å benytte seg av.

jeg pines og kjenner triggerlysten hver gang jeg ser noen bestiller den her :)

Menzerna og uber er også veldig gode produkter og pakken du nevner gir deg det du trenger til å korrigere det aller meste. husk ekstra puter av de du bruker til grovsteget.

Problemet er ikke varmgang dersom du har få puter og RENGJØR dem tilstrekkelig. Men mange her inne som gjør kundebiler og tar flere biler i året liker å ha flere puter per bil, 4-6+. 1 på panser, 1 til tak og hekk, og 2 til hver av sidene er nok det mange faller ned på (grovsteg).

Men, det er ikke nødvendig om du bare skal pleie egen bil. Husk bare å rengjøre paden oftere så den kutter bedre.

Jeg har begynt å prime/massere inn produkt over hele flaten på rene tørre padder, og så noen små erter før første runde på lakken.

swirlfinder er en kjempelykt.

Endret av jonkanon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pines og kjenner triggerlysten hver gang jeg ser noen bestiller den her :)

Jeg limte inn bestillingslisten og la inn nicket mitt i en ny post i lanseringstråden for et par timer siden. Men jeg klarte å kontrollere meg. Har jo ikke prøvd Das6pro en gang..

I stedet ble det en 1000-kroners Bilnerden-bestilling på noe annet stæsj.. :D

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg limte inn bestillingslisten og la inn nicket mitt i en ny post i lanseringstråden for et par timer siden. Men jeg klarte å kontrollere meg.

Do it!!!! :D

I likhet med trådstarter lurer jeg også på behovet for en spesifikk lykt kontra en led lykt med mulighet for å samle lyskjeglen relativt godt(type 150,- clasohlson lykt)? Sorry for hijack

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg for at jeg skal prøve med Kestrel-maskinen før jeg avanserer! Og det har jeg levd fint med helt til det rykket litt i fingrene i dag :) Ble heller litt pads, metallpolish og annet småtteri.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Do it!!!! :D

I likhet med trådstarter lurer jeg også på behovet for en spesifikk lykt kontra en led lykt med mulighet for å samle lyskjeglen relativt godt(type 150,- clasohlson lykt)? Sorry for hijack

Eks ledlenser fra clasern fungerer utmerket:-)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Swirlfinder er i mine øyne verdt pengene som David sier. Har ikke klart å matche den enda

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

Swirlfinder er i mine øyne verdt pengene som David sier. Har ikke klart å matche den enda

Er det lyskjeglen sin utforming, lysstyrken (Lux,Lumen?), fargen (Kelvin) ellet eit eller anna som skiller seg veldig ut på Rupes? Syntes 500kr for ei kulepennlykt er litt i overkant. Matchande spesifikasjonar må jo finnast på ei eller anna "budsjettlykt".

Sjølv gjekk eg for "Full pakke" frå Menzerna. Har i grunn bare testa ut FG400 og SF4000. Tenkte å ta ein runde med PF2500 til våren (Med ny maskin, om eg får fingeren ut snart). FG400 Tar bra, og med Rupes blå microfiberpad avslutta den såpass fint på min BMW (Type hard lakk) at eg såg ikkje noko forskjell ved bruk av SF4000. Eg har då ein lys sølvmetallic. kanskje den svarte Skodaen din har meir å henta på ein fin avslutning. Uansett, lykke til! Maskinpolering gir fantastisk løft, dersom ein er vant med å gnukka for hand!

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eks ledlenser fra clasern fungerer utmerket:-)

En spesiell du sikter til? Ser flere nærmer seg faretruende de 500 swirlfinderen koster. Meeeen, jeg har innkjøpstopp...

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lyskjeglen sin utforming, lysstyrken (Lux,Lumen?), fargen (Kelvin) ellet eit eller anna som skiller seg veldig ut på Rupes? Syntes 500kr for ei kulepennlykt er litt i overkant. Matchande spesifikasjonar må jo finnast på ei eller anna "budsjettlykt".

Sjølv gjekk eg for "Full pakke" frå Menzerna. Har i grunn bare testa ut FG400 og SF4000. Tenkte å ta ein runde med PF2500 til våren (Med ny maskin, om eg får fingeren ut snart). FG400 Tar bra, og med Rupes blå microfiberpad avslutta den såpass fint på min BMW (Type hard lakk) at eg såg ikkje noko forskjell ved bruk av SF4000. Eg har då ein lys sølvmetallic. kanskje den svarte Skodaen din har meir å henta på ein fin avslutning. Uansett, lykke til! Maskinpolering gir fantastisk løft, dersom ein er vant med å gnukka for hand!

Det er helt rett som sies her, det er mye større utfordringer med svarte biler. De krever mest av detaileren for de minste imperfeksjoner kan avsløres på mørk lakk. Der slipper sølv grå og lysere farge unna.

Det samme gjelder jo også ved hard lakk, så er valget mellom å stå lenge med en all in one polish eller kjøre to steg. Et grovt til å rydde opp i lakken, og er finsteg for å hente opp glans og fjerne mikroriper laget av grovpolishen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Er det lyskjeglen sin utforming, lysstyrken (Lux,Lumen?), fargen (Kelvin) ellet eit eller anna som skiller seg veldig ut på Rupes? Syntes 500kr for ei kulepennlykt er litt i overkant. Matchande spesifikasjonar må jo finnast på ei eller anna "budsjettlykt".

Sjølv gjekk eg for "Full pakke" frå Menzerna. Har i grunn bare testa ut FG400 og SF4000. Tenkte å ta ein runde med PF2500 til våren (Med ny maskin, om eg får fingeren ut snart). FG400 Tar bra, og med Rupes blå microfiberpad avslutta den såpass fint på min BMW (Type hard lakk) at eg såg ikkje noko forskjell ved bruk av SF4000. Eg har då ein lys sølvmetallic. kanskje den svarte Skodaen din har meir å henta på ein fin avslutning. Uansett, lykke til! Maskinpolering gir fantastisk løft, dersom ein er vant med å gnukka for hand!

Den er zoom-bar. Og alt annet er bare riktig. Klarer ikke helt å sette ord på det

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

Zoom bar, som i at lyskjeglen kan regulerast?

Led lenser har samme funksjon på sine lykter. Prøvde med ein me har heime, P14 (Professional) heiter den. Syntes den var for sterk, blei litt blenda. Kanskje ein billig Led Lenser i kompaktsegmentet deira fungerer. Trur dei heiter "Lightweight" og serien er merka med L, og nummer.

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoom bar, som i at lyskjeglen kan regulerast?

Led lenser har samme funksjon på sine lykter. Prøvde med ein me har heime, P14 (Professional) heiter den. Syntes den var for sterk, blei litt blenda. Kanskje ein billig Led Lenser i kompaktsegmentet deira fungerer. Trur dei heiter "Lightweight" og serien er merka med L, og nummer.

Du har rett, ledlenser lyktene er litt for sterke. Har brukt ledlenser T7 en del, men blir for sterkt.

http://www.autopia.org/forums/detailing-product-reviews/44838-battle-swirl-finder-lights-rupes-vs-flex.html

Gikk over til flex. Bruker begge samt iphone for å sjekke på diverse panel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Zoom bar, som i at lyskjeglen kan regulerast?

Led lenser har samme funksjon på sine lykter. Prøvde med ein me har heime, P14 (Professional) heiter den. Syntes den var for sterk, blei litt blenda. Kanskje ein billig Led Lenser i kompaktsegmentet deira fungerer. Trur dei heiter "Lightweight" og serien er merka med L, og nummer.

Jepp

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Do it!!!! :D

I likhet med trådstarter lurer jeg også på behovet for en spesifikk lykt kontra en led lykt med mulighet for å samle lyskjeglen relativt godt(type 150,- clasohlson lykt)? Sorry for hijack

Jeg har rupes lykten og det er en god lykt men jeg hadde klart meg godt med denne

http://www.clasohlson.com/no/Varta-Indestructible-LED-lommelykt/36-5040

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Er det mulig å montere en mindre bakplate på denne maskinen, for å kunne ta bedre på trange plasser?

Fikk min maskin fra Bilnerden i dag, men får nok ikke testet den før april/mai.

Men måtte så klart pakke ut og tørr-kjøre den litt!

Har også 3" og 5" bakplater til min Shinemate-maskin. Disse passer i gjengehullet på maskinen, men innfestingen på North-maskinen er senket litt ned i maskinen. Det gjør at man ikke har muligheter for å holde i mot med fastnøkkel for å sikre at bakplata er godt festet.

Det blir mao. alt for "tight" og med en 3" plate så vil kantene av maskinens chassis garantert ta borti karosseriet på bilen. Så vil ikke turt å prøve dette! Det ble også svært lite luft mellom maskinens chassis og en 5" bakplate som jeg også testet med. Er bakplata litt fleksibel/myk så vil man ta borti chassis men den minste bevegelse.

Det fulgte med 1 stk 5" bakplate ferdig montert på maskinen samt en ekstra 6" ved siden av. Disse er ventilerte og virker å ha bedre kvalitet enn bakplatene jeg har til min Shinemate-maskin.

Lydmessig så er North-maskinen langt stillere enn Shinemate-maskinen. Sistnevnte høres "billig" ut. North-maskinen føles kvalitetsmessig mye bedre å holde i også.

Fulgte ellers med D-håntak, umbrako-nøkkel for å ta av/feste bakplatene med (de originale med gjennomgående skrue) og ett ekstra sett med børster.

Nå er det bare å vente til vinteren har gitt seg så jeg får testet vidunderet :P

PS! Om noen finner passende bakplater til North-maskinen så gi et lite hint! Greit å ha noen liggende på lur..

Endret av HasseB
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spesiell du sikter til? Ser flere nærmer seg faretruende de 500 swirlfinderen koster. Meeeen, jeg har innkjøpstopp...

Innkjøps-topp? ;)

Pæren i rupeslykten heter Cree XP-G, og den finner du sikkert i rimeligere lykter, men antagelig ikke i de billigste. Ellers bruker den vanlige AAA-batterier så du trenger ikke sære ladbare eller spesielle typer; enhver bensinstasjon eller kiwi har :)

Jeg vant min så jeg kan ikke på troverdig vis si om den er verdt prisen eller ikke, men det er den ledlykten jeg liker best av alle jeg har prøvd.

Ikke det første jeg ville kjøpt hvis jeg lurte på om detailing var noe for meg, men absolutt verdt å tenke på om interessen tar av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...