Gå til innhold

Pianolakk


stianol

Recommended Posts

Hei.....

Er fersk innen detailing, og siden jeg har ny bil (Skoda Octavia) så tenkte jeg at dette var en god timing med å begynne. Har lest guider for skånsom vask og kjøpt inn anbefalt utstyr. Så min første berøringsvask ble gjort på denne måten, og resultatet ble strålende. Bilen ser ut som den kom ut fra butikken igjen.

Bortsett fra på stolpene på utsiden mellom for- og bakdør. Her er det ikke vanlig lakk, men noe som ligner med på pianolakk. På disse var det allerede vertikale striper før første vask, så usikker på hvordan de har kommet, men det gjelder alle stedene på bilen.

Hvordan vedlikeholder man disse best? Virker som det veldig lett kommer småriper i disse. Kan det fikses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble riper i pianolakken før jeg hadde gjort noen berøringsvask i det hele tatt. Stripene var horisontale, så eneste jeg kan tenke meg er at de kommer fra kosting av snø (som jeg har prøvd å gjøre ømfintelig).

Takk for gode forslag cheffen. Har enda ikke prøvd meg på maskinpolering (gjorde det for så vidt på min gamle bil, men det var med lånt utstyr, og en bil hvor lakken ikke var så fin fra før, så vanskelig å si om jeg gjorde riktig eller ikke).

Så håpet det var noe som kunne legges på for hånd nå i første omgang og se hvordan det blir.Produktforslag mottas med takk (vurderer GTechniq FP1 Tri Foam Polish Pad + Menzerna Power Finish PF2500)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(vurderer GTechniq FP1 Tri Foam Polish Pad + Menzerna Power Finish PF2500)

Det fungerer ganske bra. Må legge til litt "elbow grease". Men ikke noe å utsette på resultatet de gangene jeg har brukt akkurat samme kombinasjon.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Skoda superb som jeg tok tidlig i høst, så var faktisk pianolakken på stolpene urovekkende myk, man fikk omtrent nye riper ved buffing med Gtechni MF1 klutene, og måtte til slutt gå over med eurow, og buffe super-forsiktig, da ble det bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C quartz pro skal vel gi forholdsvis god beskyttelse mot riper. Er det noe å legge på denne helsikkes pianolakken?

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har octavia. Blir skamlett merker...

Hvir mange ganger kan man polere opp dette før det er tynslitt? Er det klarlakk på pianolakken?

På superb ble det svart på padden jeg kjørte hvertfall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har octavia. Blir skamlett merker...

Hvir mange ganger kan man polere opp dette før det er tynslitt? Er det klarlakk på pianolakken?

Som regel er det ikke klarlakk over pianolakken, dessverre. Den tåler heller ingenting, men til gjengjeld er den jævlig tynn. På min mors Fiat 500c målte jeg den til rundt 65µm. Fikk ikke målt den da jeg tok bilen, men har målt den i etterkant for å se hvor tynt det egentlig er. Veldig tynt. Det er mer lakk under panseret (~80µm).

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typiske håndpolisher skjuler ofte riper med fillere. Men etter et par vask er man tilbake til utgangspunktet. Ulike typer voks inneholder også fillere, blant annet Bilt Hamber Autobalm. Den skal visst være ganske overlegen på filler-egenskaper.

GTechniq skryter av sin egen håndpolish og mener den faktisk tar en del riper. Bilnerden har den, koster 300-400. Du finner den under "pakkepriser" om jeg ikke tar helt feil.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Typiske håndpolisher skjuler ofte riper med fillere. Men etter et par vask er man tilbake til utgangspunktet. Ulike typer voks inneholder også fillere, blant annet Bilt Hamber Autobalm. Den skal visst være ganske overlegen på filler-egenskaper.

GTechniq skryter av sin egen håndpolish og mener den faktisk tar en del riper. Bilnerden har den, koster 300-400. Du finner den under "pakkepriser" om jeg ikke tar helt feil.

Det er en håndpoleringspakke. Akkurat samme polish som brukes på maskin :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en håndpoleringspakke. Akkurat samme polish som brukes på maskin :)

Kan ikke krangle på det. Uansett mener de at polishen fjerner en del riper også med håndmakt :)

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Kan ikke krangle på det. Uansett mener de at polishen fjerner en del riper også med håndmakt :)

Se video på youtube, er ganske så bra :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

har også fått riper på midtstolpene på min Octavia og bilen er bare berøringsvasket en gang...

tro om en polish på mf klut vil være mer skånsomt enn på pad?

har ikke veldig lyst til å begynne å dra en pad der det blir riper bare man vasker bilen.

:unsure:

 

2015 BMW GT 320d Xdrive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...