Conkey

Utetemp viser feil temperatur- Ford S-Max 2013

Oppdaget plutselig at den globale oppvarmingen trådde i kraft, dvs i alle fall rundt min bil. Har en mistanke om at noe er feil i og med at det angivelig var 38 grader ute i dag. Dette har kommet plutselig, tror jeg sist i går fikk varsel om mulige glatte veier (under 4 grader). Problemet med at dette er ute å kjøre er at motorvarmer/tilleggsvarmer ikke starter automatisk når temperatur tilsier det.

Men spørsmålet: er dette noe folk har opplevd. Finnes det evt en sånn "slå litt i skjermen så kommer det seg nok...")?

Jeg vasket bilen med HT i går på selvvaskeanlegg men kan ikke forstå at jeg har klart å komme i nærheten av sensor/måler. Er derfor usikker på om dette er selvforskyldt, tenker å reklamere på mandag, men gidder ikke bruke en hel dag på verksted om dette er noe jeg lett fikser selv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diagnose er veien å gå

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde problem med det på volvoen min, etter mye fram og tilbake fant jeg ut av at det har vært et problem med dårlig kontakt og irring av kontakten mellom kablene som går ut til døren fra A stolpen. så jeg koblet den av og renset den og smørte den opp med fett. Det hjalp ikke gitt. jeg repeterte dette mange ganger uten lykke og ga opp tanken at det var dårlig kontakt akkurat der.

Så jeg gikk videre og koblet ut selve temperatur sensoren ,( hos meg var den under fører speilet ) smurte opp den og koblet opp det hjalp heller ikke. Så sjekket jeg pris på en sensor , det var 215 kr eller noe sånnt på volvo så det var verdt et forsøk. Byttet sensoren , det hjalp heller ikke.

Mens jeg koblet på den nye sensoren la jeg merke til at vann kan muligens komme inn via sensorkabel inngangen og inn i døra. Så jeg demonterte førerdøra og: jepp-sann, her var det spor av avleiringer og skumrester og litt av hvert som hadde kommet inn og nedover hele innsiden av døra og nedover alle kabler og kontakter og inn til DDM ( driver door module ) enkelt oversatt til "boksen som alle kabler for speil og vindue og alt mulig annet i døra kobler seg til" jeg demonterte samtlige kontakter og sprayet og renset og smørte opp med fett.

starta opp bilen mens jeg krysset alt som krysses-kunne. Kaching - money in the bank . det gjorde susen.

Så moralen er : det kan være noe ganske enkelt når det kommer til sånne sensorer, og oss på forumet er flinke til å bruke forholdsvis kraftige kjemikaljer og er flinke til å spraye godt med høyttrykkspyleren over alt og inni kroker. det har jo sine negative sider også slik som dette.

Så jeg vil anbefale deg å ta en rask titt på sensoren , kobl den av og spray med kanskje WD40 og blås rent og smør opp med dielektrisk fett. Det er godt mulig det er det eneste som skal til. Det er jo gratis tross alt.

Det ser ut som din sensor er et mye enklere sted enn hos meg også :

http://www.fordownersclub.com/forums/topic/11805-outside-air-temperature-sensor-location/

http://workshop-manuals.com/ford/s-max.galaxy_2006.5_03.2006/mechanical_repairs/4_electrical/412_climate_control_system/412-01_climate_control/description_and_operation/removal_and_installation/ambient_air_temperature_sensor/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal se om jeg kommer til og får sjekket kontakter. Veldig nøgd med bilen, mindre med verkstedet -derfor jeg vegrer meg mot bare å levere inn. Takk for utfyllende svar mammut

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fahrenheit? 0 grader Celsius er vel 32 grader Fahrenheit. 4C blir vel da rundt omkring 38F. Gå inn i menyen og velg Celsius

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive