Gå til innhold

Hvilket "pro/entusiast" diagnoseverktøy anbefales?


mammut89

Recommended Posts

Hei

jeg har lenge vært ute etter å kjøpe meg et skikkelig diagnoseverktøy som fungerer bra på de fleste bilmerker og som kan hente og og slette modellspesifike feilkoder for så mange moduler som mulig.

Det betyr at jeg ikke er ute etter en generisk scanner eller en gratis app med bluetooth device. Disse scannerne er begrenset til generiske obd2 feilkoder og hjelper ikke like mye når det er noe veldig spesifikt og konkret i en modul, for eksempel hvis du har en konkret ventil i en automatgirkasse som henger igjen så hjelper det ikke så mye å få vite at det er et problem med girkassen hvis dere skjønner hva jeg mener.

Så dukket plutselig denne opp for meg og jeg ble meget imponert over hva den kan få til:

http://www.bildiagnosebutikken.no/mot-pro.html

Har noen vært borti denne ?

Har noen tips til andre lignende verktøy som er bedre eller billigere ( men like bra ) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp VCDS fra Bildiagnose. Kan du gjøre det meste du vil få bruk for og litt til!

Det er vel et verktøy for VAG kjøretøy så det tilfredstiller ikke TSs ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har den autel du linker til. Fungerer greit, litt knotete å finne fram i, men ser ut til å virke. Brukt på saab, wv, toyota og opel til nå.. Men har ikkje vært inne i girkasser etc enda, da må du trykke en del rundt, pga alle menyer er der, uansett om bil har dette utstyret. Dvs eks automatkasse valg, står selv om bil har manuell etc.

Men har lest av tilførselspenning på styreenheter, sensorverdier etc. Tenkte eg skulle sette meg ned og trykke litt inn i toyotaen ein dag, men har blitt med tanken..

Er meget kjapp å bruke når du veit kor du skal :)

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere nyere biler kommer med mye plastikk desverre :) noen av disse plastikk spjelene henger seg opp i kammeret og må byttes. Da er det greit å kalibrere den slik at det blir optimal blanding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK... De maskiner/biler eg jobber opp mot, lærer ofte slikt selv... Men diesel har sjelden gasspjeld. Har du eksempler på biler der dette må gjøres, hadde vært artig å koblet til autel'en og sett hva som gikk an.

magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På veldig mange volvoer må man ihvertfall til merkeverksted for å få adaptert nye gasspjeld, så jeg tror nok dette kan variere mye blant de forskjellige bilene/merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Veldig godt fornøyd med diagnoseverktøyet, har brukt det på flere typer biler. Har alltid fått svar på hva som har vært feil. Tror kanskje dette er det beste diagnoseverktøyet i den prisklassen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MB 300SL skrev:

Veldig godt fornøyd med diagnoseverktøyet, har brukt det på flere typer biler. Har alltid fått svar på hva som har vært feil. Tror kanskje dette er det beste diagnoseverktøyet i den prisklassen.  

Tusen takk for svar! :) Da får jeg ønske meg en sånn til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg har prøvd MOT Pro som du nevnte, og har hatt gode erfaringer med dette verktøyet. Ellers er også den nye multiverktøyet til icarsoft meget bra. Den heter CR Plus og dekker i underkant av 50 bilmodeller. Denne tar parkbrems, motoren, girkassa, nullstilling av olje og service mm. Fant denne også hos diagnosebutikken:

http://diagnosebutikken.no/produkt/icarsoft/icarsoft-cr-plus-multibrand

 

Ellers er også Autel's spesifikke modeller gode. Tenker da på AL519, EBS301 osv. Disse er spesialisert mot ulike moduler og systemer, men tar da naturligvis mindre enn MOT Pro feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
arsalan88

Takk for info!  Jeg har kjøpt Autel Mot Pro på anbefaling av MB300SL , og er kjempe fornøyd :) Vurdere nå å investere i VCDS (VAG-COM) hvor man kan gjøre mye mer enn feilsøking. Man kan blant annet programmere ting og tang.

Jeg studerer til å bli elektroingeniør, så det er jo kjempe spennende å bruke det mann lærer av programmering under studiet i hobby relaterte ting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...