Gå til innhold

Forslag til slalomsko.


johime(joakim)

Recommended Posts

johime(joakim)

Jeg plages litt med å få ekstremt ondt i føtterne når jeg står på slalom.

Har en litt brei fot som er høy over risten så plages litt med at di kniper litt vell mye

rundt foten.

Så endte opp med å selge skoene mine og treger derfor litt kjøps hjelp til nye.

Noen som har noen forslag til sko jeg burde prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg ville heller fått de tilpasset, jeg sliter med det samme problemet, høy vrist og høy fotbue.

Og jeg har prøvd Lange, Salamon, Head og er nå på Nordica Speedmachine 10, samme problemet på alle, vondt under føttene og foran på tærne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)

Jeg ville heller fått de tilpasset, jeg sliter med det samme problemet, høy vrist og høy fotbue.

Og jeg har prøvd Lange, Salamon, Head og er nå på Nordica Speedmachine 10, samme problemet på alle, vondt under føttene og foran på tærne..

Har vurdert dette, men det var så sabla dyrt! :P Testet med et par sko som var ikke mindre en 3 størrelser for stor, tok på noen

svære ukvang lester inni og da var det knallbehagelig. Men klar man hadde jo ca null feedback fra føtterne når di satt så løst.

Bor midt i ødemarken men får dra inn til nermeste by å finne litt priser på tilpassing av støvler.

Tenkte kanskje noen hadde funnet et magisk par som løste alle fotproblemene i verden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du vurdere Scarpa. Der kan en normalt god butikk, eks. Scandinavisk Høyfjellsutstyr i Bodø slipe litt av risten og bredden uten at det koster så mye. Resten av komforten tilpasser du hjemme med en hårføner på den formbare innerskoen. Det jeg gjorde med mine, og det er som natt og dag i forskjell fra standardstørrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte av en dag hos VPG på Oppdal for noen år siden. Hadde i utgangspunktet avtalt tilpasning av to par sko, men endte opp med å forkaste det ene og kjøpe et nytt. Foten min passet også nokså dårlig i mange standardmodeller og vi endte da opp med en modell fra Salomon som ligger noen hakk over det de vanlige sportsbutikkene har. (Jeg kjørte ekstremt mye den tida og måtte ha noe ordentlig bra og stivt noe.)

Disse hadde samme innersko som konkurranseutgavene og formet seg litt etter foten etter at de hadde det i et spesielt skap k halvtimes tid. Ytterskoen var litt "løsere" enn konkurranseskoen og hadde flere soner som var klargjort for bokking slik at de fikk tilpasset skoen veldig veldig bra.

Skoene ble perfekte, og jeg betalte faktisk ingen ting for arbeidet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med akkurat det samme selv og skal vel snart koste på meg custom sko fra Strolz tenker jeg. ligger på 8-9000 komplett med ytterstøvel, innerstøvel og såle, alt støpt til din fot. Dette kan du ta deg en tur til Østerrike for å ordne eller til http://www.julssportshop.no/i trysil for å ordne.

Alternativene er å kjøpe en støvel med bredere lest enn "normalt". Normalen på alpinstøvler ligger på 100mm.

De aller bredeste støvlene man får kjøpt er 106mm, selv om det bare er 6mm så har dette utrolig mye å si.

Den eneste skoen i 106mm som jeg kommer på i farten er Tecnica Ten.2 120, denne har 120flex noe som er rimelig stivt.

Selv liker jeg en stiv støvel og alt etter ferdigheter og ikke minst vekt så må man se ann dette.

Jeg selv kjører på en Nordica støvel som er 104mm med flex på 110, skulle gjerne hatt stivere med er relativt fornøyd med denne.

Den heter Nordica Cruise 110.

Andre jeg kommer på er Salomon Mission og Tecnica Mega+

Det du også kan tenke på er at det er mulig å "blokke" støvlene dine, dvs at de kan varme dem opp og utvide dem.

Dette er nok den aller beste løsningen som endrer ytterstøvelen på akkurat de punktene den presser hos deg, Koster heller ikke all verdens å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Alle får vondt i føttene av slalomsko dessverre... Har akkurat samme problem og har prøvd utallige sko :)

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Jeg har og samme problem, dvs jeg tror man må rett og slett kjøre mer:)

Selvfølgelig innen rimelighetens grenser, men man venner seg (jeg iallefall) til underlaget og du tåler etterhvert lengre turer.

På begynnelsen av sesongen må jeg løsne skoa etter hver tur..

Er nok ikke likt for alle,men har et par kompiser som også er kjent med dette.

Jeg hadde lang L10 men de er som bettong, og er vel racing. Byttet de mot noen veldig myke, men samme greia med sålen:-S

P.s de jeg har nå er Nordica supercharger, de er veldig gode:-D

Endret av bilmagikeren

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden jeg har noe å bidra med innen bilpleie, men kan prøve å dele litt erfaringer med alpinstøvler :-)

Først: har du prøvd støpte såler? Kan hjelpe mye om fotbuen får støtte! Selv på dyre støvler er det som følger med en flat filtbit.

Deretter er det oftest to ulike ting som gir smerter-

- For store støvler, som gjør at man bruker muskulatur for å holde foten på plass. Eller at man for komforten sin skyld kjører med slakke støvler. Du skal ikke kunne vri foten i støvlen eller løfte hælen nevneverdig når de er i kjøremodus

- Presspunkter, som smale eller lave sko.

Når du prøver er det viktig å huske at de vil bli større etterhvert som du bruker dem. Mange lar deg tilpasse bredden og til dels høyde på vristen gjennom oppvarming, som fischer vacuum fit og mange flere,

Jeg prøvde på de fleste som finnes på markedet ved siste innkjøp, i alle fall innen de som tilbyr gå-funksjon. (Og har flex 90 og høyere)

Endte omsider opp med 2 alternativer for min brede og høye fot; Lange XC100 (eller var det XT120?) eller Salomon Quest Max 130. Endte med salomon, som etter varmetilpassing er helt perfekt på passform men kanskje litt kald hvis man strammer de mye. Før varming var de litt smale og lave. Dette er frikjøringssko så de er ikke så stive som flex index skulle tilsi.

Edit: rettskriving

Endret av danielh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig en veldig ugunstig løsning på å ta på seg tykk sokk for å få skoen til å passe. Jeg sliter mye med det samme som deg, og valgte ironisk nok Lange sine støvler. Disse er regnet som smale støvler i seg selv, men fikk de blokket ut, samt. varmetilpasset såler. Dette fungerte meget bra for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv brei over rista så sliter selv med at det klemmer for mye rundt foten.

har endt opp med å kjøpe noen som heter Tecnica Mega+ 4 Comfortfit til et par tusen for et par år siden. Finnes sikkert bedre alternativer som koster langt mer. Men i forhold til det man feks. kan leie på alpinsentrene er de milevis bedre. Er selv fornøyd med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha en god dag i bakken må man stelle pent med støvlene sine. Den dagen jeg skal på ski varmer jeg opp støvlene med støveltørker en halvtime slik at de blir varme og myke før jeg tar de på. Kalde støvler er drepen!

Er det langt til bakken setter jeg på batteripakkene på varmesålene når jeg reiser hjemmefra (et must for vi fryser på beina)

Er det ekstra langt å reise og for å spare batterier kan man fylle to 1/2 liter flasker med varmt vann og putte disse opp i støvlene.

Etter endt dag tømmer jeg batteripakkene for strøm (trinn 3) og spenner opp støvlene slik at de beholder passformen.

I etterkant kjører jeg på med varmeblåser med refresher. God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt spesielle føtter og de sålene jeg får til å putte inni alle slags sko jeg har er helt gull. Jeg får dekket slike ortopediske såler av staten, men vet ikke om hvermannsen også kan kjøpe seg slike. Da blir de spesiallaget til dine føtter av noen med god peiling, og de er såpass tynne at de ikke medfører noen komplikasjoner med å passe i forskjellige sko etc. Utrolig forskjell med og uten slike såler, blir ikke sliten eller vond under føttene, bedre balanse da de støtter på de riktige punktene, og de er veldig holdbare.

Jeg går til disse;http://www.ortopediteknikk.no/category.php?categoryID=181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)

Mange gode tips, skal ta meg en runde å sjekke på forskjellige typer og hva det koster å få di blokket litt ut vis det er nødvendig. :)

Bruker noen såler på jobb som er delvis tilpasset min fot, det vil si at jeg har stått på sann plate som viser belastiningen til foten og så korrigerer man bort di verste sonene med forskjellige såletyper. Men disse bygger såpass mye opp at jeg har en mistanke om at det kommer til å bli vanskelig å finne Slalomsko som disse passer i :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...