stianol

Pianolakk

23 innlegg i emnet

Hei.....

Er fersk innen detailing, og siden jeg har ny bil (Skoda Octavia) så tenkte jeg at dette var en god timing med å begynne. Har lest guider for skånsom vask og kjøpt inn anbefalt utstyr. Så min første berøringsvask ble gjort på denne måten, og resultatet ble strålende. Bilen ser ut som den kom ut fra butikken igjen.

Bortsett fra på stolpene på utsiden mellom for- og bakdør. Her er det ikke vanlig lakk, men noe som ligner med på pianolakk. På disse var det allerede vertikale striper før første vask, så usikker på hvordan de har kommet, men det gjelder alle stedene på bilen.

Hvordan vedlikeholder man disse best? Virker som det veldig lett kommer småriper i disse. Kan det fikses?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer riper der av den minste berøring...

Sykt irriterende..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poler opp og legg folie over :)

Har ikke prøvd dette selv, men det er nok den mest holdbare løsningen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller legge coating på ? Skal vel hjelpe mot lette riper osv?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble riper i pianolakken før jeg hadde gjort noen berøringsvask i det hele tatt. Stripene var horisontale, så eneste jeg kan tenke meg er at de kommer fra kosting av snø (som jeg har prøvd å gjøre ømfintelig).

Takk for gode forslag cheffen. Har enda ikke prøvd meg på maskinpolering (gjorde det for så vidt på min gamle bil, men det var med lånt utstyr, og en bil hvor lakken ikke var så fin fra før, så vanskelig å si om jeg gjorde riktig eller ikke).

Så håpet det var noe som kunne legges på for hånd nå i første omgang og se hvordan det blir.Produktforslag mottas med takk (vurderer GTechniq FP1 Tri Foam Polish Pad + Menzerna Power Finish PF2500)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det fungerer bra å polerer disse opp med vanlig polish og håndpad.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

(vurderer GTechniq FP1 Tri Foam Polish Pad + Menzerna Power Finish PF2500)

Det fungerer ganske bra. Må legge til litt "elbow grease". Men ikke noe å utsette på resultatet de gangene jeg har brukt akkurat samme kombinasjon.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Skoda superb som jeg tok tidlig i høst, så var faktisk pianolakken på stolpene urovekkende myk, man fikk omtrent nye riper ved buffing med Gtechni MF1 klutene, og måtte til slutt gå over med eurow, og buffe super-forsiktig, da ble det bedre..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På superb tror jeg de ripes opp av litt regnvær og mild bris.

Har hatt striper siden dag 1 og har ikke turt å bruke noe polering med slip enda :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmålet er om det er så fryktelig mye bedre på octavia enn på superb - det kan jeg ikke uttale meg om..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har octavia. Blir skamlett merker...

Hvir mange ganger kan man polere opp dette før det er tynslitt? Er det klarlakk på pianolakken?

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

C quartz pro skal vel gi forholdsvis god beskyttelse mot riper. Er det noe å legge på denne helsikkes pianolakken?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvir mange ganger kan man polere opp dette før det er tynslitt? Er det klarlakk på pianolakken?

På superb ble det svart på padden jeg kjørte hvertfall.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som regel er det ikke klarlakk over pianolakken, dessverre. Den tåler heller ingenting, men til gjengjeld er den jævlig tynn. På min mors Fiat 500c målte jeg den til rundt 65µm. Fikk ikke målt den da jeg tok bilen, men har målt den i etterkant for å se hvor tynt det egentlig er. Veldig tynt. Det er mer lakk under panseret (~80µm).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe alternativ å legge på noe produkt som fyller igjen/skjuler de små ripene i stedet for å polere opp? Hva kan man i så fall teste med?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typiske håndpolisher skjuler ofte riper med fillere. Men etter et par vask er man tilbake til utgangspunktet. Ulike typer voks inneholder også fillere, blant annet Bilt Hamber Autobalm. Den skal visst være ganske overlegen på filler-egenskaper.

GTechniq skryter av sin egen håndpolish og mener den faktisk tar en del riper. Bilnerden har den, koster 300-400. Du finner den under "pakkepriser" om jeg ikke tar helt feil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typiske håndpolisher skjuler ofte riper med fillere. Men etter et par vask er man tilbake til utgangspunktet. Ulike typer voks inneholder også fillere, blant annet Bilt Hamber Autobalm. Den skal visst være ganske overlegen på filler-egenskaper.

GTechniq skryter av sin egen håndpolish og mener den faktisk tar en del riper. Bilnerden har den, koster 300-400. Du finner den under "pakkepriser" om jeg ikke tar helt feil.

Det er en håndpoleringspakke. Akkurat samme polish som brukes på maskin :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en håndpoleringspakke. Akkurat samme polish som brukes på maskin :)

Kan ikke krangle på det. Uansett mener de at polishen fjerner en del riper også med håndmakt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke krangle på det. Uansett mener de at polishen fjerner en del riper også med håndmakt :)

Se video på youtube, er ganske så bra :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive