Gå til innhold

Bygge garasje


Jarle

Recommended Posts

Sitter med planer om å få bygge meg garasje, endelig!

Ser mange, mange flotte garasjer her. Store som små!

Det er lurer litt i er om det er noen her som har tips?

Noe dere angrer på ble gjort/ikke gjort under bygging?

Evt andre tips?

Garasjen blir 7x7m, 2 vegger blir hel betong med ringmur og tre på 2 vegger.

Setter pris på hjelpen

Mvh

Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn trekkerør for el. og vann. Til og med det du ikke planlegger å ha sånn i tilfelle... Skal du har drenrister foran porten, kan det være lurt å ha noen inn garasjen også, slik at sølevann - vaskevann renner ut der istedenfor ned til porten.Beregn dobbelt så mange stikkontakter i forhold til hva du tror du trenger, du vil trenge de engang ;)

Dette er min erfaring etter å ha bygget jaffal ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Electron Man

Hei!

Som ODDATLE sier; massevis av stikkontakter. F.eks. en dobbeltkontakt i hvert hjørne + de som trengs til garasjeportåpnere + fastmontert lys.

Støtter også dette med rister. Både utenfor og inni, avhengig av helning på bakken.

Pass på at også gulvet i garasjen har helning mot sluk og/eller port, så du ikke må svabre/tørke så mye. Varme + vann = rust...

Det jeg har angret på, og som jeg definitivt ville gjort om jeg bygde i dag, var å...

-- planlegge garasjen med god aktiv ventilasjon og varme. Adsorpsjonsavfukter...

-- velge en form for paneler som var godt isolert, men tok lite plass, så jeg fortsatt kunne bruke plassen mellom stenderne til lagring.

-- spandere belysning langs hele omkretsen av himlingen + i midten (mellom bilene), slik at bilene blir bedre opplyst for vask/bilpleie/mekking.

-- støpe ned sakseløft, i stedet for å legge oppå / frese ut i etterkant.

Good luck! :-)

Tord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnarmikal

Eget sikringsskap i garasjen, som alle andre sier dobbel så mange stikk så du tror du trenger, løftebukk nedfelt i gulv. Innlagt vann, store trekke rør fra hus til garasje, for tv, Internett :) masse lys, aldri nok lys.

Cosmic Accredited Detailer

C.Quartz Finest Authorized Installer

Hjemmeside htttp://www.pettersenautospa.com 

Bilpleie logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22308-gunnarsmikals-bilpleie-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode svar her! Takk.

Vann: dette var noe jeg i utganspunktet ikke hadde tenkt. Dette Pga evt kostnader, og at jeg har vaskerom/vannkrane rett ved dr garasjen kommer :) sluk er også noe jeg egentlig ikke hadde sett for meg. Garasjen kommer på byggegrensen. Og det er kommunal sluk rett nedenfor. Fall på gulv blir det selvsagt. Mulig dette må revurderes?

Stikk/elektrisk: dette har jeg tenkt ein del på, og har planlagt en god del ekstra stikk. 3-4 på veggene. Da med unntak fra portveggen. Planlegger få inn elektriskskap i garasjen. Fruen ser liten vits i dette. Men det skal jeg ha!

Løftebord: da har jeg sett for meg en slik techlift s2 som flere her inne har skaffet seg. Planlegger å få denne evt nedfelt. Strekker ikke pengene til så gjør jeg nok klart t nedfelling ved senere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Braathen142

Enaste jeg har angra på etter jeg byggde garasjen var atter jeg ikke tok med sluk i gulvet inne!

Ellers som flere sier eget sikringskap, nok av stikkkontakter og lys ;)

Jeg ser ikke helt behovet for vannslange og eventuelt rör for internett og sånt.

selv har jeg garasjen ca 15m fra huset og har godt trådlös signal i garasjen (internett)

og vannslangen er så fort gjort og dra ut uansett ;)

Endret av Braathen142
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger 3 fas hvis du skal ha en kraftig (skikkelig ;) ) kompressor.

Bevegelsedetektor på lys kan være en ide.

Skal du ha utelys på garasjen, ikke velg noe som lyser i ansiktet.

Jeg skal ha en høytaler i hvert hjørne, slik at det er jevn lyd og overalt.

Vann i garasjen skal jeg mest bruke til håndvask, så slipper jeg å grise inne i huset

Selv brukte jeg scetchup og floorplanner når jeg tegnet garasjen, veldig enkle programmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har sluk i garasjen, hvordan tilfredsstiller dere eventuelt kravene om oljeutskiller? Finnes det rimelige og godkjente løsninger, eller måter å slippe unna?

Dette lurer jeg på og. Vurderer sterkt å gå til innkjøp av oljeutskiller og ha et "forrom" til vaskeområde i garasjen. Men har ikke helt fortroelig med hvordan dette skal settes opp mtp fukt og adskillelse ifra resten av garasjen.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del det inn i forskjellige kategorier.

Begynn med budsjett og når du må ha den delvis- eller helt ferdig.

Egeninnsats, kontaktpersoner og godkjenninger.

Det er ikke det å få en tett garasje som koster, det er når du skal begynne med det "uviktige" det blir dyrt.

Bruk:

Hva skal den brukes til? Det bestemmer egentlig videre planlegging.

Grunnarbeid:

For mange kan dette bli dyrt, for andre billig og kan gjøre alt selv.

Drenering, sluk, avløp o.l. må også tenkes på.

Fasade:

Utforming, høyde, størrelse, vinduer og dører. Praktisk lagring og oppbevaring. Valgte selv 1x1m vindu for å få inn store ting på loftet.

Vann:

Alt fra sluk til vannkrane. Tenk på snøsmelting og at det blir mye vann fra bilene.

Kan gjøres enkelt eller mer avansert.

Varme:

Isolasjon, type port og dør, varmetap, oppvarmingskilde.

Hvor skal evt varmepumpe stå hen, dieselbrenner o.l.

Luft:

Nok ventiler for å ventilere ut store mengder fukt. Enormt med fukt som kommer på fuktige dager.

Avfukter eller ventiler med vifte bør vurderes.

Har du isolert garasje i tillegg, så er den ekstra tett og da må ventiler prioriteres.

Elektrisk:

230/400v, kommende elbil, bilpleie stikk, andre stikk, egne arbeidslys, egne brytere, kjøleskap, musikkanlegg, sensorer ++

Gulv:

Tenk på hvilken finish du skal ha. Glattet, polert, malt, flislegging ++

Bilpleie relatert:

Hvor langt du vil strekke deg her. Gjelder egentlig alle punkter over + oppbevaring og en uendelig lang luksusliste. ;)

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genial tråd! Skal selv til med garasje nå snart og trenger mange tips. keep em coming!

Det jeg lurer på med fliser, hvordan gjør man da med evt sluker og hell på gulvet ned mot disse, går det?

Og hvor mye hell bør man ha for at vann skal renne bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har sluk i garasjen, hvordan tilfredsstiller dere eventuelt kravene om oljeutskiller? Finnes det rimelige og godkjente løsninger, eller måter å slippe unna?

Eg kom over noe greier på byggebolig forumet med samme spørsmålet. Der hadde en sluppet oljeutskiller pga folk har blitt flinkere til å levere olje til spesialavfall, og folk tar generelt mindre servicer på biler selv i garasjen idag (mindre oljesøl). Om dette gjelder en spesiel kommune, eller hele landet veit eg ikke :)

Selv skal eg lage sluk uten å sei ifra til kommuna. Svært liten kjangs for å bli "tatt" da ingen fra byggtekniske her kommer på besøk etter garasjer/boder/utehus er ferdig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si det

...

Selv skal eg lage sluk uten å sei ifra til kommuna. Svært liten kjangs for å bli "tatt" da ingen fra byggtekniske her kommer på besøk etter garasjer/boder/utehus er ferdig :P

Ikke si det.. En kar fra kommunen dukka plutselig opp i bakgården vår og tok bilder av garasjen, som forrige eier hadde bygget før vi flytta inn. dvs 2 år etter at garasjen sto ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bad et det oftes ca 1m fra sluk og rundt som er fall...

Ville hatt litt mere, så fallet ikke blir så lokalt.

Dette synes jeg er for lite. Å så dum jeg var har jeg dette på badet mitt nede. Dette skal tas opp igjen og fikses, på sikt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bad et det oftes ca 1m fra sluk og rundt som er fall...

Ville hatt litt mere, så fallet ikke blir så lokalt.

Dette synes jeg er for lite. Å så dum jeg var har jeg dette på badet mitt nede. Dette skal tas opp igjen og fikses, på sikt ;-)

Sorry at jeg drar denne litt OT: Vi solgte hus som vi fikk bygget i 2010 nå i høst. 2 bad bygget etter standard, trodde vi. Takstmannen som var på befaring/tok takst gav oss alvorlig mangel pga at ikke hele gulvet hadde jevnt fall mot sluk. Det var da markant fall mot sluk i et område på ca 1m2 rundt sluk. Dette var tydeligvis ikke godt nok...takstmannen hevdet at fall skal være på hele gulvflaten mot sluk. Største badet var ca 25m2 så antar med den regelen at inngangen til badet burde vært i 2 etg mens sluket skulle ligget i 1.etg.....

Endret av Conkey

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det ofte slik at det kun er dette fallet rundt sluk på 1m omkrets. Min sjef bygget opp en etasje på sitt hus. Du g reagerte på nettopp dette. Utbygger på sin side sier dette er tilstrekkelig.

Mye som blir gjort, som ikke er tilstrekkelig :-) mulig jeg tar feil, lenge siden jeg jobbet som murer flislegger sist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...