Gå til innhold

Forskjellige typer voks oppå hverandre?


Norwegiandiesel

Recommended Posts

Norwegiandiesel

Hei.

Føgler alle vaske og poleringsguidene jeg har funnet her. Jeg har nå kommet til et punkt hvor jeg har lyst til å prøve å legge en ny voks.

Jeg har brukt Swissvax sin Glacier for hvite biler (hvit BMW X3) på konas bil. Denne har jeg lagt på ca hver 3-4 med. Er veldig fornøyd med den, men av nysgjerrighet vil jeg nå prøve Collinite Insulator Wax på vinterstid da det sies at denne varer lenger i vårt tøffe vinter/saltlakeklima.

Mitt spørsmål er da om bilen må poleres før jeg legger på ny type voks? Eller holder det med sterk avfetting og vask før ny voks av annet merke legges på?

Andre tips mottas også med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en avfetting som tar asfaltflekker i hvert fall, de forsvinner ikke med vanlig vask men kan sette seg i vokspadden og skape ugagn. Prickbort er et godt produkt, suppler gjerne med annen avfetting f.eks. Surfex HD 1:10-1:20 (etter hvor møkkete bilen er) hvis du har, før vask.

Så er det bare å vokse, ingen problemer om det ligger noe der fra før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som nevnt, grundig vask skal holde.

Og det er godt med løsemidler i #845, så voksen som ligger der fra før får nok kjørt seg uansett:)

2002 Volvo S60 2.0T
1993 Mitsubishi Lancer GLI (vraket)
19xx Ford Sierra 2.0iS (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegiandiesel

Hgnubel, John og Marius Engel Tusen takk for raske svar! Supert! Da går jeg først på med en runde Prickbort og deretter blander jeg litt sterk HD Surfex. Håndvesker den deretter godt. Da burde den kanskje være klar for en ny type voks.

Når jeg først er igang med spørsmål, kan jeg jo bare kjøre på....

I månedskiftet mars/april venter jeg en Tesla. Denne har jeg tenkt å kjøre rett hjem for å få på et beskyttende vokslag. Burde jeg kjøre full pakke med vask, clay og maskinpolering på denne før jeg legger på voks? Litt usikker på hvordan jeg behandler ny lakk. Trodde kanskje det holdt med vask og deretter voksing, men ser flere tråder på diverse forum insisterer på maskinpolering så fort bilen er innenfor tomtegrense. Er i "helt fersk" segmentet når det kommer til maskinpolering, men øver meg på kona sin bil. Både kona sin og den kommende Teslan er hvite. Maskinen jeg bruker er en oscillerende som jeg kjøpte fra bilnerden. Bruker Swissvax midler og puter.

Noen tips til en "wannabe" hobbydetailer til Tesla'n?

Hadde forresten vært morsomt og fått vært med en god detailer "på jobb" og plukket opp tips og triks "live".....

Alikevel, tusen takk for tilbakemeldinger hittil. Gleder meg til flere tips og bli mer stødig i "gamet"!

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Du kan med fordel få på en metall partikkel fjerner før håndvask også :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt kjøre over med en fin polish på teslaen selvom den er ny. Får gjerne meir glans :) vask og voks er det mangen som gjør. Det er kose arbeid, kontra full korrigering hver gang bilen skal få ett lag voks. bruker selv den metoden i ny og ne :)

Collinite 845 er en bra voks ja, med god holdbarhet. Men pga lukta er den ikke kjekk å jobbe med. Da vil eg heller anbefale swissvax shield. En drøm å jobbe med, og lukter veldig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegiandiesel

Polishduden og Aero, tusen takk for svar☺ Polishduden: med metallpartikkelfjerner mener du sånn som IronX f.eks?

Aero: Enig med deg på lukt... blir primært Swisswax på Tesla da den vil mest sannsynlig bli stelt mest med. Colinite'n blir nok mest til kona og på vinteren.

Når det kommer til hastighet på maskin er jeg ikke helt oppdatert. Når bruker man lav hastighet og når bruker man høy? Er det lav- ved grov pute/middel og høyere hastighet jo nærmere man er finish?

Jeg har lagt voks for hånd, men har lest om noen som gjør dette maskinelt. Hva er fordeler/ulemper med dette? Ser for meg at det er lettest å legge for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Polishduden og Aero, tusen takk for svar☺ Polishduden: med metallpartikkelfjerner mener du sånn som IronX f.eks?

Aero: Enig med deg på lukt... blir primært Swisswax på Tesla da den vil mest sannsynlig bli stelt mest med. Colinite'n blir nok mest til kona og på vinteren.

Når det kommer til hastighet på maskin er jeg ikke helt oppdatert. Når bruker man lav hastighet og når bruker man høy? Er det lav- ved grov pute/middel og høyere hastighet jo nærmere man er finish?

Jeg har lagt voks for hånd, men har lest om noen som gjør dette maskinelt. Hva er fordeler/ulemper med dette? Ser for meg at det er lettest å legge for hånd.

Jah, ironx/ Korrosol o.l :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig mtp hva utenlandske tester sier om diverse vokser og andre produkter med holdbarhet er at de kommer fra helt andre forhold enn det vi har vinterstid her i skandinavia, men saltinga og andelen piggdekk.

For mange i england og sørover er en grundig vask definert som en runde med foam og såpe i håndvasken.

men For å legge en ny voks hadde jeg nok tatt en god vask som beskrevet over, med sterk avfetting, 1:5 - 1:10 og la den jobbe med voksen som allerede ligger på bilen, samt metallpartikkelfjerner som også har en effekt på voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegiandiesel

Supre svar allesammen!! Tusen takk!

Noen som har en god forklaring/beskrivelse angående spørsmålet mitt lenger opp i tråden angående hastighet på maskin? Slik en oscilerende en.. Prøver å lese meg til en god tommelfingerregel rundt dette emnet, men det skrives så mye som er bra at jeg mister kanskje det grunnleggende rundt det... Kan det oppsummeres kort tro?☺☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Kan det oppsummeres kort tro?☺☺

Nei, egentlig ikke. :) Det kommer helt an på mange faktorer som maskin, puter, middel, lakk og arbeidsteknikk.

Å slipe lakk, som andre materialer, har en grunnregel; vær forsiktig, begynn på lav rpm/opm med milde slipemidler. Se om det gir ønsket resultat. Hvis ikke, gå grovere og hardere til verks.

Dette gjelder for sliping av de fleste overflatematerialer og coatinger, inkludert lakk. :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste mener jeg er å spre på laveste hastighet, og jobbe på full hastighet når det gjelder da maskiner. Det er det jeg har fått vite her på forumet før. Roterende er en helt annen sak.

Det er utgangspunktet. Lakk, pute og produkt gjør at en kjører på sånn og sånn hastighet. (evt press avhengig av maskin) Gjelder forsåvidt både DA og roterende.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegiandiesel

Nok en gang, tusen takk for alle svar! Da tar jeg en runde til og studerer meg opp på DA maskiner og teknikk. Ganske avhengighetsskapende dette her...... Morro gitt!!

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Hvor holder du til Frode, kanskje noen her inne bor i nærheten og kan gi deg et crash course

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

Nok en gang, tusen takk for alle svar! Da tar jeg en runde til og studerer meg opp på DA maskiner og teknikk. Ganske avhengighetsskapende dette her...... Morro gitt!!

Frode

Det ligg ein link til engelsk guide her på forumet. Den ta for seg både det ein og det andre! Veldig bra lesing!

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegiandiesel

Hvor holder du til Frode, kanskje noen her inne bor i nærheten og kan gi deg et crash course

Polishduden : Jeg holder til i Holmestrand / Vestfold.

JGNotland : Supert, da skal jeg finne den guiden

Alikevel, har etter hva jeg har lest, fått renset BMW X3 og prøvd ut Colinite'n (845 mener jeg den het). Den er (i mine øyne) fortsatt fin i lakken etter maskinbehandlingen tidligere i høst. Har vært vokset med Swissvax ca hver 3.de måned. I fare for å banne i kirka, så er førsteinntrykket at den ser bedre ut med Colinite'n enn med Swissvax'n? Vel, vel, kommer vel ann på øyet som ser...

Har nå fått smurt på Colinite'n, og resultatet for mitt utrenede øye ser veldig bra ut. Voks, lakk og pils er jaggu meg morsomt og vanedannende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok verken swissvax eller collinite som avgjør.

Prøv selv; ta halve panser med swissvax og andre halvparten med collinite (eller enda bedre - få din noen til å gjøre det for deg, uten å si hvilken side som er hva)

Og prøv deretter å se forskjell.

Det er ikke lett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

Polishduden : Jeg holder til i Holmestrand / Vestfold.

JGNotland : Supert, da skal jeg finne den guiden

Alikevel, har etter hva jeg har lest, fått renset BMW X3 og prøvd ut Colinite'n (845 mener jeg den het). Den er (i mine øyne) fortsatt fin i lakken etter maskinbehandlingen tidligere i høst. Har vært vokset med Swissvax ca hver 3.de måned. I fare for å banne i kirka, så er førsteinntrykket at den ser bedre ut med Colinite'n enn med Swissvax'n? Vel, vel, kommer vel ann på øyet som ser...

Har nå fått smurt på Colinite'n, og resultatet for mitt utrenede øye ser veldig bra ut. Voks, lakk og pils er jaggu meg morsomt og vanedannende!!

Her er guide til DA maskinpolering, i tilfelle du ikkje har funnet den :) : http://www.detailersclub.no/forum/topic/285-guide-til-da-maskinpolering/

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Polishduden : Jeg holder til i Holmestrand / Vestfold.

JGNotland : Supert, da skal jeg finne den guiden

Alikevel, har etter hva jeg har lest, fått renset BMW X3 og prøvd ut Colinite'n (845 mener jeg den het). Den er (i mine øyne) fortsatt fin i lakken etter maskinbehandlingen tidligere i høst. Har vært vokset med Swissvax ca hver 3.de måned. I fare for å banne i kirka, så er førsteinntrykket at den ser bedre ut med Colinite'n enn med Swissvax'n? Vel, vel, kommer vel ann på øyet som ser...

Har nå fått smurt på Colinite'n, og resultatet for mitt utrenede øye ser veldig bra ut. Voks, lakk og pils er jaggu meg morsomt og vanedannende!!

Da er vi mange i både Drammen, Lier, Svelvik, Horten osv :) Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...